Geplaatst: 23 december 202523 Dec Mussen, mezen, tortels en al een paar keer een eenzame groenling. Mevrouw sperwer is ook gespot, maar zij wordt meestal verstoord door de familie kraai enzo, waarbij vooral de gaaien heel fanatiek zijn (mevrouw zit middenboven in de foto, linksmidden zit een roek op de daknok). Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 24 december 202524 Dec Mooi Wold. Ja de sperwers en haviken loeren ook op hun kerstmaal..zeker zo tussen de bomen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 januari7 Jan Zoals ongetwijfeld bij iedereen het geval dezer dagen, is het hier een komen en gaan van vogels bij de voederplaats. Een paar fotootjes.Onderstaande foto maakte mijn man vanochtend. Overduidelijk een roofvogel (die zijn kopje niet wilde laten zien). Die zien we zelden in de voortuin. Is er iemand die weet welke soort dit is? Edit: het is een sperwer volgens mij. Man zei dat de vogel een wittige buik had. 7 januari7 Jan aangepast door Dahli Aanvulling
Geplaatst: 7 januari7 Jan Mooi zeg! Grote bonte specht dame denk ik? De roofvogel is lastig. Het is al niet te doen de grootte te schatten. Havik en sperwer hebben beide zo’n staart met strepen..ik dacht die van de sperwer wat lichter dan op jouw foto dus zou het een havik kunnen zijn. Het is maar een grove gok.Ik heb ook wat vogels geprobeerd op de foto te zetten, door het raam is niet gemakkelijk. De glanskop is wel erg leuk en liet zich nog even op een takje fotograferen daardoor wist ik dat het een glans of mat kop is en geen zwartkop die geen sikje heeft. Er zijn natuurlijk ook veel merels maar de foto’s voegen niks toe, een bolletje zwart op de sneeuw😉 7 januari7 Jan aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 januari7 Jan Vanmiddag ging ik het voer voor de vogels aanvullen, kreeg ik soort van op mijn donder van een buurvrouw van een eindje verderop. Of ik wel wist dat het voeren van vogels ratten aantrekt. We wonen aan een watertje en daar zitten ratten. Ook eenden, zwanen, meerkoeten, aalscholvers en ijsvogels trouwens. Tja, daar wonen dieren denk ik dan. Aan de overkant van het watertje is een flinke ‘bosrand’. Daar zit van alles. Ik ga toch echt de vogels geen honger laten lijden. Ze zijn er de hele dag, af en aan. Heerlijk om naar te kijken.
Geplaatst: 8 januari8 Jan Wij geven ook egels voer en je verwacht nu dat ze slapen, maar er wordt ook regelmatig voer weggehaald. Tja wie doet het? Muizen, ratten, katten?Ook het vogelvoer wordt elke dag aangevuld. Elke week een grote zak met zaden en vetbollen en de vogels zie ik elke dag dikker worden. Ook 4 tortelduiven.Dan ga ik ook niet aan de ratten denken.Alles wat op de grond valt, wordt ook zo veel mogelijk opgegeten.
Geplaatst: 8 januari8 Jan 22 uren geleden, Dahli zei:Vanmiddag ging ik het voer voor de vogels aanvullen, kreeg ik soort van op mijn donder van een buurvrouw van een eindje verderop. Of ik wel wist dat het voeren van vogels ratten aantrekt.Vandaag op nu.nl de vraag of we extra vogelvoer voor de kleine vogeltjes willen ophangen. Aangezien ze met het koude weer wel 10 tot20% vet verliezen per nacht en met de sneeuw dus nagenoeg geen voedsel kunnen vinden.Dus ook maar wat bolletjes opgehangen en een schaaltje met zaden.
