Geplaatst: 28 augustus 202528 Aug 1 uur terug, appelvrouw zei:vul een badje van aardewerkDat doe ik ook her en der. Wel in zo’n hangding vanwege de kat. Hier kan ze bijvoorbeeld niet bij, tot haar grote frustratie 😉.
Geplaatst: 13 september 202513 Sep Bam! tegen het raam en dan moet ik weer snel naar buiten rennen, want de poezen zijn ook buiten en konden net op tijd weer in huis gewapperd worden 😾 Ik had haar eerder al gezien toen ik iets uit de schuur ging halen. Zat wat om zich heen te kijken. Wel groot genoeg om te vliegen, maar moet nog wat vaardigheid oefenen. Een laat Merelkind, met het laatste gele randje langs de snavel. En een teek naast het oog. Maar die valt er vanzelf af.Even opgesloten in de kattenren (waar wij vooral beestjes opsluiten die iets van katten te vrezen hebben, eigenlijk) en inmiddels hebben haar ouders haar alweer opgehaald en is ze vertrokken. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 24 september 202524 Sep We hebben hier heel veel vogels in de tuin, nabijheid van bos en vele grote tuinen die echt groen zijn helpt. Maar vandaag een bijzondere om te zien, een vuurhaantje. Ik hoor ze regelmatig maar ze zijn zo lastig te zien, klein en zitten het liefste in de bosjes en dan nog de voornamelijk groene kleur.... maar nu deze vloog vanaf onze vijver zo pardoes voor mij langs de forsythia in waar ik naast stond. Dus even stilgestaan en genoten van dit snelle beestje.Voor de grote, zoiets als een winterkoninkje die ik heel vaak zie, die heeft vaak jongen hier in de tuin en zitten vaak op een uitzichtpunt maar niet te hoog.
Geplaatst: 25 oktober 202525 Okt Vanmorgen mevrouw GB Specht bij de vetbollen. De familie Mus is daar niet van onder de indruk, trouwens. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 29 oktober 202529 Okt Naast een compleet kaalgevreten eend: facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 30 oktober 202530 Okt Ik kijk al tig keer...., maar dit is een poepstreep, toch?Of toch een scheidsrechter? 30 oktober 202530 Okt aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 31 oktober 202531 Okt Ja een poepstreep. @appelvrouw vertelde er laatst over, en toen bedacht ik me dat ik dat had gezien naast onze dode eend. Ik kan er verder weinig over vinden op het net? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 31 oktober 202531 Okt Veel (roof)vogels ontlasten zich voor ze op de vlucht gaan. Zo'n lange streep is vaak vooral urine, trouwens. En na even door mijn veldgids Diersporen gebladerd te hebben gok ik dat het wel eens om een havik kan gaan en dan vooral mevrouw havik die een flinke slag groter is dan heur man en waarschijnlijk weinig moeite heeft met een eend. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 31 oktober 202531 Okt Zo’n ontlasting streep, daarover heb ik geleerd van mijn oude Franse buurman, die zei dat je altijd aan zo’n streep kon zien dat het een roofvogel was geweest die jouw gevogelte had gedood. Squirten of slicen noemen ze dat, de vogel doet dat terwijl ie op de prooi zit. Het schijnt dat je aan de ligging van de prooi, de lengte van de streep en de afstand tussen streep en prooi zou kunnen zien welk roofbeest het was. Hier zijn er niet zoveel en de meeste vallen af. Havik is een hele goede gok! