Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

MTF 2013 ruillijst Chana

Chana

Recommended Posts

Ik weet nog niet goed wat ik heb te ruilen...

Ik weet n.l. ook niet goed of alles dan al weer goed groeit en op is gekomen. En ik heb nog niet zoveel.

Boomspinazie (als hij opkomt en er dan al is)

Crosneknolletjes stekjes

Paarse kruisbes , doornloos (kan ook Josta bes zijn) (Thea, Eva, Appelvrouw, als jullie nog willen)

Bloedzuring (misschien)

Kruipmunt (als hij dan al flink weer is uitgelopen)

Ik heb verschillende andere muntsoorten, kan later wel foto's plaatsen, als daar vraag naar is.

Stuk groen blijvende bamboe.

Boek: Planten voortkweken (Eva)

Verder kan ik stukken zeep maken, ik ga nog even kijken welke ik ga maken en plaats dan foto's.

Op verzoek in ieder geval honing havermoutzeep.

En anders verzin ik nog wat of vraag maar iets.

Wat ik graag zou willen:

rozen:

Alpina (goed voor bottels)

Blanda (goed voor bottels)

Vaste eetbare planten:

Laurier (Eva)

En andere.

Fruitstekjes (ik heb al zwarte bes, witte parel, een rode bes, is allemaal nog erg pril):

Honingbes

Doornloze braam die zoet is, bijv Boysenbes, Loch ness, Chester

Kruisbes anders dan paars bijv Hinnonmaki röd en Mucurines

Ananaskers

Vijg

En andere.

Appelvrouw

Krijgt:

Haver honingzeep

Blauwe kruisbes/josta bes?

Netjes

Geeft:

Aloë Vera

Eeuwige moes

Eva:

Krijgt:

Boek

Paarse kruisbes/josta bes?

Geeft:

Lila en witte dropplant

Mierikswortel

Laurier

Thea

Krijgt:

Paarse kruisbes/josta bes?

Geeft

Tayberry

Edited by Guest

Leuk!

Wilde je ook een paarse kruisbes, of was je alleen nieuwsgierig?

Ze zijn wel onder voorbehoud, want ik moet ze nog stekken en dat doe ik voor het eerst...

Ben je ook geïnteresseerd in zeep?

altijd! ik wou afgelopen jaar zelf ook zeep gaan maken maar helaas, ik kon er geen tijd voor vinden...én ik ben bang dat ik het helemaal verkl**t...

ja, als het lukt ben ik zéker geinteresseerd in je paarse kruisbes

Chana ik hou me ook aanbevolen voor deze kruisbes. Ik vraag me wel af of het geen rode is, die kunnen wat paars uitslaan ( maar zeker niet blauw)..je hebt geen idee van de naam of waar hij vandaan komt? In ieder geval als je stekmateriaal genoeg hebt doe ik graag mee

Enne kan het geen jostabes zijn? Die zijn ook doornloos en een beetje paarzig..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Wat de yakon betreft: ik heb ze vandaag uit het donkere hok gehaald en ze vrij koud in het licht gezet. ik heb 5 potten, en er al 4 beloofd. Een van de potten is vrij groot, en het lijkt erop dat er meerdere groeipunten komen. Als het lukt splits ik er nog een, dan kan je die krijgen, maar anders zal je de yakon ergens anders moeten vinden...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

http://www.proeftuin.eu/Nl/FIC/worcester.php

http://www.proeftuin.eu/Nl/FIC/black-velvet.php

http://www.proeftuin.eu/Nl/FIC/orus8-nl.php

Dit zijn alle drie paarse kruisbessen. Hij lijkt op alle drie, maar ik denk dat deze 3 stekels hebben (klopt dat ?) en dat heeft die van mij niet. Vermoed nu dus dat het een Josta bes is. Sorry.

Dus Thea, Eva, Appelvrouw, ik kan dan niet ruilen. Tenzij jullie Josta bes willen of zeep.

Ook al waren ze overrijp ze waren niet verdroogt. Waarschijnlijk hebben ze daar langer voor nodig, ik at ze op.

Wespen heb ik er niet opgezien.

Lastig he?

Ik denk er nu over de bewoners van lang geleden te vragen of zij het weten. Zij hebben deze waarschijnlijk geplant. Hoe lang bestaat de Josta bes al?

fotokruisbes_zpsae4fd326.jpg

Ik weet niet of dit helpt, een betere foto lukt niet er is altijd groen op de achtergrond of tegenlicht. Zelf zie ik wel verschil tussen bamboe en kruisbes maar of dat voor jullie ook duidelijk is? De licht gekleurde takken zijn van de bamboe in ieder geval.

Hoe anders groeit hij dan, misschien kan je dat beschrijven.

zo te zien is het een josta.een kruis bes heeft een tak met daar takjes eraan ,en zo te zien is dit een tak met en daar en daar een tak eraan gegroeid.Wat je ook kan doen een knop eraf halen en door je vingers vrijven en dan ruik je cassies/zwartebes?

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Kan je foto's van die van jou plaatsen die dat verschil duidelijk maken?

Ik zie hoofdtakken, met zijtakken, daar aan weer zijtakken en daaraan weer zijtakken, zo 4 keer en dan nog vruchtloottakjes. Niet heel sterk vertakt.

En ik heb ook een Josta bes daaraan zie ik hoofdtakken en daarna zij takken en dan niet meer. Die takken zien er ook anders uit, maar die zijn ook nog heel jong.

Is een kruisbes heel sterk vertakt, een wir war takken boel?

• 2 weeks later...

Huub, ik wil graag ananaskers van jou, wil je ruilen met zeep?

Eva ik wil graag die laurier, weet alleen niet of die bij mij wel aan gaat slaan. Is mij nog nooit gelukt. Heb nu takjes snoeihout van een citrusboompje geplant die niet aangeslagen zijn... dus als je een tip erbij hebt hoe ik dat moet aanpakken graag.

Edited by Guest

• Create New...