Ga naar inhoud

Show me the vensterbank :)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Dat wordt smullen straks

Ik heb er ook al het volste vertrouwen in

Die prei, komt vast goed. Ze komen niet als potloodjes uit de grond zetten

Good things come in small packages

Geplaatst:
prei is te vroeg hoor .

kan beter buiten worden gezaaid

Prei is ook binnen voor te zaaien, de discussie hierover is al eerder gevoerd.

Geplaatst:

hoi,

mag ik vragen waarom jullie veel binnen voor zaaien ?

of kunnen jullie het gewoon niet afwachten ? ha ha

mijn ervaring is ( misschien ben ik te veel leek ) dat de plantjes vaak slap zijn letterlijk en qua ziek en zeer...

toen ik mijn buurman betrapte op zaaien op volle grond en vervolgens zijn planten beter/groter en sterker waren en net zo snel vrucht gaven, dacht ik; SHIT ....dat had me veel zorgen en werk bespaart....

ik begrijp dat het met sommige soorten niet te doen is bv tomaat ....

maar bv slabonen/sla/courgette/pompoen enz....ik doe het nu maar op de volle grond.....

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:

Je hebt gelijk. Bij mij: peper, paprika, tomaat, sla, kruiden ... de erwten en tuinbonen had ik voorgeweekt tot ze een wortelpuntje hadden... maar die zitten al in de volle grond.

Tomaat ga ik later nogmaals zaaien, net als sla en kruiden... daar zaai ik voor om een beetje snelheid te forceren, en zo de oogst wat te spreiden....

Pompoen, kool en dat soort dingen doe ik pas in mei.

Geplaatst:

Ik verbaas me ook over het vele voorzaaien in huis, veel kan nu wel in de kas voorgezaaid worden maar daar is het veel koeler dan in huis.

Pompoen vindt ik trouwens wel in huis goed kunnen omdat ze best kiemen tussen 20-25 graden maar na kieming direkt naar kas of koelere plek van graad of 15.

kieming percentage van de wat apartere soorten pompoen is buiten gewoon te laag ivm temp.

Ik denk dat veel zich vergissen in dat het kiemen gewoon bij kamertemp kan bij sommige dingen, maar vrij vlug daarna moeten de groenteplantjes veel koeler worden weggezet.

Wil je heel veel voorzaaien lijkt mij een buitenkas bijna niet anders kunnen.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Dat is bij sommigen toch een probleem Hans, niet iedereen (waaronder ik) heeft een koude kas, ofwel ruimte ervoor

Good things come in small packages

Geplaatst:
Dat is bij sommigen toch een probleem Hans, niet iedereen (waaronder ik) heeft een koude kas, ofwel ruimte ervoor

Snap ik hoor Helly, maar dan kun je overwegen of het niet beter is om wat later te zaaien bv eind april dat je plantjes vrij snel rond half Mei naar buiten kunnen.

Geplaatst:

Met de paprika. tomaat en peper zou ik nu wel doen mits je ze dan ook een koeler 15 graden ofzo lichtplekje bv op slaapkamer kan geven.

Stel dat je ze nu alleen bij kamertemp kunt houden dan duurt dat nog 2 maanden en persoonlijk vindt ik dat te lang om mooie stevige/gezonde planten te krijgen.

En eerder naar buiten dan rond 15 Mei is ook niet zinvol omdat ze dan een tik van kou of zelfs vorst kunnen krijgen.

Dit type planten hebben liefst zo lang mogelijk seizoen nodig, ik herrinder me niet waneer ik vorig jaar mijn pepers had gezaaid maar deze waren in iedergeval te laat gezaaid, daardoor te laat rijp waardoor ze in slecht herfst weer gingen rotten.

Geplaatst:

15 mei is geen harde datum dennis, eerder een richtlijn (ook bekend onder ijsheiligen). De afgelopen jaren klopte de datum aardig met temperaturen maar dit is geheel afhankelijk van de weersverwachtingen. Dus als het niet vriest (en onder een bepaalde temperatuur komt) kan je best je planten buiten zetten. Zeker als ze in pot staan is dit geen probleem, als er vorst (lage temperatuur) wordt verwacht kun je ze weer naar binnen halen. Houdt er rekening mee dat de temperaturen overdag goed kunnen zijn maar snacht nog tegen kunnen vallen. In een beetje fatsoenlijke kas / afdekking kan je ze wel eerder en definitief laten staan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...