Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zoon wil fruit telen


Helly

Aanbevolen berichten

Hier eventjes een vraag over fruit. Ik had ergens ook al zoiets laten vallen in de moestuinen afdeling, maar ik dacht dat het hier ook wel zo handig was.

Mijn zoon was na mijn enthousiasme in het ontvangen van de groenten en kruiden zaden zelf wel enthousiast geworden om iets te kopen voor zichzelf. Nu wil hij het liefst fruit. Kids blijven nu eenmaal fruitliefhebbers, en daar is niets mis mee.

Ik heb aan de rechterkant van mijn achtertuin (voor de kijkers links ) een strook tuin waar nu nog slechts 1 lavendelplantje in staat die uiteindelijk weer gaat worden verplaatst naar de andere kant van de tuin ofwel naar de voortuin, daar zijn we nog niet over uit.

Er ligt dan een leeg vak open van (even meten zonder een rolmaat) 14 bij 4 stoeptegels. Sorry voor deze maten maar ik weet zo gauw even niet de maat van een stoeptegel Na telling dus 5 m2 (thanx heren).

 

Nu is het dus de vraag, wat kan daar allemaal op staan? Uiteraard wil zoonlief iets wat lekker en zoet is, en dan t liefst uitbundig groeiend qua vruchten, want die tiener van mij kan wel blijven plukken als dat er eenmaal hangt (vorig jaar moest er een Japanse wijnbes t veld ruimen voor een nieuwe schutting en daar heeft genoeg aan gehangen!). Wat ik belangrijk vind, is dat het niet al te duur moet worden (go figure ) en dat het niet al te uitbundig groeit van zichzelf. Nu zat ik te denken aan een leiboom met appeltjes (maar dat zal wel een duur grapje worden) en wat fruitstruikjes ervoor. Ik heb ook al zitten denken aan van een PVC buis, door de helft gezaagd en op hoogte te hangen, (over de lengte) om daar aardbeiplantjes in te doen. Weer zo'n makkelijke moestuin idee

 

U raad het al, tips zijn welkom

aangepast door Gast

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stoeptegel is 30 centimeter, reken maar uit, ruimte zat dacht ik zo. De lidl heeft meestal ook fruitstruikjes in de aanbieding voor een euro 0f 3 geloof ik, moet je wel wachten tot ze er zijn!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stoeptegel is 30 bij 30.

 

Waar je snel oogst aan hebt zijn in iedergeval bramen (haal je zo uit het bos) en frambozen (ook goed te stekken. Verder zou je 1 wat oudere fruitboom kunnen kopen. dIe geeft ook wat sneller fruit. Voor de rest zou je wat stekken van rode bes kunnen maken en jonge fruitbomen kopen of stekken. Maar dat duurt vaak een voor je er echt fruit aan hebt hangen.

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leiboompjes kun je ook zelf maken, gewoon een struikje uitleiden. Moet je wel zelf de boompjes uitzoeken met dunne takken, die nog goed te buigen zijn. Druiven zijn ook erg makkelijk en leuk, neem dan wel makkelijk rassen zoals Boskoop Glory en Bianca.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

En verder aan fruitstruikjes?

Zoon wil ook graag een blauwe bessen struik. Vorig jaar in Oostenrijk heeft hij die zelf geplukt (schijnen daar op de bergen kleine struikjes te zijn) en we hebben er voor t eerst ook jam van gegeten. Erg lekker! Is dat makkelijk bij te houden?

aangepast door Gast

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk! Hoe oud is je zoon??

 

Ik zou zeggen, aardbeien? Maak er wat speciaals van Ananas aardbeien! Naar mijn idee zijn die erg leuk (Nog geen ervaring, maar ga ze zeker bestellen!!)

