Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tuinbonen nu (eind Feb.) in de volle grond planten?

harmony

Recommended Posts

Mijn tuinbonen zijn echte doordouwers, ze lachen om die mietjes die bij het eerste graadje onder nul het loodje leggen. Ik kijk erop uit vanaf mijn plekje hier achter de pc en vandaag zag ik ze heel stiekem de sneeuw van zich af laten glijden en zich weer oprichten in de loop van de dag. Bikkels!

Erwten kunnen dit ook. Ik was er nog niet aan toe gekomen om ze te poten, en erg veel zal het niet helpen om ze zo vroeg al te leggen. Met andere woorden: later gepote tuinbonen en erwten zullen waarschijnlijk niet later bloeien en vrucht geven. Maar het is wel de sport. Poot nu niet alles in één keer, bewaar nog wat voor later. Als je iets van februari tot en met april kunt zaaien, zaai dan niet alles direct in februari.

Ach ja, als het niet lukt noem ik het leerzaam en heeft het ook nog toegevoegde waarde . Hier staan de tuinbonen dus in de volle grond. Ze hebben het nog niet opgegeven (maar volgens mij wordt komende nacht het koudst) en de doperwten en peulen staan in potjes op een beschut plekje ook buiten. De grond is bevroren. Ik wacht maar gewoon af.

En als ze het niet overleven zaai ik opnieuw. Het is alleen jammer dat ik al mijn peulen (golden sweet) heb gezaaid.

Maar op de een of andere manier denk ik dat het goed komt en dat ze de vorst zullen weerstaan.

Ben ook bang dat mijn tuinbonen vannacht de genadeslag gekregen hebben. Ze hangen er wel heel treurig bij nu.

Mijn tuinbonen zijn voor de 3e keer mislukt, heb nu ook binnen geen reserve plantjes meer.

Als ik nu nog nieuwe boontjes zaai wanneer zou ik dan kunnen oogsten?

Plan was namelijk in het voorjaar tuinbonen, en dan later op dezelfde plek tomaten, maar ik denk dat dat nu niet meer gaat lukken?

De tuinbonen zou ik gewoon door blijven zaaien, opnieuw dus. Zoveel had het vroege zaaien niet geholpen. Je nieuwe tuinbonen zullen vast wel op tijd klaar zijn voor de tomaten straks.

Aangezien ik zonder voorweken ter plaatse heb gezaaid zijn mijn tuinbonen nog aan het kiemen. Dat zal flinke vertraging opleveren maar ik verwacht dat er bij warmer weer wel plantjes zullen verschijnen. Dito voor de peulen en erwten.

Waarom ben ik hier zo zeker van? Jaren geleden ooit erwten gezaaid in een balkonbak en 2 dagen later werd het ook -5. Geen enkel probleem voor de plantjes.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

@ Moestuin-op-pootjes, op wat voor manier waren jouw tuinbonen mislukt?

Mijne hingen vanmorgen helemaal slap, vanmiddag stonden ze weer strak hemelwaarts gericht.

Dus misschien dacht je dat ze mislukt waren, maar hielden ze zich gewoon een beetje schijndood?

@ Moestuin-op-pootjes, op wat voor manier waren jouw tuinbonen mislukt?

Mijne hingen vanmorgen helemaal slap, vanmiddag stonden ze weer strak hemelwaarts gericht.

Dus misschien dacht je dat ze mislukt waren, maar hielden ze zich gewoon een beetje schijndood?

Planten die er op het oog bij vorst voor dood bijhangen gebruiken een tactiek om zich zelf te beschermen tegen de vorst. Ze sluiten hun sapstroom naar de bovengrondse delen af, de bovengrondse delen drogen daardoor een beetje uit en gaan slap hangen. Vele planten gebruiken deze tactiek, denk aan b.v. sneeuwklokjes en helleborus, die hangen met dit weer ook helemaal slap. Zodra de temperatuur weer richting de 0°C kruipt, komt de sapstroom weer op gang en staan ze weer fier rechtop. Zo ook tuinbonen en sla (mits de goede rassen gebruikt natuurlijk). Houd dit schrale weer, vorst met stevige wind, lang aan, dan kunnen de planten wel blijvende schade oplopen. Afdekken met wat stro of vliesdoek helpt wel om dit te beperken.

Ohh, wat jammer, koudeverbanding, heet dat ook zo bij planten?

De mijne doen hun dagelijkse strek en buigoefeningen... nu weer strek dus.

Nu heb ik wel de soort "grote bruinkokende", een oud sterk ras.

Zou bijvoorbeeld "driemaal wit" wat minder winterbikkel zijn?

Huub, ik heb aguadulce a tres longue coss, van Vreeken.

Op het pakje staat: zaaien: bij zachte winters al in januari anders in febr-maart met uitloop in april.

Dit over WINTER ingstype kan ook in oktober/nov (onder glas) worden gezaaid. voorzaaien en uitplanten verdient voorkeur, houdt jonge planten compact door kou en licht.

Een echte wintertuinboon, ze geven zeer vroeg in de zomer oogst voordat de luizen ze in de gaten hebben.

Het zijn donkerbruine bonen.

Vandaag hangen ze er zo bij:

Vrees dat hier toch sprake is van blijvende schade, maar zolang de stengel nog intact is, is herstel wel mogelijk. Ze lopen alleen wel wat vertraging op, maar bij de oogst merk je daar niets meer van.

Vroeger, toen ik ze ook nog al eens te vroeg buiten zaaide, had ik een verzameling lege jampotjes om erover te zetten. Mini kasjes, tegen de avond erover zetten, en 's morgens tegen een uur of tien er weer af. Omslachtig maar het werkte wel. Later ben ik vliesdoek gaan gebruiken, dat houdt de uitdrogende wind van de plantjes af en dat scheelt.

Tegenwoordig zaai ik ze in 9p potjes voor, overdag buiten 's nachts in de garage.

Ach, ik heb allerlei plantjes die in een blok IJS gevroren waren... en ontdooid... groeien vrolijk verder (andijvie, rode spitskool, bindsla etc.), en in de tuin pluksla in de barse kou... ziet er niet zielig uit...

alsof geen enkel plantje zich aan de kou stoort. Zelfs mijn kruisbes die verwaarloosd en met blote wortel tegen een heg hangt... begint te knoppen... is helemaal niet dood gegaan, ondanks onbarmhartige verwaarlozing...

alleen het vrouwtje miept van de kou...