Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Negen stuks in zo'n klein vakje lijkt me tamelijk veel.... Het worden behoorlijk grote planten die ook hun voeding nodig hebben... Mooi dat er al wat dood zijn, dan hebben de overgeblevenen wat meer ruimte om te groeien.

Geplaatst:

Ik neem aan dat als Jelle Medema van het concept 'de makkelijke moestuin' ze al vaker gezaaid en geoogst heeft het toch wel weet dat deze soort met 9 stuks in een vak kunnen. Het staat niet voor niks op het kaartje per hoeveel ze in een MM vak passen.

Voor een late oogst na 12 weken passen er maar 4 in een vak. Dat wil dus zeggen dat ze met zijn 9 gewoon kleiner blijven, en met 4 dus groter. Volgens de beschrijving op het kaartje wat in het zakje zat oogst je ze ook als er 2 bloemetjes open zijn, maar dat schijnt alleen te zijn als je er maar 4 in een vak zet, dus met 9 in een vak oogst je ze al zonder dat er bloemen open zijn, blijkbaar. Helaas had ik maar voor 1 vak zaden, anders had ik in mijn 2e MM een vak met 4 stuks gezaaid, gewoon om te zien wat het verschil dan zou zijn, dat komt volgend jaar wel eens als ze bevallen.

Geplaatst:

Tja... ik spreek gewoon uit eigen volwassen meerjarige volle gronds ervaring en weet dat die dingen behoorlijk groot kunnen worden.

Maar jullie minimoestuin-theoriën werken misschien wel anders. Dan zal ik mij verder van advies onthouden. Kan je Jelle gewoon mailen met je vragen.

Geplaatst:

De MM verschilt idd op een paar punten met gewoon in de volle grond. 1 van de verschillen is bijv dat je niet kijkt naar de afstand die tussen rijtjes moet zitten, want je loopt er niet tussendoor, je zaait en oogst in vakken waar je van buitenaf bij kunt. Dus je kijkt dan alleen maar naar de afstand die een gewas minimaal onderling moet hebben. Als er bijv staat dat er 10cm onderlinge afstand moet zijn voor bijv lage slabonen dan passen er 9 totaal in zo'n vak.

Jelle kan je idd ook wel mailen, maar antwoord? Dat heb ik nog geen enkele keer gehad Ik richt me meestal tot Helene van de makkelijke moestuinzaden website als ik een vraag heb

Geplaatst:

Nou... ik loop écht niet door mijn moestuinaarde... maar loop gewoon over de graspaden.

Het mm principe komt trouwens van het SFG van Mel Bartholomew, al uit de 70-ties denk ik ongeveer.

Weet echt wel wat het inhoudt, is nix nieuws.

Had ze zelf 2 jr geleden voor eigen gevoel ook al te dicht op elkaar geplant... en dat was nóg een stuk ruimer als dat jij nou hebt gedaan... Dus vandaar.

We zullen zien hoe ze gaan groeien.

Geplaatst:

Ik zou er ook maar 4 neer zetten op zo kleine stukje ,3 is nog beter en de anderen in een grote bloempot??

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:
Nou... ik loop écht niet door mijn moestuinaarde... maar loop gewoon over de graspaden.

Het mm principe komt trouwens van het SFG van Mel Bartholomew, al uit de 70-ties denk ik ongeveer.

Weet echt wel wat het inhoudt, is nix nieuws.

Had ze zelf 2 jr geleden voor eigen gevoel ook al te dicht op elkaar geplant... en dat was nóg een stuk ruimer als dat jij nou hebt gedaan... Dus vandaar.

We zullen zien hoe ze gaan groeien.

Klopt ook helemaal in 1976 is ie ermee begonnen, maar ik ben ermee begonnen door de site van Jelle te lezen, dus het is dan op zijn anier gebaseerd wat in principe gewoon hetzelfde is, ook de MM mix is precies hetzelfde. Ik ga het iig zien wat het nu verder gaat doen, volgens de groeitijd zou ik eind deze maand al iets moeten kunnen oogsten, maar misschien is het wat later door het slechte weer wat we gehad hebben.

