Ga naar inhoud

Teeltwedstrijd droogboon Borlotto Lingua di Fuoco

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Eigenlijk verwacht ik niet veel uitslagen meer. Mijn eerdere bericht over het grote aantal deelnemers en het kleine aantal uitslagen was meer bedoeld om aan te geven hoeveel spelers afhaken. Een tikje sarcastisch bedoeld eigenlijk, ik weet heus wel dat de helft van de spelers niet alsnog op het laatste moment met de uitslag komt.

Ik geloof ook dat deze bonen veel licht nodig hebben en dat de koude en natte periodes ze geen goed hebben gedaan. Ook ik heb in de droge perioden water toegediend, maar de bodem had ik ook niet van extra mest voorzien. Ik heb een gemiddelde oogst, valt me nog mee omdat mijn bonen in een smalle, kleine achtertuin heb geteeld.

Mijn opbrengst heb ik weer in de week gezet, heb er een bonensoep van willen maken, maar door een dommigheidje - op de bank tv gaan zitten kijken terwijl het vuur nog hoog stond - is de soep aangebrand en was niet te eten. Zodat voor mij deze wedstrijd met een absolute domper eindigde...

Geplaatst:

Ach het ging allemaal om de lol! Het was voor mij gewoon mijn eerste moestuinjaar op een balkon en daar heb ik veel van geleerd.

Nu dan niet veel oogst, maar dan doe ik gewoon vrolijk weer mee aan de volgende wedstrijd!

Kan dan toch alleen maar beter worden XD

Das wel sneu Huub... Toch maar een kookwekker volgende keer?

Geplaatst:

@Bit

Je hebt helemaal gelijk dat een boon gewoon vol licht nodig heeft. Dat hebben mijn bonen niet gehad. Wel zeer goede grond die ook nog (per ongeluk) zwaar bemest was. Dat laatste hoeft geen nadeel te zijn. Net wat jij zegt, dacht ik altijd dat een boon geen water nodig heeft. Nou deze boon had dat wel nodig.

Volgend jaar de prei. Die heeft nog meer zon nodig. Helaas kan ik daarom echt niet voor de winst gaan. Maar we gaan het dapper proberen. Het meedoen is leuker.

Geplaatst:

037-284591382955023.jpg

Op de valreep mijn oogst (ik had eerder willen reageren maar helaas door opstandigheden niet gelukt)

Ik had 8 plantjes met bonen er aan de totale opbrengst is 104 gram dus ik zit op een gemiddelde van 13 gram per plant.

Geen super opbrengst maar genoeg op het volgend jaar nog eens te proberen

Geplaatst:

Hoeveel gewicht had je? (je bonen hè)

Dan kun je uitrekenen hoeveel planten je had, als je aanneemt dat je een gemiddeld opbrengst had.

Winnen doe je toch niet, dus waag een gokje!

Geplaatst:

Ik had mij vorige week vergist met de weegschaal. De weegschaal kan maar amper 800 gram aan. Dus ik heb toch wat meer nu.

Ik heb het in drie maal moeten wegen. 1 x 803 gram - (tarra) 98 = 705 gram / 1x 802 gram - 98 = 704 gram / 1x 485 - 98 = 387 gram

totaal 705 + 704 + 387 = 1796 gram : 32 = ruim 56 gram per boon.

Hier de foto's

aw40eg.jpg

71seab.jpg

2cxhx6s.jpg

oa26g0.jpg

Ik zal ergens wel een weegschaal lenen die meer dan 2 kg aan kan. Lijkt mij wel gemakkelijker.

Geplaatst:

Conny, ik denk toch dat de uitslag niet mee kan tellen, omdat het om bonen gaat die je gaat wegen. Jij hebt geen bonen dus helaas. Had je nou maar één boontje gehad...

De lijst met uitslag = 0 zou anders wel heel lang kunnen worden.

Geplaatst:

De 2e oogst heeft heel lang hier binnen liggen drogen. Droger worden ze écht niet meer. Totaalgewicht nu : 792 gram : 6 planten = 132 gram per plant.

Dit is mijn uiteindelijke inzending.

DSCN534278301383243205.JPG

Geplaatst:

Vandaag een lekker maaltje gekookt van de Borlotti, volgend jaar zet ik ze weer.

Verleden jaar ook een goede opbrengst gehad, waarschijnlijk een ideaal plekje

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Geplaatst:

Even tussen haakjes:

(nog even geduld met de nieuwe wedstrijd, we gaan van start als deze afgelopen is, dus na 8 november!)

Alle eindsprinters borlottowedstrijd: zet 'm op, nog 6 dagen!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...