€0,90 per plantje + €3,- verzendkosten (dacht tot max. 10 stuks) bijduivenvoorden dus 12 euro voor 10 plantjes. (Ok, misschien wat duur vergeleken met normale aardbeienplantjes!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de druiven is de boskoop juist niet meer zo'n makkelijk ras hoor. Er zijn veel nieuwe rassen als de regent en de muscat enzo die veel beter ziektebestand zijn en een grotere kans heeft op goede vruchten ook in een wat minder jaar.

Nieuwe rassen? De muscat en regent zijn even oud hoor! Regent is inderdaad beter ziekteresistent, Boskoop heeft dan weer voordeel dat hij niet gekrent hoeft te worden en dat de druiven zelf beter smaken. Boskoop glory blijft, naar mijn mening, de makkelijkste beginnersdruif.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar verder nog ideeën voor andere soorten fruitstruikjes?

Ik ben zelf een grote kruisbes fan, geweldig! Vooral omdat ze (bijna) niet te verkrijgen zijn teel ik ze met veel plezier, wel veel stekels, maar goed je laat je zoon plukken toch

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar verder nog ideeën voor andere soorten fruitstruikjes?

Ik ben zelf een grote kruisbes fan, geweldig! Vooral omdat ze (bijna) niet te verkrijgen zijn teel ik ze met veel plezier, wel veel stekels, maar goed je laat je zoon plukken toch

Er zijn ook doornloze hoor Captivator bijvoorbeeld.

 

http://www.fruitbomen.net/kruisbes/captivator/

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Liefst niet te hoge struikjes en liefst ook doornloze. Mijn zoon is niet 1 van de handigste mensen die er rondlopen. Voor je t weet sta je ze zelf weer te plukken

En zijn kruisbessen en aalbessen wel zoet? Die kleine rode besjes zijn best wel zuur vind ik, kruisbessen denk ik nog nooit gegeten.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Liefst niet te hoge struikjes en liefst ook doornloze. Mijn zoon is niet 1 van de handigste mensen die er rondlopen. Voor je t weet sta je ze zelf weer te plukken

En zijn kruisbessen en aalbessen wel zoet? Die kleine rode besjes zijn best wel zuur vind ik, kruisbessen denk ik nog nooit gegeten.

Van rode aalbessen heb je zoete en zure. Rovada is bijv. zuur, Jonkheer van Tets en Red lake zijn zoet. Kruisbessen vind ik zelf zoet, maar sommige mensen zeggen dat ze hem zuur vinden Smaken verschillen zullen we maar zeggen.. Die Captivator heeft een prima smaak. OK, een chef-kok wil liever een Hinnonmaki. Maar een leek zal het verschil nog geen eens proeven. Wat wel zichtbaar anders is, is dat ze vruchtjes van de Captivator iets kleiner zijn. De struikjes worden max een meter tot 1.5 meter hoog.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt alle fruit struikjes goed klein houden? En rabarber, hoe hoog kan dat worden?

 

Ik ben nog steeds aan het denken wat ik ga nemen. Vandaag voor het eerst van dat stukje tuin iets omgespit. Morgen en donderdag wordt mooi weer verwacht dus kan ik dat voortzetten. En dan wil ik zondag een planning maken wat daar in komt.

Ook wil ik aardbeien in (halve) buizen doen. En dan ophangen, of iig hoger dan de grond zetten, en stapelen zoals de foto. Het idee:

 

2zyxtzd.jpg

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rabarber wordt niet zo heel hoog, tenminste niet als je ze vergelijkt met fruitboompjes Rabarber wordt wel breed, zo uit mijn hoofd moet je een ruimte van 1m2 reserveren voor 1 plant.

 

Die aardbeien stelling is echt gaaf, ik geloof dat Annie en Stefaan in hun seizoen er ook een foto van hebben staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had al t idee dat ik dat hier eerder had gezien, maar wist het niet meer te vinden. Ik heb zelfs nog wat woorden ingetikt bij de zoekfunctie maar t kwam niet direkt naar boven. Ik ga gelijk ff neuzen. Thanx!

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...