Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorbereiding kippen houden.


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Jeetje zeg, wat een toestand.

 

Het valt niet mee he al dat pluimvee, jij loopt een beetje tegen dezelfde obstakels aan als wij hier, best naar!

 

Ik vraag mij dan toch af hoe Jorieke dat doet, ik hoor haar nooit klagen over agressieve hanen, dode eenden, kapotte kippen etc.. doen wij iets verkeerd?

 

Gisteren hier weer een kuiken dood, geen idee wat hij had, gelukkig nog 10 over..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, wij hebben alles helemaal goed voor elkaar hoor (kuch)

Nee maar gedoe met kippen hebben we eigenlijk niet meer. Eerder wel hoor, best wat sterfte onder kuikens bijvoorbeeld. Spreidpootjes, extreem achterblijven in groei (eentje in de groep), etc.

We hebben nu geen raskippen meer, alleen de haan is nog zuiver (Marans). De rest is een mengelmoes aan rassen, en we merken dat die echt erg sterk zijn.

Ik had er van de week toevallig weer eens 1 met snot-ogen en 'neus'. Ze at niet meer, kon het gewoon niet zien. Ik heb haar ogen een paar dagen schoongemaakt, en geprobeerd of ze wat wou eten. Dat wou ze niet, dus ik had het al een beetje opgegeven. Maar nu eet ze alweer 2 dagen mee met de rest, en is 1 van haar ogen weer mooi open en schoon.

 

Hanen houden we ook niet erg lang aan moet ik zeggen. We hebben er nu nog 2 lopen, een krieltje en die ene Marans dus. Die lopen apart, met elk een groepje hennen. Dus onderling geen gedoe. En tegen ons ook niet. Van de zomer slachten we deze hanen, en volgende lente gaan we verder met een paar hanen-kuikens van dit jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan idd beter rassen kruisen als je zo weinig mogelijk gedoe wilt. Dat is logisch, de verwantschap is kleiner, de genenpoel is groter.

Natuurlijk is het leuk om bepaalde rassen zuiver te houden. Ik kweek elk jaar zowel zuivere als kruisingen en elk jaar opnieuw moet ik vaststellen

hoeveel beter de kruisingen het doen.

Ik heb al verschillende rassen gehad maar nu brakels. Deze hebben vooral last van kromme tenen, de kruisinkjes mankeren niets...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee... Ik heb nochtans nooit problemen gehad. Het is wel zo dat mijn hanen dan ook nooit verwant waren aan de hennen.

Incest bij kippen kan geen kwaad in de eerste twee - drie lijnen... Vanaf daar gaat het meestal fout.

In de loop van volgende week mogen m'n broedse araucana-dames aan hun werk beginnen.... Ik moet alleen nu nog zien dat m'n zijdehoendames niet in staking gaan.... ( want die eitjes heb ik nodig!! )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen raskippen dus..maar bastaards !

Met kippie gaat het goed, ze staat onder gaas op het gras, zodat ze niet kan krabben met haar poot in de vuile aarde. Vanavond eens het tapeje eraf halen..en dan misschien bij haar zusters zetten..ze is nu wel genoeg gepamperd hoop ik.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh gelukkig!

 

 

 

Hier nooit problemen met de raskippen, die hebben juist nog nooit iets gehad, nog geen luis De kuikens die doodgingen waren allen mixjes. Ik bedoelde met problemen, vossen, buizerds, honden, gevechten, agressieve hanen etc. Misschien moet ik hier de hanen ook iets jonger slachten, dat scheelt wellicht wat agressie. Hoewel het nu geweldig gaat met de 2 kerels die over zijn hier, onderling dan.

 

Vannacht of vanmorgenvroeg is er toch nog een kip verdwenen toen de waakhond op pad was. Geen idee wie er langs geweest is, er lagen alleen maar enkele veren in de tuin, verder niks. Ook is het land omheind met gaas waar je niet snel een grote Brahma doorheen trekt zonder sporen. ik dacht aan een oehoe in de ochtenduren misschien? Dat zijn megagrote uilen en die zijn hier. Ik had de kippen gisteren niet gecontroleerd omdat ik bij de dierenarts was tot laat, misschien is er 1 in de tuin gebleven. Ik heb geen idee, hoop dat het vannacht goed gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het een beetje onnodig om voor 1 vraag een nieuw topic te openen.

Als mijn vraag toch verkeerd zou staan, mag hij zeker verplaatst worden!

 

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en verschillende topic over kippen al doorgelezen, maar niet echt een antwoord gevonden op mijn vraag.

We zijn aan het overwegen om kipjes te nemen (van die gewone legkippen). Eventueel zouden we ook zelf het hok in elkaar timmeren.

 

Ik weet dat de zitstokken voor kippen best rechthoekig/vierkant zijn met afgeronde hoeken voor hun pootjes, maar hoe breed moet zo'n zitstok dan zijn? Is 44 x 44mm goed? Of is dit te breed?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Met drie kipjes thuisgekomen zondag. ! groter hennetje, twee kleinere haantjes. Ze zitten nu in de creche in de kippenren(gemaakt van een oude kinderbox haha) en slapen daar ook. Wanneer denken jullie dat ik ze bij de grote kippen kan zetten?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat de zitstokken voor kippen best rechthoekig/vierkant zijn met afgeronde hoeken voor hun pootjes, maar hoe breed moet zo'n zitstok dan zijn? Is 44 x 44mm goed? Of is dit te breed?

 

Alvast bedankt!

44*44 mm lijkt mij prima voor een middelmaat kip , mijn krieltjes hebben 32 mm stokken aan de bovenkant, vierkant met afgeschuinde hoeken.

 

Hier hebben ze gewoon zo een ronde weidepaal in gebruik.... Geen last aan de pootjes

Toch schijnt dat niet goed te zijn, heb ik weleens gelezen op het kippenforum, zie foto van ideale situatie ophttp://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=23554

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Jorieke. Ze zullen ook nog niet op stok gaan zitten denk ik, en misschien niet eens het trappetje op gaan naar de caravan...nee goed idee, ik laat ze daar nog even. De grote kippen zijn ook erg fel met eten, vooral naar de eend, die heeft het maar moeilijk, en ik denk dat de kleintjes niet veel kans hebben op rustig eten...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat de zitstokken voor kippen best rechthoekig/vierkant zijn met afgeronde hoeken voor hun pootjes, maar hoe breed moet zo'n zitstok dan zijn? Is 44 x 44mm goed? Of is dit te breed?

 

Alvast bedankt!

44*44 mm lijkt mij prima voor een middelmaat kip , mijn krieltjes hebben 32 mm stokken aan de bovenkant, vierkant met afgeschuinde hoeken.

 

Hier hebben ze gewoon zo een ronde weidepaal in gebruik.... Geen last aan de pootjes

Toch schijnt dat niet goed te zijn, heb ik weleens gelezen op het kippenforum, zie foto van ideale situatie ophttp://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=23554

Als ie te breed is, is het idd niet erg goed ( fijn dat je nog eens bent komen piepen op het kippenforum )

Die van mij hebben zo ongeveer de doorsnede van wat hierboven vermeld staat. ( tikje breder kan wel, maar niet meer dan 55mm )

Verder slapen ze op ongeveer dezelfde dikte van takken in de bomen ( heb 2 boomslapers )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Straks breng ik 30 eitjes van mijn Bresse kippen naar de broedmachine.

0.50 per eitje plus twee dagen houden en leewieken, is te doen vind ik.

Het brengen en afhalen van de kuikens combineer ik wel met een of andere boodschap die in die richting gaat.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En in België is het toegelaten en die mens die dat doet, gebeurt elektrisch,

Zegt dat de kuikens er bijna niets van voelen.

Langs de andere kant is het kortwieken ook stresserend voor de kuikens en kippen, dat moet tweemaal per jaar gedaan worden na de rui.

Beestje vangen, veren afknippen en weer laten lopen, alleen, ze kunnen ineens niet meer vliegen wat ze voordien wel konden. Wat is dan het beste???

De ganzen moet ik nu ook weer gaan kortwieken want ze kunnen al weer goed vliegen, die beesten hebben het ook niet graag hoor, ik denk dat de korte pijn van het leewieken misschien wel beter is, de rest van hun leven worden ze gerust gelaten, ze kunnen wel niet vliegen maar ze weten van niet beter.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rap rap een voorlopige ren gemaakt voor die haantjes, plastiek bakken en een net er over.

Ze kunnen uit de zon en uit de wind en regen, ook van de grond af, ze hebben water en eten en wat gras om te scharrelen.

Dit is maar voor enkele dagen, ik moet twee dagen naar de Ardennen en daarna maak ik hun definitieve verblijf op de wei van de Bresse kippen.

Moet dan wel zien dat die haan er niet bij kan, de geweldenaar.

IMG754835121398669257.JPG

 

IMG754917781398669276.JPG

 

 

IMG755069051398669290.JPG

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...