Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Nu (begin januari) aardappels poten

MartinH

Recommended Posts

Afgelopen kerst heb ik een rode Franse aardappelsoort gekocht. Deze was zo lekker dat ik besloot om het restant in een dichte kartonnen doos op de koele zolder te bewaren zodat ik ze in het voorjaar kan poten. Zonet heb ik even naar de aardappels gekeken en bleek dat ze al flink aan het uitlopen zijn.

Nu kwam ik op het volgende idee:

Ik wacht even tot deze vorstperiode voorbij is en dan ga ik ze diep poten (30-40cm). Dan liggen ze diep genoeg om niet te bevriezen (tenzij er nog een hele koude periode komt) en koel genoeg om het uitlopen te remmen zodat het nog een tijdje duurt voor ze boven de grond staan.

Wat denken jullie, heeft dit plan een kans om te slagen???

bij ons liggen ze onder in de koelkast met een appeltje erbij

misschien kun je de uitlopers eraf wrijven en ze nog even bewaren tot maart/april

nu diep poten lijkt me niet handig, ik denk dat je toch te vroeg al plantjes krijgt en als je al aardappeltjes krijgt zul je heel diep moeten rooien; maar je kunt het proberen natuurlijk

• 3 weeks later...

ik had dit bericht van de week al gelezen en wat ik in die tussentijd mij afvroeg is:

Gebruiken jullie nou gewoon de aardappels die jullie zelf eten en evt vorig jaar geoogst hebben??

Ik dacht altijd dat je speciale pootaardappels moest hebben?

Als dat zo is dat je de eigen aardapels kan gebruiken hoe gaat dat dan in zijn werk? of staat dat ergens anders op het forum ik wel gezocht maar kan dit niet vinden.

Wat ik nu begrijp kan ik dus van mijn gekochte aardapels een deel in de koelkast gaan leggen met een appel

Zodat ze niet gaan spruiten en dan in maart april in de grond stoppen zonder spruiten met als resultaat een berg aardappels als de oogst lukt

Begrijp ik dat zo goed of niet ??

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Dat begrijp je goed, je kunt de aardappels zowel met als zonder spruiten in de grond stoppen.

Ik dacht altijd dat je speciale pootaardappels moest hebben?

Als dat zo is dat je de eigen aardappels kan gebruiken hoe gaat dat dan in zijn werk? of staat dat ergens anders op het forum ik wel gezocht maar kan dit niet vinden.

De werkwijze is exact hetzelfde als met pootaardappels. Via de zoekfunctie kun je de voors en tegens van pootgoed uit de supermarkt, eigen pootgoed en pootgoed van de zaadhandel/het tuincentrum/etc vinden.

Oké bedankt ik zal nog eens zoeken.

De aardappels bildstar ,zijn van een boer hier in de buurt vers dus ik denk dan ook minder troep erdoor en minder supermarktachtig maar ik ga verder zoeken hier op het forum

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken