Ga naar inhoud

Moestuin gerelateerde docu's / filmpjes / Tv-uitzendingen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Op 29-7-2022 om 22:22, Patrijs zei:

Voor de fanatieke moestuinder die graag op TV wil:

Moestuinders | | Blue Circle Casting | Wil jij in de spotlight staan?

Als dit hetzelfde programma is als een paar jaar geleden, 1 van de moestuinders op ons complex heeft meegedaan. Was erg leuk!!!

Maar het draaide echt op het culinair bezig zijnet je eigen groente, ipv dat er ook gekeken  werd naar je groentetuin 

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Giftige stof gevonden in Egmondse volkstuintjes: 'Eet ook groenten uit supermarkt'

De bodem van de moestuintjes in het duingebied van Egmond bevat licht verhoogde concentraties van de giftige stof PFAS. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de provincie Noord-Holland en drinkwaterbedrijf en natuurbeheerder PWN. "Dit kan betekenen dat er in de gewassen van deze tuinen meer PFAS terecht komt dan wenselijk is", meldt Provincie Noord-Holland.

Aanleiding voor het bodemonderzoek van de duinlandjes zijn resultaten uit eerdere studies. Daarin bleek dat PFAS-concentraties in de kustgebieden hoger zijn dan op andere plekken.

De bevindingen in de duintuinen sluiten aan bij eerdere studies: bij tuinen die dichter bij de kust liggen, worden hogere concentraties gevonden.  

De resultaten van het onderzoek geven geen aanleiding de bodem te saneren, ofwel vrij te maken van bodemverontreiniging.

'Sea Spray'

Voor de oorzaak wordt gekeken naar 'sea spray' waarbij PFAS in kleine waterdeeltjes uit zee via de lucht worden vervoerd. Hierdoor ontstaan hogere concentraties in de kuststrook dan landinwaarts. 

"We weten nog niet hoe het gehalte PFAS in de bodem zich verhoudt tot het gehalte in gewassen", schrijft de provincie. In de duinlandjes van Egmond worden de gewassen daarom ook onderzocht.

'Beperk risico'

Tuinders die het risico op verhoogde PFAS inname willen beperken, krijgen van GGD het advies om groenten uit de duinlandjes in Egmond af te wisselen met groenten uit de supermarkt. In ieder geval tot het onderzoek is afgerond. 

In de eerste helft van 2023 vindt het gewasonderzoek plaats.

Bron:

www.nhnieuws.nl/nieuws/314796/giftige-stof-gevonden-in-egmondse-volkstuintjes-eet-ook-groenten-uit-supermarkt

• 2 maanden later ...
  • 1 year later...
Geplaatst:

Gaat pompen de verzopen Egmondse duinlandjes redden?

De lankies in Egmond aan Zee, duinlandjes waar al eeuwen op getuinierd wordt, staan nog altijd blank. Net als op andere plekken langs de kust hebben ook de duinen ten noorden van het kustdorp te kampen met extreem hoge grondwaterstanden. Van tuinieren is geen sprake dit jaar, maar misschien dat de inzet van pompen wel volgend seizoen kan redden.

Gaat pompen de verzopen Egmondse duinlandjes redden? - NH Nieuws

• Like 1
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb dit topic eens doorgelezen, maar ik weet nu wel hoe ik de lange, donkere winteravonden ga doorbrengen.

Wat een mooie documentaires en video's heb ik voorbij zien komen!

• Like 1
Geplaatst:
Op 25-8-2024 om 19:32, Patrijs zei:

De wonderlijke reis van de Wieringer boon

Ha, leuk Patrijs. Ongeveer tien jaar geleden had ik een handjevol bonen gekregen. Ik ben ermee gaan doorkweken. En ik vind het de lekkerste soepboon die er is.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Zonder stikstof, geen broodtarwe: oogst 2024 tegengevallen

De tarweoogst is momenteel in volle gang in Nedersaksen. "Zoals overal in Duitsland verwachten wij in Nedersaksen een benedengemiddelde oogst van ons belangrijkste graan. Maar niet alleen zal het oogstvolume een paar ton lager zijn door 30 procent minder tarweteeltareaal in Nedersaksen, maar bovenal zal de kwaliteit de bakkwaliteit niet bereiken door een gebrek aan stikstofbemesting in sommige regio's - vooral in de zogenaamde rode gebieden. Dit put onze boeren uit. Ze willen grondstoffen produceren voor voedsel van hoge kwaliteit en niet alleen oogsten voor de voederbak", vat Thorsten Riggert, voorzitter van de commissie voor plantaardige productie van de plattelandsbevolking van Nedersaksen, de ingetogen stemming samen.

Tarwe is het belangrijkste graan voor het maken van gebak zoals brood of broodjes. Om ervoor te zorgen dat tarwe deze bakkwaliteit bereikt, moet het een eiwitgehalte van minimaal twaalf procent bevatten. Als het eiwitgehalte in het geoogste graan echter te laag is, komt het graan in de voerbak van de varkens of zelfs in de biogasinstallatie terecht.

Boeren kunnen het eiwitgehalte beïnvloeden door stikstof te bemesten. "Het belangrijkste hier is de hoeveelheid en het tijdstip van stikstofbemesting", legt Riggert uit. Als het tarwegewas niet voldoende stikstof krijgt, kunnen de planten niet genoeg eiwit in het graan verzamelen en gaat de bakkwaliteit verloren. "In de rode gebieden moet de hoeveelheid kunstmest 20 procent onder de plantbehoefte liggen. Het onderaanbod van planten is dan ook politiek gewenst. Als producerende boeren, als consumerende consumenten en ook als verantwoordelijke natie kunnen we ons dit gedwongen dieet van planten niet langer veroorloven", zegt de plantendeskundige, verwijzend naar het gemiddelde eiwitgehalte van de afgelopen twee oogstjaren in Duitsland, dat onder de limiet van twaalf procent lag, en naar de toekomstige moeilijkere teelt in de nasleep van de klimaatverandering.

Het hele artikel: Zonder stikstof, geen broodtarwe: oogst 2024 teleurgesteld – Landvolk Niedersachsen Landesbauernverband e.V.

aangepast door Patrijs
  • Like 1
  • Thanks 1

Jee @Patrijs, jij hebt goed je huiswerk gedaan. Maar het is een complexe en ironische toestand. Boeren mogen voor de verbouw van graan minder stikstof gebruiken - en we weten allemaal dat dit zo is omdat er al te veel stikstof de lucht en grond in gaat door veeteelt voor de productie van zuivel en vlees. En nu eindigt graan met te weinig stikstof als veevoer. Wat een absurde cirkel. 

Ik ben medeschuldig omdat ik geen vegetariër ben. Maar het dwingt me wel om steeds minder dierlijk voedsel te eten. Gelukkig hebben we de tuin nog, waar ik steeds meer peulvruchten kweek die rijk zijn aan eiwitten.

Hé dank voor je vertaling en link Patrijs!

Jammer trouwens dat Matrijs de Wieringer bonen niet verdraagt. Ik heb zoiets met linzen. Echt niet leuk 😒

aangepast door Vinky
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Interview in de VPRO-gids met Silvia Bromet - dochter van - die een podcast heeft gemaakt op Volkstuincomplex Buitenzorg in Amsterdam:

'Onkruid in het Paradijs'.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 4 maanden later ...

Wat zijn jullie favoriete Youtube kanalen die jullie volgen met betrekking tot de moestuin?

Bij mij zijn het onder andere 'The Gardening Channel with James Prigioni' , The Millennial Gardener, MIgardener, DIY Urban Gardening, Epic Gardening, Gardening in Canada, Charles Dowding en GrowVeg.

Zelf ben ik vooral op zoek naar kanalen die een beetje ons klimaat bespreken, kanalen die innovatieve manieren gebruiken om te tuinieren (zoals die DIY Urban Gardening, TEO enz vnl Aziatische kanalen om de 1 of de andere reden) en kanalen die in onze taal zijn... Daar ken ik er helaas niet echt veel goede van. Iemand tips?

aangepast door Arja
Ik heb je vraag even naar dit topic verplaatst.
Geplaatst:

@Sanogoal deze zijn ook informatief,

• red gardens
  • Garden moxie - informatief
  • steverichards - klein moestuin gericht naam gewijzigd naar outgrow  
  • gardener Alex - in de achtertuin no nonsens resultaat gericht
  • Like 2
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Gardeners’ World op tv: het nieuwe seizoen begint!

Het is zover: een nieuw seizoen van Gardeners’ World op tv gaat van start! Elke week van maart tot en met begin november delen Monty Don, Carol Klein, Adam Frost, Arit Anderson, Frances Tophill en andere experts in Gardeners’ World hun beste tuintips en inspiratie met je op BBC Two. Wat kun je vrijdag 14 maart en verder in het seizoen verwachten?

Dit is vrijdag te zien bij Gardeners’ World op tv

In de eerste tv-aflevering van het nieuwe seizoen, deelt Monty zijn spannende, nieuwe plannen om de borders in de Jewel Garden op Longmeadow te transformeren. Hij vult kleurrijke potten, laat zien hoe je een clematis verplaatst en zaait groenten voor het komende jaar.

Adam Frost bezoekt de Ventnor Botanic Garden op het eiland Wight, waar tuiniers zich aanpassen aan onregelmatige bloei en maandenlange droogte. Frances Tophill ontmoet een stel dat oude boerderijmaterialen heeft hergebruikt en opgeknapt om een unieke tuin te creëren.

Ook is er een tuinier die een betonnen vloer heeft omgetoverd tot haar droomtuin, met slim gebruik van plantenbakken. En een professionele poppenspeler die een oase van rust heeft gecreëerd op zijn balkon in Londen.

Wanneer moet je klaarzitten?

De volgende uitzending van Gardeners’ World is vrijdag 14 maart om 21.00 uur (Nederlandse tijd) te zien op BBC Two. De aflevering wordt herhaald op zaterdag 15 maart om 10:00 uur en op donderdag 20 maart om 9:00 uur.

• Like 4
  • Thanks 2
Geplaatst:
15 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

en eierschillen wassen, drogen, malen, etc. 

Kalk voor de (moes) tuin wordt wel snel opgenomen, schelpen en eierschaal duurt wel 100 jaar.

Al gooi ik die samen met de koffieprut ook op de composthoop alvast voor de moestuinders over vijf generaties.

Voor 17 Euro haal ik een 20L zak zeewierkalk voor 250 M2. Die korrels zijn snel afgebroken en actief.

En bijna even duur als een kilo bij het dure tuincentrum.

1047444034_20220328_134310(2).thumb.jpg.cbc54233440c5c48b26c967b0e7dedd7.jpg

En ja, Gardenersworld is van de BBC en op het GB gericht.

Erg romantische slow TV waar je zo doorheen prikt,

De moestuin daar ziet er heel anders uit als een moestuin in bedrijf.

Maar het kijkt wel lekker weg.

Je kan ook stukjes afleveringen  terugkijken want elke aflevering heeft een kort moestuinstukje om ook die kijkers te trekken.

En soms leer je dan nog wat.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...