De bladeren of eigenlijk de hele plant zijn iig ook eetbaar toch? Dan kan ik altijd die nog gewoon zo gebruiken als er weinig bloemen in komen. Ik denk dat het daarop gebaseerd is, dat ze zo klein blijven dat je de hele plant oogst zoals ze er nu bijv uitzien, alleen dan misschien voller. We gaan het zien, ik zie iig volop nieuwe blaadjes in het midden steeds opkomen.

Geplaatst:

Niks nieuws aan, die SFG, maar... makkelijke... moestuinzaden? ... Maargoed 9 stuks voor volwassen planten lijkt me zoals erny en thea schrijven wat veel. De nuance zal hem wel zitten in deze tekst op het kaartje "voor een vroege oogst".

Geplaatst:
Niks nieuws aan, die SFG, maar... makkelijke... moestuinzaden? ... Maargoed 9 stuks voor volwassen planten lijkt me zoals erny en thea schrijven wat veel. De nuance zal hem wel zitten in deze tekst op het kaartje "voor een vroege oogst".

Nooit van gehoord? Ik heb die site notabene van dit moestuinforum gehaald: http://www.moestuin-zaden.nl/

Geplaatst:
De nuance zal hem wel zitten in deze tekst op het kaartje "voor een vroege oogst".

Dit is ook de reden waarom ik graag wil weten of er hier mensen zijn die hem al eerder in een MM gehad heeft, zowel met 4 als 9 stuks in een vak, zodat ik weet wat me te wachten staat, hoe het er uitziet als er 9 in een vak staan als je moet oogsten bijv.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Er schijnt toch iets goed te gaan, zag net een begin van de 'bloemen' die moeten groeien voor de oogst.

Maar ook zag ik op enkele va de grootste bladeren een aantal hele kleine gaatjes, geen beestjes en niet op alle bladeren. Iemand een idee?

Geplaatst:

Boosdoeners van de gaatjes gevonden, heeeeeeeeeeeeeeeele kleine rupsjes. Ik zag nl ook wat gaatjes in mijn palmkool komen, dus ik heb net ff de tijd genomen en gezocht en ja hoor, een stuk of 6-7 gevonden en, helaas voor het beestje, afgemaakt, geen idee wat ik er anders mee moet, waren veel te klein om ergens anders heen te verhuizen, als je er maar naar keek waren ze al plat

Geplaatst:

Vraagje: zijn deze stengels nu bijna oogstbaar? Eerste foto is een dtail van degeen die het grootst is zeg maar, foto eronder laat alle kailan plantjes zien die allemaal in 'knop' staan zeg maar. En op welke plek snijd/knip ik ze dan af en komen er dan weer nieuwe stengels in? Bij enkele zie je de bloemstengel niet, rechtsachter bijv, de linksvoor is nog geen bloemstengel en daarachter staat een kleie die een langzame start had, die zie je helemaal niet

049-kailan-detail12731371663020.JPG

050-kailan-allemaal84981371663049.JPG

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Dit maar even in de picture..net 12 planten gezet, en ben ook wel benieuwd naar antwoord op deze vraag...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik kreeg geen antwoord idd meer, maar ik heb de volgende dag gewoon geoogst en door de roerbak gedaan. Plantjes heb ik laten staan om te zien wat er gebeurt en wat denk je, ik kan nu bijna weer oogsten en heb uit vrijwel elke bladoksel nu een oogstbare stengel, dus meer dan de vorige keer.

Alleen dan komt weer de vraag: als je die dan geoogst hebt, is de plant dan klaar of komen er weer nieuwe in die nieuwe bladoksels omdat elk nieuw stengeltje wat ik nu kan oogsten weer een soort 'oksel' maakt met de bladeren?

Geplaatst:

Mijn gedachte was dat als je het gewoon zou doen, je vanzelf zou zien wat er gebeurt. Veel kon er niet fout gaan.

Ik zal volgend keer een stap voor stap foto verslagje (voor, na en tijdens...) maken van het oogsten van de Kailan en dan hier plaatsen.