Geplaatst: 10 januari10 Jan Hmmm… helemaal geeneen. Vind het toch best zorgelijk. Na Rorrors bericht dacht ik nog even bij te voeren. Heb altijd veel kool- en pimpelmeesjes en roodborstjes. En al dat tuig waar ik niet op zit te wachten. Kouwen, eksters, duiven en die horror parkieten. Alle voer ligt er nog… ben er echt een beetje verdrietig van. Heb op meerdere plekken voer. Veel meelwormen ook voor de proteïnen, maar alles is onaangeroerd. Zo sneu…
Geplaatst: 10 januari10 Jan Ik voer bij vanaf oktober tot maart. Daarna blijft alleen de zadensilo hangen. Ik heb bijna altijd Meesjes in het nestkastje en het is me opgevallen dat ze voor de kroost overal insekten weghalen, maar zelf dan bijtanken bij de zaadjes. De sneeuw is wat lastig, maar ze vinden zelf ook nog wel genoeg voedsel, hoor. De Mezen zoeken hier ook nog steeds even door de klimop. Ondanks de pindakaas, de vetbollen, de zonnebloempitten enzo. Nu.nl overdrijft de zaken ook wel eens.Wat mij is opgevallen is dat de Groenlingen (die ene was waarschijnlijk een scout) netjes de zonnebloempitten ter plekke oppeuzelen, alsof ze aan tafel zitten. De Meesjes pakken een pit, vliegen ermee naar een tak en eten het daar op. En weer terug! Overal schilletjes. En een Sijsje. Nou ja, de achterkant. De rest wilde echt niet op de foto. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 12 januari12 Jan Kijk nou hoe leuk! Vanmiddag kwam er een waterhoen even een graantje meepikken onder de voedertafel.Op onderstaande foto zie je goed dat ze geen zwemvliezen hebben, en dat voor een watervogel. Weer wat geleerd 😊. 12 januari12 Jan aangepast door Dahli Toevoeging
Geplaatst: 9 februari9 Feb Ja hoor: de kieviten waren afgelopen vrijdag goed op schema met overvliegen. Het waren er een stuk of 30! Ik heb het terug gezocht en ik zie ze eigenlijk elk jaar wel rond deze tijd. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 9 februari9 Feb In mijn eigen tuin, op het dak van mijn tuinhuisje:Door dat belachelijke kuifje is determinatie wel heel makkelijk. Een vrouwtje, dat niet echt trots kijkt.Ik ga eens rondvragen van wie ze is. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 10 februari10 Feb 17 uren geleden, Arja zei:Ach ja, het is alweer bijna carnaval.Zo droog. Ik hoor het je gewoon zeggen 🤣🤣🤣🤣@henkg eigenaar al gevonden? Ik heb eindelijk weer klein vliegend spul in de tuin. Een heel dapper roodborstje dat naast me kwam zitten terwijl ik de boel aan het vegen was. Nog best lang volgehouden. Zo sierlijk die beestjes. Wat pimpelmeesjes en een merel die lustig aan het kwetteren was. Dit soort vogeltjes heb ik wel gemist de laatste tijd. Duiven, halsbandparkieten en eksters kunnen me gestolen worden. Helaas heb ik die ook genoeg…
Geplaatst: 10 februari10 Feb Allemaal puttertjes in de voortuin die lekker van de bollen eten. Helaas is dit jaar de achtertuin verdacht stil. Normaal eten daar veel kool- en pimpelmezen van de vetbollen en zaden. Maar dit jaar komt er afgelopen en toe eentje langs. Geen idee hoe dit komt. Misschien hebben ze in een andere tuin lekkerder eten te krijgen. Ik denk dat er dit jaar dan geen nestjes in de achtertuin zullen zijn met kool- en pimpelmezen. Jammer. In ieder geval wel blij met de puttertjes in de voortuin.
Geplaatst: 27 februari27 Feb Even een zijstapje. Aanstaande zondag 1 maart om 08.00 uur begint alweer het 20e seizoen van ‘Beleef de lente’ van de Vogelbescherming. Leuk en interessant om online weer een aantal maanden het wel en wee van de broedende vogels en hun jongen te volgen.
Geplaatst: Gisteren om 17:151 d Het nieuwe huisje opgehangen voor de Koolmeesjes. Slag groter dan de vorige en betere kwaliteit.Ook meteen 20cm hoger opgehangen, zodat ze misschien wat makkelijker over mijn hoofd vliegen.
Geplaatst: Gisteren om 17:211 d Op de moestuin vandaag in ieder geval gehoord, Kleine zanglijster, tjiftjaf, pimpelmees, koolmees, roodborst e houtduif. Zegt de Merlin app, hoor. Maar ik word er zelf ook steeds beter in 😀 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: Gisteren om 17:301 d Is dat een App dat het geluid opneemt en dan laat weten welke vogel dat is? Zoja, dan moet ik dat ook eens installeren. Leuk!
Geplaatst: Gisteren om 17:331 d Zo’n app heb ik ook op mijn telefoon, geen idee van de naam. Maar echt super leuk! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Gisteren om 18:081 d 30 minutes ago, rorror said:Is dat een App dat het geluid opneemt en dan laat weten welke vogel dat is?Merlin. Ik heb ook wel eens interpretaties gehad die er echt niet waren (kraanvogels in een groep ganzen middem inde zomer) of dat ie vogels niet herkent die ik zelf wel hoor ( o.a. de zeer gevarieerde zang/ dialect van eksters en gaaien), maar dat geeft niet. Het laat je ook luisteren naar wat er wel is in het tapijtje van achtergrondzang. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: Gisteren om 19:081 d Die Merlin app krijg ik niet meer aan de praat. ik moet inloggen maar ik ontvang de activatiemail niet. Zal Birdnet eens proberen want de kinderen vonden het vorig jaar wel leuk. Zo konden we met de app de specht horen die we al een tijdje niet meer bij de holle boom hadden gezien. gisteren om 19:141 d aangepast door loes
Geplaatst: 21 uren geleden21 u Merlin Bird: echt geweldig. Ik heb hier zeker al 20 soorten van vogels opgeslagen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.