Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Beginnersproblemen

wilmer

Recommended Posts

Ik ben net begonnen met een grote volkstuin na een aantal jaar met veel plezier allerlei bessen en wat tomaten en courgettes in mijn eigen tuin. Ik heb gelijk wat vragen voor jullie.

Ik heb netjes de instructies op de verpakkingen van de zaadjes gevolg en een paar daarvan konden al in februari gezaaid. Alleen nu ziet niet alles er even veel belovend uit, dus heb ik een paar vragen. Hopelijk is dit de goede plek er voor. Het zijn wel absolute beginnersvragen.

1. Mijn bloemkool wordt lang en iel, is dat nou te veel of te weinig licht? Te koud of te warm? Of misschien is het wel normaal?

bloemkool31731361005790.JPG

2. Mijn ananaskers had ik dacht ik netjes uit elkaar gezaaid. Toch krijg ik allemaal groepjes van plantjes. Kan ik ze het beste uitdunnen tot één per potje? Kan ik de andere nog redden en in een ander potje doen of loop ik dan het risico dat ik ze allemaal stuk maak, of kan ik ze zo samen laten opgroeien?

img233791771361005870.JPG

3. Mijn sla is een oerwoud geworden. Valt hier nog wat aan te redden?

img233859281361005955.JPG

4 Mijn aubergineplantjes vallen om, te koud gehad of wat kan de oorzaak zijn? Is er nog een oplossing?

img233580501361006004.JPG

Veel vragen, hopelijk hebben jullie tips!

Ik vind alles er vrij nat uitzien, en t grootste probleem bij de sla en ook de bloemkool is denk ik een tekort aan licht!

Misschien handig om even te vermelden in wat voor grond je gezaaid hebt, bij wat voor temp de planten staan, en waar... (voor t raam, onder een lamp, etc.)

Succes in ieder geval!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

1 Je bloemkool heeft te weinig licht, temperatuur noem je niet, dus weet ik niet.

2 Te dik zaaien doen we in het begin allemaal. De ananaskers kun je makkelijk uit elkaar plukken, één per potje laten staan. De andere kun je gerust overpotten, slaan goed aan.

3 Erg dik gezaaid, probeer wat dun gezaaide eruit te zoeken, meer licht geven en misschien minder warmte.

4 Zo te zien wortelrot omdat de grond te nat is en/of te koud, bij welke temperaturen heb je een en ander staan?

Ik was tegelijk met vorige poster aan het antwoorden, maar alle weetjes helpen nietwaar?

Wat ik weer ergens van you tube heb gevonden was met water geven .

Als je gezaaid heb niet met de gieter want dan gaan de zaadjes alle kanten op.

Dus de pot in een bakje water zich vol laten zuigen .

Die meneer van het filmpje vertelde dat dit dan voor een lange tijd voldoende was.

Voor de rrest heb ik er nog geen verstand van en volg je mee om te leren van andere hun antwoord

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Bedankt voor jullie reacties. Het staat allemaal op een verwarmde zolderkamer bij een raam.

Ik had de bloemkool juist bij het raam weg gehaald omdat ik ergens las dat het een beginnersfout was om ze op de vensterbank te laten staan, dus ik dacht dat doe ik niet en ik heb ze een paar meter van het raam gezet waar ze wel licht staan, maar niet in directe zon.

Vuistregel voor licht: Een meter verder van de lichtbron, (bijv. een raam) betekent een kwart hoeveelheid licht; 2 meter = 1/4 x 1/4 = nog maar 1/16e deel. Door reflectie (zilver of wit scherm bijv.) kun je dit, een klein beetje maar!, verbeteren....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik heb toevallig mezelf een truukje geleerd met sla. Ik heb sla in de vensterbank staan, en ik had gezaaid in een geultje dat ik met de vinger had getrokken. Ze komen mooi op (pluksla), maar een klein beetje te sprietig, en ik bedacht ineens dat ik heel voorzichtig de geultjes kon dichtgooien, en ze staan er ineens veel knapper bij. Mochten ze hierna nog wat gaan sprieten, dan doe ik er gewoon wat extra potgrond bij... aanaarden dus.

Maar ik moet zeggen dat ik niet zo heel veel sprieterigheid heb. Ik draai ook steeds de bakken, 2x per dag.

Ik zaai alleen nog binnenshuis als ik de plantjes in een verplaatsbare kas dagelijks buiten in het natuurlijike licht kan zetten. In een vorig huis met een lichtkoepel kon je voldoende licht geven. Gewoon voor het raam krijg ik niet de compacte plantjes die ik graag wil. Zo'n kweekbakje kan je dag en nacht op gunstige plaatsen zetten zodat de plantjes optimaal licht krijgen.

Valt die bloemkool nou nog te redden of kan ik beter overnieuw beginnen?

Over dat te nat, ik probeer de plantjes altijd heel veel water te geven door de bak die er onder staat te vullen met water zodat dat water als het ware wordt opgezogen.

Dat werkte bij courgettes erg goed, maar is dus voor bloemkool of plantjes die zo klein zijn geen goed idee? Hoeveel water geven jullie dan?