En inderdaad kan je blijven oogsten, dat is juist zo fijn van de Kailan. Zolang je dus steeds in de oksels oogst.

Geplaatst:

Oh mooi, dan laat ik lekker gewoon nog staan als ik deze nieuwe stengeltjes eruit heb gehaald, opbrengst is nu iig meer dan de laatste keer.

Geplaatst:

Dank Erny..ik wacht graag je fotoverslag af

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik ook Erny!

Ik heb dit jaar voor het eerst Kailaan en het is me nog niet echt duidelijk hoe en wat...

Geplaatst:

Men neme 1 Kailanplant:

img109514701373113603.JPG

Deze heeft een behoorlijk lange uitloper (dit is het soort "Dara" die maakt wat langere uitlopers) die ik er helemaal af ga halen zodat ie aan de onderkant weer nieuwe scheuten gaat maken. Ik had bijvoorbeeld ook alleen het topje kunnen nemen.

img109972051373113680.JPG

En dan ziet het plantje er vervolgens zo uit:

img110047291373113755.JPG

Ok... doen we er nog één...

Deze heeft meerdere uitlopers...

img110816661373113873.JPG

img110912141373113932.JPG

img111024601373113965.JPG

Tweede uitloper oogsten...

img111126711373113989.JPG

img111269251373114045.JPG

En er zit er nog één verstopt...

img111439831373114101.JPG

img111549941373114107.JPG

Volgende plant...

img111615211373114235.JPG

en waar knippen we die?

img111799551373114241.JPG

Daar dus.

En dan eindig je met een leuk oogstje...

img112133021373114325.JPG

Zo doe ik het dus. Per plantje beetje bekijken waar je de scheuten eraf knipt.

Geplaatst:

Zo deed ik het ook, eerst van 6 plantjes de bovenste toppen eruit, heb er 7 staan, 2 waren doodgegaan en 1 bleef achter in de groei. In vrijwel alle bladoksels kwamen nieuwe scheuten en nu heb ik een stuk of 9-11 mooie kleine stronkjes geoogst voor de roerbak straks. En dan onder de bovenste 2 blaadjes afknippen/snijden. Als er dan een nieuw blad onder zit krijg je daar in de oksel ook weer nieuwe scheuten, dus ook idd niet te laag eraf halen is mijn ervaring. Het worden er op die manier steeds meer, plantje nr 7 komt nu aardig mee in de groei en overal zag ik alweer nieuwe scheuten damen met wat nog niet groot genoeg was.

Ik neem aan dat als de plant klaar is met groeien je vanzelf geen beginnende scheuten meer zal zien komen, dat je dan de boel uit de grond kan halen?

Geplaatst:

Ik denk eerder dat de Kailan straks je neus uitkomt en de vriezer vol zit en dat je daardoor niet op tijd gaat oogsten en dat ze dan dus prachtig (echt mooie bloempjes) in de bloei schieten en dan kan je daar weer heel gemakkelijk zaad voor volgend jaar van oogsten.

Zo gaat het bij mij tenminste...

Geplaatst:

We gaan het zien hoe hard het nog gaat. Vorige keer vond ik het wat bitter smaken, als het vandaag ook niet echt lekker is dan gaat de boel er sowieso uit misschien is het ook ff wennen aan de puur natuur smaak zonder gifstoffen eroverheen gespoten

Geplaatst:
  • Auteur

Ziet er allemaal prachtig uit.

Bij mij zijn de kailan miezerige slungelige plantjes.

Heb intussen wel helemaal 7 slungelige flutjes kunnen oogsten.

Waardeloos dus.

Geplaatst:

Ik zie het helemaal voor me...

Maarre... staan ze in de volle grond of in kleine bak?

Kan zijn dat ze nog wel groter gaan groeien... Die van mij waren ook behoorlijk miezerig voor ze geplant werden (te lang in potje staan wachten op plekkie in de grond) en nu zijn ze toch behoorlijk van formaat...

En bitter heeft mijn kailan nog nooit gesmaakt... vreemd...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic