RvO Geplaatst: 1 maart 2011 Geplaatst: 1 maart 2011 Rabarber wordt niet zo heel hoog, tenminste niet als je ze vergelijkt met fruitboompjes Rabarber wordt wel breed, zo uit mijn hoofd moet je een ruimte van 1m2 reserveren voor 1 plant. ...Rabarber wordt ca 1/2 m hoog. Alleen de bloeistengel wordt hoger, maar zou ik er sowieso uitknippen.En 1 m2 per plant klopt wel met wat ik me van laaaang geleden herinner. En dan nog even een wild idee. Dus schiet maar af als het onzin is. Heb je niet een smalle strook langs de grens van de tuin? Een 1/2 m breed is zat. Mag vlak langs een schutting als het maar redelijk zonnig is.Dan zou je bessen en bozen als een smalle heg kunnen snoeien. Dan wordt het wel flink hoger dan 1 m, maar langs de rand is dat misschien niet zo erg. Ik probeer het zelf ook op die manier. Groet, RvO Quote
Frank Houweling Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Rabarber wordt niet zo heel hoog, tenminste niet als je ze vergelijkt met fruitboompjes Rabarber wordt wel breed, zo uit mijn hoofd moet je een ruimte van 1m2 reserveren voor 1 plant. ...Rabarber wordt ca 1/2 m hoog. Alleen de bloeistengel wordt hoger, maar zou ik er sowieso uitknippen.En 1 m2 per plant klopt wel met wat ik me van laaaang geleden herinner. En dan nog even een wild idee. Dus schiet maar af als het onzin is. Heb je niet een smalle strook langs de grens van de tuin? Een 1/2 m breed is zat. Mag vlak langs een schutting als het maar redelijk zonnig is.Dan zou je bessen en bozen als een smalle heg kunnen snoeien. Dan wordt het wel flink hoger dan 1 m, maar langs de rand is dat misschien niet zo erg. Ik probeer het zelf ook op die manier. Groet, RvOIs ook de beste manier, krijg het meeste vrucht. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Helly Geplaatst: 2 maart 2011 Auteur Geplaatst: 2 maart 2011 De struikjes als heg geven de meeste vruchtjes? Ik was van plan het smalle stuk van mijn achtertuin (zie foto's in mijn moestuin topic) te gebruiken voor fruit. Het is 5 m2 (1.20 x 4.20 m). Het is in de zomer overdag zonnig, en de zon gaat er rechts overheen. In de namiddag begint de schaduw er overheen te vallen.Ik wou bij de schutting wat hogere boompjes neerzetten, bijv. appel, kers of zoiets. En ervoor dan wat bessen of 'bozen' struiken. Hoeveel van die struikjes kan ik eigenlijk naast elkaar zetten op zo'n lengte? Quote Good things come in small packages
Koert Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Wat bedoelen jullie met: bozen? Rozen? Quote Even a broken clock is right twice a day
Jooze Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Volgens mij frambozen... Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Helly Geplaatst: 2 maart 2011 Auteur Geplaatst: 2 maart 2011 Dat idee had ik ook. Bessen frambozen -> 'bozen' was mijn interpretatie ervan. Quote Good things come in small packages
RvO Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 ... Hoeveel van die struikjes kan ik eigenlijk naast elkaar zetten op zo'n lengte? ...Ik vind het wat moeilijk een direct antwoord te geven. Onvoldoende kennis en ervaring. Bovendien is het afhankelijk van het aantal takken dat je per struikje wilt overhouden (1, 2, ..... ).Daarom beschrijf ik hieronder maar hoe ik het nu aanpak. Gebaseerd op het boekje "ecologische teelt van kleinfruit" (Velt). Hoe het uitpakt moet ik nog zien. Voorjaar 2010 heb ik geplant, maar - zoals verwacht - sindsdien nog nauwelijks geoogst. Dat begint dit jaar, hoop ik. De struikjes zijn afgelopen jaar wel goed gegroeid, dus dat geeft hoop. Ik heb een strookje grond van ca 6m bij amper 1/2 m. Zon van ca. 10 tot 19 uur. Dit alles direct naast een schutting van ca 1.5 m hoog.Daar staan 4 kruisbessen en 5 frambozen en 2 jostabessen. Per plant houd ik 2 tot 4 takken (afhankelijk van de soort).Om de takken op te binden heb ik drie palen gezet (ca 1,8 m hoog) en daartussen drie draden gespannen.Er onder staan bosaardbeitjes (en zevenblad). Voor de volledigheid, de planten vormen niet echt struikjes. Het zijn een paar takken per plant, opgebonden aan draden. Daarom kan het ook zo smal blijven. Ik hoop dat dit wat inspiratie oplevert. Groet, RvO Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.