Op internet zie ik mensen die hun stekgrond bijna verzuipen in het water en ik zie mensen die heel voorzichtig een klein beetje spuiten over kurkdroge grond dus het is me niet duidelijk wat nou slim is of dat het misschien per plant verschilt.

Misschien een beetje teveel van het goede maar ik gebruik een tl lamp op een tijdschakelaar voor het licht.

Voorheen inderdaad op de vensterbank en bij de schuifdeur neergezet en daar sprietige plantjes van gekregen.

Tot nu toe doen alle plantjes het met tl licht geweldig. (bovendien is het niet al te duur met huismerk bij een bouwmarkt.)

Voor de bestaande plantjes heb ik helaas niet veel tips. Ik zou ze waarschijnlijk overzetten in iets drogere grond (als je merkt dat ze te nat zijn). Op een ander forum had ik een keer gelezen dat het in principe minder kwaad kon als plantjes een tijdje iets droger stonden dan wanneer ze te nat staan.

Ik zaai op kokospeat en vind het persoonlijk erg makkelijk daarmee om te zien of het te nat/droog is.

Ik hoop dat je plantjes het nog gaan doen! Je kunt allicht proberen om er een aantal te behouden en ze aanvullen met nieuwe plantjes als je nog genoeg zaad hebt.

Succes!

Je ananaskers kan je nog verspenen. Zelf zaai ik die eind februari en leg de zaadjes op 2 x 2 cm van elkaar. Met verspenen wacht ik tot de eerste echte blaadjes goed zichtbaar zijn. Dan laat ik de stekaarde redelijk droog worden zodat ik de plantjes makkelijk los kan werken van elkaar (aarde valt dan makkelijk van tussen de worteltjes). Ik zet ze eerst in potjes van ongeveer 5 x 5 x 7 en als ze wat groter zijn nog eens in een grotere pot. Uitplanten op 40 x 40 cm, en ze worden ongeveer 2 m hoog als je de variant hebt met een harig blad. Vorig jaar heb ik een lage, gladbladige variant geprobeerd die beter zou zijn in potten, maar die groeiden noch bloeiden. De hoge groeien hier als kool...

Als ik eind februari zaai, zijn ze tegen 15 mei meer dan groot genoeg om uit te planten - ze kunnen langer wachten, maar dan zie je ze nog amper groeien tot ze de volle grond ingaan. Het zijn gulzige planten.

Bedankt voor je reactie Claudia.

Ik heb vorig jaar bij Vreeken beide soorten ananaskers gekocht, maar omdat die erin slaagde iets van 9 weken over mijn bestelling te doen, kwam het pas ergens in mei/juni aan en ik heb toen geen enkele ananaskers meer gehad die het deed. Vandaar dat ik dit jaar in elk geval zeker op tijd wilde weten dat het zaad goed was en het kiemt prima. Het lijkt me een ontzettend leuke plant dus ik wil hem dit jaar tegen elke prijs in de tuin hebben Er is nog genoeg zaad om van alles te laten mislukken

Noompi werkt een Tl-lamp echt? Dat wist ik niet! Bedankt ook voor de tip, ik ga ze zeker droger zetten.

Voor mij werkt de tl lamp prima! En je kunt het in ieder geval proberen... het kostte mij ~6 euro (maar dan moet je er zelf een stekker op zetten)

Ook misschien wel handig, mijn tl hangt 25 cm boven mijn plantjes en staat aan van 8.00-17.30 uur. Hij staat bij mij in de boekenkast die ik beplakt heb met alufolie maar zo extreem hoef je natuurlijk niet te zijn Ik ben gewoon een beetje gek

Ik geef trouwens water met een fijnsproeiende plantenspuit tot de plantjes redelijk sterk zijn. (zeg maar tot 3-4cm?) Daarna met een klein bakje. Ik geef s'ochtends water en als ik merk dat ze s'avonds al weer droog staan geef ik ze de volgende dag een spuitje meer. Hoop dat dat helpt!

• 4 weeks later...

Nou. Die bloemkool en sla zou ik opnieuw zaaien ja.

Tja. Te nat, te droog ? hoeveel water, hoeveel licht ? Alle zaadjes willen wel wat vocht. Zeker. Sommige grotere zaden willen vaak wat meer vocht ( lijkt misschien wel een beetje logisch ook ? ) maar sóms ook juist weer niet. Het verschilt echt per teelt. Maar te veel is vaak erger dan iets te weinig. En licht willen alle onkiemde zaden. Meer licht dan een meter van het raam weg. Veel meer. Voor het raan is het eigenlijk zelfs al behelpen. Máár ! volle zon is óok weer niet goed ! ( erg he ? )

En nu zou je gauw opgeven wellicht. Niet doen > gewoon weer proberen. Minder vochtig, maar nooit laten uitdrogen. 2x per dag even gaan kijken. Maar niet pamperen !! Laat zaaisel ook gewoon met rust. Ga niet te veel slepen met die dingen. Staat sla inmiddels boven de grond ( iets ) : hup, kouder zetten ! wellicht zelfs binnenkort al naar buiten of in koude kas.

Ik zaai mijn sla pas met een week. Ik heb niks aan al die kraamkamer dingen. Ik wou wel eerder zaaien al , maar het blijft maar koud he ? Bloemkool ? wacht nog even 2 weken anders ? 3 ?