hayays Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 hey, in het vooruitzicht om paprika te zaaien, op vensterbank, zit ik met de vraag hoeveel water moet je die geven.het zit zo, bij ons in huis is het niet warm genoeg op de vensterbank, en bij men nonkel is het in de living steeds 25 graden, dus zou ze bij hem op vensterbank gaan zetten.maar omdat ik daar niet alle dagen kom en hij zo goed als blind is, moet ik ongeveer weten hoe dikwijls ik ze water moet geven.en moet dat in een potje met deksel, of mag dat gewoon in een potje? groetjes Quote voor de eerste keer een moestuin, maar wil precies niet heel goed lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
phoenix Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Voor het ontkiemen lijkt me wel handig dat je er iets van huishoudfolie overheen doet zodat de luchtvochtigheid hoog blijft en de warmte in de pot blijft. Hoe vaak je ze water moet geven durf ik niet te zeggen. De grond moet niet te nat zijn anders gaan je zaadjes rotten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Kun je niet toch thuis iets verzinnen om het warm te houden? Water geven in een potje is erg lastig. Zou je niet een wat grotere kweekbak kunnen fiksen, met een groot stuk plastic er hoog overheen, zodat er ook genoeg lucht binnenin is. Je kunt dat hoog houden door wat plantenstokjes te zetten in de bak. Of natuurlijk een bak compleet met deksel. En als je het toch bij je oom plaatst, zet dan een druksproeier klaar zodat je oom dagelijks een keer kan sproeien? Je kunt de broes van te voren instellen en je oom kan dan op gevoel de boel nat maken. Wel een investering maar daar kun je jaren plezier van hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Ik zou er ook alles aan gaan doen om de plantjes in eigen huis te houden en niet de verzorging aan iemand over te laten. Water geven is een kunst op zich. Mijn buurman aan de ene kant heeft ooit al mijn kamerplanten verpest door de bloempotten als een vaas te vullen. De andere buren zouden mijn tuinplanten nat houden tijdens een warme zomerweek en hebben alleen de bovengrondse delen natgespetterd. Liever de plantjes voor het raam zetten op een electrische deken of warme stoof met eventueel een foliekap eroverheen. Ik neem aan dat je wel iedere dag in je eigen huis bent zodat het water geven geen probleem hoeft te zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Je zou zeker tot ontkiemen de Deno-methode kunnen gebruiken. Je hebt vast een warm plekje op de modem of iets dergelijks. Dat heb ik vorig jaar zo gedaan (in de meterkast) en ging prima. http://ruudendiana.webs.com/denomethode.htm Na het ontkiemen is het allemaal niet meer zo een probleem. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 De link van Kruidje werkt niet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hayays Posted January 17, 2013 Author Share Posted January 17, 2013 zag het ook juist dat hij niet werkt. hier binnen is het maar 19 graden,, alleen 's avonds kan het hier warmer zijn.en omdat het bij nonkel constant warm is, dacht ik dat dat beter zou zijn. en het voorbeeld van op de modem, is ook geen optie, die hangt tegen de plafond.en op de verwarming ook niet want daar waar de ketel staat, is het bijna even koud als heirbinnen.op de chauffage in de living ook niet, want hebben enkel glas, en daar word het dus ook niet echt warm. ga toch proberen bij men nonkel, ik kon daar zowiezo op maandag en woensdag, dan ga ik proberen om er op vrijdag voor einde van de school eens binnenspringen, in de hoop dat dat dan genoeg is. groetjes Quote voor de eerste keer een moestuin, maar wil precies niet heel goed lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 om hoeveel plantjes gaat het? 10 stuks of meer?als je ze in potjes doet en deze in een schaal/dienblad of zo zet zou je oom dan wel een heel klein bekertje [medicijnbekertje 25 ml] uit een grotere bak water in de potjes kunnen doen? of ziet hij daar te weinig voor?met afgepast bekertje kan hij namelijk nooit teveel gevenik zou met den nonkel overleggen wat hij wel zou kunnen, soms onderschatten we wat mensen toch nog wel kunnen, misschien vind hij het juist erg leuk Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 (edited) Kruidjes link lijkt van de oude website.Deze zou het moeten doen: http://www.mooiemoestuin.nl/zaaien-en-zaden/deno-methode/ En denk dat ik hier bij de pepers op de verwarming ook ongeveer 2x per week sproei/water geef. Edited January 17, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scubapat Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Ik zou de plantjes gewoon bij je nonkel zetten... De temperatuur is ok, zorg voor voldoende licht. Als je niet vaak water kan geven, zorg dan voor een goed doorlaatbare grond die overtollig water doorlaat, maar toch voldoende vocht bijhoud. (potgrond + coco?) 2 tot 3 maal per week water geven lijkt mij alvast ok (op voorwaarde dat je de plantjes niet op de radiator plaatst!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eelzuhtjuh Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Ik heb een verwarmingsmat voor onder een terrarium onder mijn kiembakje gelegd omdat ik het zonde van de energie vindt de verwarming heel de dag te laten branden als ik niet thuis ben. Die zijn helemaal niet zo heel duur, onder de 20 euro heb je heel veel verschillende maten Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hayays Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 hey, ik ga vandaag kijken voor zo een bakje om de paprika's in te zaaien en ga het proberen hier op de verwarming te plaatsen, als we niet thuis zijn staat die op 19 graden maar als het dan mss in de buurt van verwarming staat, gaat het warmer zijn he. en 's vanonds gaat de houtstoof aan, dus is het hier ook wel een 22 graden. ga het eerst proberen met zaadjes die ik gewonnen heb uit gekochte paprika's, om te zien of het gaat, en als ik dan binnen 3 weken om bestelling ga kan ik het met gekochte zaadjes doen. alvast bedankt voor de reacties. en dat met koffiefilters ga ik ook wel proberen. Quote voor de eerste keer een moestuin, maar wil precies niet heel goed lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts