Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zaden buiten gezaaid: komen die nog op of opnieuw zaaien?

ilse

Recommended Posts

6 maart heb ik het een en ander buiten gezaaid. Gewoon als uitprobeersel.

Het gaat om bieten, rammenas, wortels, radijs, ijsbergsla en botersla.

Maar nu vroeg ik mij af of die nog wel op zullen komen of dat ik later gewoon opnieuw moet gaan zaaien.

Ik begreep dat de zaden wel tegen een stootje kunnen maar tot nu toe zie ik nog niks komen.

Lekker ongeduldig

Volgens mij komen ze nog gewoon op.

Het is gewoon te koud, daarom komen ze niet op.

Volgens mij kunnen zaden inderdaad wel tegen kou of het vriezen.

Alleen als er al kleine kiemseltjes zijn vriezen ze kapot en dan komen ze niet meer op.

Ik wacht met buiten zaaien tot 27 maart, vanaf dan zou het beter weer worden.

Succes

Ik heb ook al wat buiten gezaaid, lenteuitjes en snijbiet. Er stond dat dat meteen kon als de sneeuw weg was. En die is hier al een tijd weg (westen) dus ik denk dat het nog wel goed gaat komen. Maar afwachten.

6 maart heb ik het een en ander buiten gezaaid. Gewoon als uitprobeersel.

Het gaat om bieten, rammenas, wortels, radijs, ijsbergsla en botersla.

Maar nu vroeg ik mij af of die nog wel op zullen komen of dat ik later gewoon opnieuw moet gaan zaaien.

Ik begreep dat de zaden wel tegen een stootje kunnen maar tot nu toe zie ik nog niks komen.

Heb ik ook gedaan, maar met die kou staat alles even stil, lijkt me. Ik wacht wel af. De sla begon te kiemen, zag ik daarnet.

Ook ik heb de rucola, wortel, pastinaak en radijs gezaaid. En dat al op 3 maart! Ik zie ook nog niks. Ik hoop dat er wel wat komt. Echter loop ik wel flink achter met de planning van mijn MM. Volgen jaar dus pas plannen vanaf april....

Laat het mooie weer nu maar komen!

ja op mijn slaapkamer staan allerlei plantjes te wachten totdat het beter weer zal worden om dan naar buiten te kunnen.

Verder heb ik ook het een en ander op mijn vensterbank staan.

En zojuist poging gedaan een koude kas te maken maar ik vrees dat het niet gaat werken want zitten kieren in...

zie hier: ontwerp-koude-bak-t17-70.html

Zolang de zaden nog niet aan het kiemen waren in die paar schaarse 'warmere' dagen komen ze waarschijnlijk nog wel op zodra de temperatuur dat toelaat.

dankjewel voor je reactie pimpelmees!

Zat juist te wachten op een reactie daarop.

Alleen in der loop der tijd iets verzinnen omdat het hout wel zal gaan rotten. Maar dan weet ik dat het voor nu wel kan.

Maar zal er verder hier nu niet op ingaan want dan krijgen we boze gezichten van de oprichters hhahaha

Hier gaat het om buiten zaaien.

Maar dat ga ik dan ook eens uitproberen in mijn nieuwe koude bak

Thanks!

Hoihoii

...nav de reactie hierboven ergens waarin gesproken wordt over dat als ze kiemen, ze nog wel opkomen.....Is dan ook het omgekeerde gerechtvaardigt? Als ze nog niet kiemden, kan ik ze dus als verloren beschouwen? Daaaaaag, bloemkool

Het is op zich heel simpel. Zaden zijn gemaakt om barre omstandigheden te doorstaan om te overleven naar het volgende jaar, dus ook vrieskou en nattigheid, zolang ze nog veilig in hun jasje zitten. Gaan ze echter vol enthousiast kiemen bij de paar warme dagen in febr-mrt (net als wij een aantal weken geleden ) breken ze hun jasje open, sturen ze de groenigheid naar boven - en kunnen ze dus binnen no time bevriezen en vergaan als er weer kou toeslaat.

Kleine zaden, die je oppervlakkig zaait en dus gemakkelijk opwarmen, zullen heel algemeen genomen sneller en gemakkelijker kiemen en dus ook sneller de sjaak zijn als het dan toch nog gaat vriezen. Grotere zaden, die je dieper zaait en dus langer koud blijven met de dieper liggende grond, hebben wat langer nodig (ook om boven te komen) en zullen dus minder snel vatbaar zijn voor vrieskou. Neem als voorbeeld peulen tegenover bvb peterselie

Enfin zoals gezegd zal het grootste deel nog wel opkomen, gezien de zaadjes zelf het beste weten wanneer het kan. Tot die tijd houden ze zich stil.

Het is zo ongeveer overal een slechte lange winter dit jaar, zelfs hier in Corsica ook erg veel regen en bewolkt weer gehad.

Ik heb in de koude bak begin maart een aantal zaken gezaaid, en dat heeft lang op zich laten wachten. Nu komt het allemaal netjes uit behalve de paprika en de pepers. Tot mijn grote verbazing vandaag gezien dat zelfs de aubergines er zin in hebben en hun kopje boven steken (ondanks veel te lage temperaturen voor dit soort).

Ik heb zelf onlangs ervaren dat zaden wel wat kunnen hebben.

vorige zaterdag heb ik heel wat bedjes ingezaaid die nu binnenshuis staan. Ik kwam wat potgrond te kort en heb dan maar een portie van vorig jaar gebruikt die hier nog stond. De grond was kurkdroog en heeft het ganse jaar in het donker gestaan.

In het zaaibed van de prei kwam er na drie dagen al iets piepen

Het was zeker geen prei maar een verdwaald zaadje van vorig seizoen en het groeit als een speer. Ik vermoed komkommer of watermeloen of iets dergelijks...

Zo zie je maar, zaden zijn precies wel taaie rakkers

5 maart voorgekiemd wortelzaad gezaaid en begint vandaag boven te komen.

Bij zaai was al duidelijk een wit kiempje te zien, dus niet kapotgevroren en niks afgedekt

De Spaanse ajuin voorgekiemd 18/2 gezaaid komt ook nu boven.

Dus moraal van het verhaal, de kiempjes vrizen niet kapot.

Valt nog te bezien of er 100% opkomst is, want alle voorgekiemde zaadjes hadden wit kiempje.

Ook ik heb enthousiast op 3 maart eea (oa. wortel, bieten, radijs) gezaaid en afgedekt met vliesdoek. Alleen de radijsjes zijn opgekomen. Ik hoop dat de rest met vertraging volgt. Alhoewel ik wel voor de zekerheid bietjes binnen ook nog maar een keer heb gezaaid. Staan in een lichte en koude kamer. Ergens moeten ze toch wat gaan doen.

En wortelzaad voor laten kiemen. Wat een goed idee. Wist niet dat dat kon. Ik houd niet van zaden die er zo lang over doen en door voor te kiemen verkort je het proces natuurlijk een stukje. Maar wortelzaad en ik zijn sowieso nog geen vrienden. Heb het idee dat ik veel te dik heb gezaaid. Ik vond het maar moeilijk met die kleine zaadjes en een windje erbij. Het liefst zaai ik alles thuis voor, maar over het voorzaaien van wortel heb ik nog nooit een succesverhaal gehoord.