ElineSophie Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Hebben jullie ervaring met "kippen-wegloop-gedrag"?In deze ren (rechts van het schuurtje) willen wij een kippenhok plaatsen voor een kip of 5 en een haan. 's nachts blijven de kippen in het hok+ren. Overdag kan de ren open en mogen de kippen vrij rondscharrelen. Dit gedeelte van de tuin ligt 1,5 meter lager, maar een kip kan natuurlijk vliegen/fladderen... Vliegen kippen dan naar het hogere gedeelte en gaan ze ook vrolijk de weg op? (Ik ben van origine een kattenmens en heb geen ervaring met vogelgedrag, hahaha).En aan de achterkant van het lagere stuk zit een hek zoals jullie op de foto's zien. Daarachter ligt een wei waar s zomers koeien lopen. Opzich is het geen drama als ze daar ook heengaan.En is een ren van 1,60 meter hoog genoeg om vossen buiten de deur te houden of moet ik de bovenkant dan ook afgazen? Kort samengevat: moet ik qua afrastering en omheining nog dingen doen? Iemand een idee/tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Als ze door hebben dat ze weg kunnen zullen ze ook wel gaan, als je ze altijd op de zelfde plek voerd komen ze daar wel naar terug. Maar dat moeten ze wel eerst leren, dus je zult ze in het begin op de zelfde plek moeten houden voor toch wel 2 weken denk ik.Het vliegen verschild per soort de ene soort vliegt meer of verder of hoger dan andere.Vossen kunnen misschien wel onder de afrastering door? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ElineSophie Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 Vossen kunnen in iedergeval niet onder de nachtren door (gaas is ingegraven zag ik)... Natuurlijk wel door het hek naar vanuit het weiland, maar overdag ben ik daar niet zo bang voor.Wat zou jij doen? Een soort nemen wat niet te erg vliegt? En gewoon zo laten? En ze de eerste twee weken alleen in hok+nachtren laten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Ik zou wat gaan zoeken over soorten kippen en dan kijken wat je graag wil en wat bij jullie past.Maar ik zou ze inderdaad in het begin zeker opgesloten houden tot ze weten hier hoor ik thuis.Misschien eerst alleen in het hok, dan in het hok en de ren, en dan pas vrije uitloop.Probeer ze ook op een vast tijdstip te voeren omdat je ze snacht's vast wil zetten dan kun je ze voeren en meteen opsluiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ElineSophie Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 Even een aanvulling op mezelf, inmiddels geleerd: 1,60 is te laag voor een vos. Dus dat wordt òf overkappen òf een naar buiten lopende schuine rand om de ren maken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nepomuk1983 Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Mijn kippen zitten in een ren met een net er over. Vossen hebben wij hier niet, wel roofvogels. Ze mogen geregeld loslopen en dan gaan ze ook over en door het tuinhek. Ze gaan echter nooit ver en zijn gemakkelijk weer te pakken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ElineSophie Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 Dan loopt het denk ik wel los met het weglopen. Ze moeten sowieso een meter of 50 lopen voor ze bij het hek zijn...Vos-gewijs is een net niet voldoende ben ik bang.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Een roofdier kan overal doorkomen als de nood hoog is. Hier hebben we vossen en roofvogels. De vossen durven niet vanwege de honden, maar de roofvogels durven rustig terwijl je naast de kippen zit aan te vallen! Als je je kippen wilt houden dan scherm je de ren af en bedek je hem ook. Maakt het je niet zoveel uit laat je ze gewoon rond scharrelen. Voor wat betreft je tuin: ja daar gaan ze wel in als dit vrij is voor ze, ze kunnen ook je jonge aanwas opeten of omspitten. Ik heb de tuin met gaas afgeschermd omdat ze daar niet in mogen als er gezaaid is. Quote groetjes Sandra Link to comment Share on other sites More sharing options...
ElineSophie Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 Misschien moet ik het anders verwoorden: de rest van mijn TUIN maakt me niet uit, maar kippen op de openbare weg lijkt me geen wenselijke situatie. Het gaat dus meer om het afschermen van het ERF.Vossenstand wordt hier wel redelijk in de hand gehouden, een jager van de provincie komt regelmatig langs tegen ganzen en vossen omdat er redelijk veel boeren hier zitten. Roofvogels heb ik nog niet gezien. Ik nijg dus wel naar rondscharrelen... Leggen jouw parelhoenders in hun hok, Sandra? Of komen ze daar bijna helemaal niet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eveline68 Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Hier mogen ze vrij rondlopen, heb zelf gekozen voor kippen met voetbeveerdering, men zegt dat zij minder in de tuin graven, hahaha een rustig ras is de zijdehoender een heel leuk en rustig ras, ook heb ik grote brahamas gehad deze zijn ook heel erg rustig, wel ieder jaar broeds, op dit moment heb ik ex legbatterij kippen lopen maar die vliegen echt overal op mijn cochins ook als ze de kans krijgen die zijn ook leuk, haantjes kunnen pittig zijn maar vind ze iets drukker dan de zijdehoender.Maar verdiep je in de rassen die bestaan, miss wil je een zeldzaam ras, miss een vrij bekend, wil je kriel of groot etc.In ieder geval heel veel succes, en je krijg er geen spijt van kippen zijn hele leuke dieren om te hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 ik denk niet dat je kippen snel richting de weg zullen lopen, zeker niet als je ze die kant niet op lokt door voer. Sowieso zou ik ze minstens een week in de ren houden en ook daar voeren. Zit er ook een deur in de ren? Mijn kippetjes weten dat als ik aan het eind van de middag in de ren wat gedroogde meelwormpjes strooi, ze met een noodvaart de ren in moeten stormen, die kan ik daarna achter ze sluiten. Ze zullen waarschijnlijk in de loop der tijd wel richting de koeien gaan, maar dat kan, mijns inziens, weinig kwaad. De moestuin zul je wel af moeten gazen vrees ik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
caro10 Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Ik heb een zijderhoedje en die kunnen niet vliegen (ideaal) maar ik heb ook kruizingen en die vliegen wel en erg hoog. Helaas gaan ze altijd naar de weg, heeft toch een aantrekkingskracht voor ze. En helaas zijn er ook wel wat kippen dood gereden, ook al is het een zandpad met weinig verkeer. Ze gaan s, avonds allemaal weer naar hun ren maar geen 1 gaat het hok in Ze zitten allen in een boom! behalve het zijderhoentje die zit zielig op de stam. Het nadeel van loslopende kippen is dat ik altijd naar eieren moet zoeken. Ik heb ze in het begin trouwens wel 1 week opgesloten gehad in de ren, en toen hadden ze het door dat ze overheen konden.(1.80 hoog)Maar niets zo leuk als scharrelende kipjes over het erf! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts