Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tuinbonen nu (eind Feb.) in de volle grond planten?

harmony

Recommended Posts

Een tijdje geleden heb ik tuinbonen voorgezaaid in halve wc-rolletjes. Nu staan ze allemaal zo'n 5 à 10cm boven de grond. De plantjes zien er prachtig uit, maar hebben veel te weinig ruimte. Hun worteltjes komen al onder de wc-rolletjes uit.

Kan ik ze nu al in de volle grond zetten? Het zijn wel zgn 'winter'- tuinbonen, maar het vriest hier 's nachts nog wel een paar graden en ik vraag me af of ze dat wel kunnen hebben.

Groet,

Monique

Tuinbonen hebben geen problemen met wat nachtvorst en kunnen nu best de vollegrond in. Staan jouw voorgekweekte planten momenteel nog in een warme omgeving dan zou ik ze wel eerst nog een paar dagen op een koele plek zetten om wat af te harden .

Edit: Jij wint met een paar seconden Jet.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Dank jullie wel. Ze stonden boven de verwarming (maar zijn wel mooi compact gebleven), ik heb ze inmiddels kouder gezet, dan verhuizen ze morgen of overmorgen naar de schuur en dan zet ik ze van 't weekend in de volle grond.

Dus niet te veel vorst meer svp

Een paar weken geleden heb ik een stel jonge planten zo van de vensterbank de tuin in gedaan. Alle plantjes zijn het gaan doen, ondanks sneeuw en vorstperiode van de laatste tijd. Eergisteren een tweede partijtje, hetzelfde verhaal. Zonder afharden, de bodem was nog maar net ontdooid. Ze staan er fier bij en gaan het zeker doen. Het is hier wel een beschutte rijtjeswoningtuin, in het open veld is het misschien nodig om wat bescherming te geven.

Mijn tuinbonen staan ook alweer een tijdje buiten. Nog wel in potjes zodat ik ze wat in de luwte kon zetten toen het 's nachts vroor, maar heb ze wel buiten laten staan. En ze gaan prima. Misschien ga ik ze volgende week ook wel in de volle grond planten. Spannend! Het zouden de eerste plantjes in onze moestuin worden.

Pffff.... afgelopen week mijn tuinbonen in de volle grond gezet. Ik moest wel; ze groeiden hun potjes uit en aangezien we volgende week ook nog een weekje weggaan leek het me het beste ze voor de vorst in de grond te zetten (anders moesten ze nog 3 weken in hun te kleine potjes wachten). Ze stonden al wel een tijd buiten dus qua kou zijn ze wel al wat gewend.

Maar nu ik ze zo zie met een dun laagje sneeuw hoop ik maar dat ze komende week overleven. Op hoop van zegen!

Heb wel mijn kansen gespreid: de helft op een meer beschut plekje bij huis en de helft op het volkstuincomplex. In het ergste geval heb ik nog zaden liggen die volgens mij nog de grond in kunnen.

Maak je geen zorgen, de tuinbonen gaan het wel doen, ze zijn sterk. De mijne staan er ook al lang boven, laagje sneeuw erop, één exemplaar met slungelige stengel is erbij gaan liggen, maar die groeit wel door en klautert wel weer op, desnoods met een stokje erbij.

Heerlijk zoveel ongeduld.

Door schade en schande wijs geworden in de loop der jaren staan mijn tuinbonen nog te kiemen in de garage.

En kunnen dus nog lekker van warmte en licht genieten voor ze deze o zo wrede elementen moeten trotseren.

Ik kom namelijk net op de fiets van bij men moeder vandaan en moest heftig uitkijken om me niet in zo'n opgewaaide sneeuwberg vast

te rijden. Als ik mijn tuinbonen,peulen en erwtjes afgelopen vrijdag, ( 15 graden plus en bloedje warm bij het spitten) al buiten had kunnen zetten vanwege de lentekriebels had ik het wellicht ook gedaan. Maar nu ben ik blij dat ik ze wat later heb opgepot.

Want ook onder vliesdoek zal het voor de plantjes ook geen pretje zijn met zo'n pak sneeuw erop.