Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat doe ik verkeerd? Aubergine ontkiemt niet


chaotik

Aanbevolen berichten

Dit jaar wilde ik, voor et eerst, aubergines gaan proberen. Maar ik krijg de zaadjes niet eens ontkiemd.

 

Ze zitten in een potje boven de kachel, met de hele dag zon/licht, en met plastic folie er over, in vochtige aarde. Het is gemiddeld tussen de 20/17 graden in de kamer, maar ik denk dat wanneer de zon er op staat et in de potjes wel kan oplopen tot 25 graden aangezien de zon van 09.00 t/m 18.00 wel naar binnen schijnt...

Tevens is et me ook nog nooit gelukt bieslook te telen, maar daar zal ik wel een topic voor openen bij et kruiden forum...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tomaten gingen ook niet zoals ik had gedacht, en toen heb ik er een prikthermometer ingedaan. Toen bleek de temperatuur van de aarde 17 graden te zijn... nu wandel en schuif ik met mijn dienblaadje, en zorg dat de temp. steeds boven de 20 graden is... het ging gelijk goed met de sprietjes... (dus overdag voor het raam, en 's avonds op tafel of bij een andere kachel).

 

Volgens mij moet de aubergine zelfs 25 graden minimaal om te ontkiemen, maar dat moet je even checken om het zeker te weten...

 

dscn6477z.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even gegoogled op temperatuur van aubergines...

 

Aubergines dienen net zoals pepers en paprika’s vrij vroeg gezaaid te worden om uiteindelijk mooi volgroeide planten te bekomen.

Ze kiemen soms erg traag waar temperatuur een grote rol speelt.

Zorg daarom altijd voor een constante temperatuur van ongeveer 23 tot 25 C° bij het zaaien van aubergines.

 

 

Lees verder: ... http://www.vergetengroenten.be/index/artikel/107

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijkt dat 1 van de drie (had er niet zoveel gedaan) zaden net besloten heeft een plantje te worden! Ik zie het eerste groen.

Ik heb even gekeken naar wanneer ik het gezaaid was, en dat was op 1 februari, dus toch een flinke maand (wat gaat de tijd snel trouwens!). Alleen stonden deze dan wel gewoon bij het raam, en dus niet super warm (wel in mini kasje).

Nu is het maar 1 aubergine dat is wel 'erg' spannend. Ik geloof dat het zelfbestuivers zijn toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn aubergine zaad komt pas in maart... en als ik aan de slag ga, ga ik ze voorweken, en daarna eerst zonder aarde in een vochtig zakje boven de verwarming... doe ik nu ook met paprika en tomaat...

Heb ik ergens gelezen... dus is nog geen jarenlange ervaring...

 

(en als ze uitlopen... met pincet gaan planten... ik ben dol op micro-knutselen...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als et daadwerkelijk een maand kan duren voordat de zaadjes gaan kiemen, ben ik miss iets te ongeduldig geweest met et openen van dit topic... De mijne staan nu 2,5 weken...

Tja en warmer opkweken dan ongeveer 20 graden gaat em niet worden. Ze staat in de huiskamer in de vensterbank net boven de kachel. De huiskamer is dan wel ''maar'' 20 graden, maar net boven de kachel en in de zon is et vast wel wat warmer... Nou ja, als ze uitkomen ben ik blij. Zo niet, dan zijn ze vast niet warm genoeg opgekweekt en dan geef ik et op. Ik heb geen warme kas tot beschikking en ook geen geld om dr 1 te regelen, dus dan valt auberige (verlopig) maar af voor dit jaar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik ook gedaan. Ik heb et dus of te vochtig gehouden, of miss is toch de temp in de huiskamer niet afdoende... En als ik zo hoor duurt et wel 3/4 weken voor ze uitkomen.. Ik ben dus miss wat te ongeduldig geweest toen ik dit topic starte.. Ik heb nog een week ongeveer. Dus we zullen zien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...