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 15 november 202515 Nov Mijn man en ik steeds zorgvuldig de bladeren bij elkaar verzamelen en ik leg ze dan in mijn moestuinbakken.Wat gebeurt er? Gaan de koolmezen ze uit mijn moestuinbakken gooien. Ik zag er ook een in mijn kleine kasje vliegen.Ik stond te filmen en ze zien mij staan en gaan gewoon door. Eentje kwam op mij afgevlogen richting het raam, maar goed dat hij niet naar binnen kon vliegen.Hier wat filmpjes. Ook van de vallende bladeren en het geluid wat ze maken tijdens het eten aan de terraszijde.Vallende bladerenhttps://youtu.be/3uYYDpzO_3sLawaai vogels tijdens het etenhttps://youtube.com/shorts/CZYvYF6ySRwNog een filmpje van de vele vogelshttps://youtu.be/JnFIdDAu5U0Koolmezen in mijn moestuinbakkenhttps://youtube.com/shorts/g0_t3Y0S8Uc?feature=shareKoolmees gooit de bladeren uit mijn bakkenhttps://youtube.com/shorts/kui1g_nlpEQ 15 november 202515 Nov aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 15 november 202515 Nov Inderdaad altijd leuk om de bezigheid van die vogels in de tuin te zien.Begrijp ik het goed petra dan we je nu een Wolgeit moeten gaan noemen. 😃
Geplaatst: 16 november 202516 Nov @rorror dat is overgebleven uit de tijd dat ik veel met wol bezig was en ook verkocht.Veel mensen denken dat wol alleen van het schaap komt, vandaar toentertijd deze naam verzonnen. 16 november 202516 Nov aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 17 november 202517 Nov Ik hoorde kraanvogels! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 20 november 202520 Nov On 11/16/2025 at 8:33 AM, Petrasmoestuin said:Veel mensen denken dat wol alleen van het schaap komtEn dat klopt. Wol komt van een schaap. De rest is haar. Angora, mohair, kasjmier, alpaca, allemaal (onder)haar. Geen wol. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 20 november 202520 Nov Dat klopt. Daar kwam ik later ook achter. Ik bedoelde meer breiwol of garen en veel vrouwen gooien daar alles onder en denken alleen aan de schaap.Men zegt niet breihaar. 20 november 202520 Nov aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 28 november 202528 Nov Allereerst m'n excuses aan de forum crew,omdat ik tóch een paar foto's van vogels post,ondanks de titel van het topic.😉Mijn reden daarvoor is,omdat deze vogels niet zomaar in elke tuin te zien zijn,en zéker niet in tuinen van rijtjeshuizen die amper 6 m breed zijn,en ook nog eens geen vijver hebben (reiger) of duivenhok (sperwer) of dicht struikgewas in bergachtig gebied (goudfazant).Tóch kon ik ze alle 3,natuurlijk op een verschillende tijd,fotograferen in mijn tuin....
Geplaatst: 28 november 202528 Nov @Bernaar , ik ben zo vrij geweest om je vogels naar het vogeltopic te verplaatsen. Mooie waarnemingen in je tuin!
Geplaatst: 28 november 202528 Nov Tuurlijk Arja,en ALLE begrip daarvoor!De reden waarom ik hier niet zelf gepost heb,is omdat ik dacht dat die 'rare' vogels in mijn tuin buiten de 'standaard' categorie vielen door de omgevingssituatie....😉
Geplaatst: 1 december 20251 Dec Dank je, @Janie !🙂Ik hou van een 'wilde' tuin,omdat die de meeste fauna aantrekken.De meeste van mijn naaste buren hebben een klassieke tuin,geen probleem mee,ieder z'n meug.Wat ik wél jammer vind,is dat er een buur van 2 deuren verder graag m'n 3 berken verwijderd zou zien,omdat die voor overlast zorgen in hun klinisch onderhouden tuin.Élke morgen zitten daar vogeltjes hun mooiste lied te zingen,en in de zomer zorgen die bomen voor verkoeling.
Geplaatst: 1 december 20251 Dec Ja wij hebben hier ook een "verwilderde" tuin. Ook omdat wij er niet zo veel tijd aan kunnen besteden en het stikt bij ons ook van de vogels.Zie deze tortelduiven die steeds tammer worden en bij elkaar zitten. Vorig jaar hadden wij een hond die de meeste tijd buiten was en die joeg de duiven altijd weg, nu hebben wij meer een binnen hond.😂Ze drinken ook water uit het bakje dat wij regelmatig vullen.
Geplaatst: 1 december 20251 Dec Ontzettend herkenbaar wat je schrijft @Bernaar. Ik zit in een nieuwbouwwijk en mijn doel is groen, groener, groenst. Ik ben op mijn eigen plekje een heerlijke wildernis aan het creëren! Ik krijg ook stapsgewijs steeds meer verschillende diersoorten in mijn tuintje. 😉
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.