Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Biologische Compost?

Koos&Franka

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Een week of twee geleden hebben we het fantastische plan opgedaan om dit jaar te beginnen met moestuinbakken, maar we lopen tegen wat kleine probleempjes aan: we hebben nog geen compostvat en dus ook nog geen compost. We willen proberen een biologische variant van de Makkelijke Moestuin Mix te maken, omdat we biologische groenten willen verbouwen. Daarom zijn we op zoek naar biologische compost/compost geschikt voor biologisch tuinieren en tuinturf wat geschikt is voor biologisch tuinieren. (We gaan het met vermiculiet mengen)

We hebben al een aantal uren op internet en op dit forum gezocht, maar we vinden voornamelijk leveranciers die zeer grote hoeveelheden leveren of die alleen bemeste tuinaarde/potgrond verkopen. Wie weet waar we biologische compost/compost geschikt voor biologisch tuinieren en tuinturf wat geschikt is voor biologisch tuinieren kunnen kopen? Of welke merken biologische varianten hebben? Of wat we eventueel als goede biologische vervangers kunnen gebruiken?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,

Koos en Franka

Goed initiatief!

Ik googlede met "biologische compost" en bekeek de eerste 4 treffers..en het was al 2x raak. De eerste (www.bio-kultura.nl/producten) verkoopt het gewoon in zakken (3e product op home-pagina) en de 4e (http://www.bio-compost.be/pages/producten.html) verkoopt het in zakken in Belgie. De 2e en 3e zijn misschien ook geschikte bedrijven, als het om wat meer gaat!? Even verder informeren naar hoe/wat/hoeveel en waar! En dan komen er nog vele bladzijden met verwijzingen na...mijn ervaring met zoekmachines is dat het vaak loont om niet na de eerste paar verwijzingen te stoppen. (Want dat zijn de betalende en die met de meeste links, die veel energie gestoken hebben in trefwoorden en rankings...niet persee de "beste"). Jullie kunnen even vooruit.

Succes!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

En wellicht een toevoeging.

De turf. Ik denk dat je niet snel biologische tuinturf zal vinden, dan wel dat daar het begrip 'biologisch' niet van toepassing kan zijn. Turf , zeg maar, is een delfstof. Dus het zou kunnen dat ze het dan 'biologisch gewonnen ' kunnen noemen, maar vraag me af of dat in het geval van turf niet een beetje onzin is

Je zal dus zoeken naar een gewoon goed, schoon product, zonder vreemde herkomst ( afgraven natuurgebieden enzo ) etc etc. Daar kun je wel op googlen. "verantwoorde winning turf " bv ?

Bedankt weknow en Bit voor jullie reactie! Ik denk dat we vooral tegen wat onwetendheid aanlopen

We gingen ervanuit dat biologische bemesting veel geconcentreerder was dan compost en daarom konden we waarschijnlijk niet zoveel vinden.

Ik vrees dat er nog wel wat meer "groentjes'-vragen zullen volgen...

Ik vrees dat er nog wel wat meer "groentjes'-vragen zullen volgen...

Ha, ha...... We zijn hier allemaal wat "groen"...de een wat donkergroener dan de ander... (En daar reken ik me zelf niet eens toe...leer dagelijks een hoop bij!) Dus laat die vragen maar komen!

Jullie topic zette mij in ieder geval aan het denken over de mate waarin je als tuinier "biologisch" (of is "ecologisch" het betere woord?) kunt zijn en wat dat dan precies betekent in de (moestuin)praktijk. Ben van plan om daarover binnenkort een apart topic te starten, omdat anders jullie vraag wat op de achtergrond gaat raken. Houden jullie ons op de hoogte van jullie bevindingen? Want ik weet zeker dat er vele mensen met dezelfde vragen rondlopen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dank je Greetje! Wij wonen ook in Lelystad, dus ik heb vanmiddag meteen het centrum biologische landbouw gebeld. Ze hebben me twee telefoonnummers gegeven van mensen die misschien biologische compost kunnen leveren. Die kreeg ik vandaag helaas niet te pakken, maar daar ga ik morgen weer een poging toe doen. Zodra ik meer weet vermeld ik het natuurlijk hier

@ weknow: wij zijn nog heel lichtgroen, maar met voldoende tijd en voeding worden wij hopelijk ook mooi donkergroen

We zullen je topic over biologisch of ecologisch tuinieren in de (moes-)tuin zeker gaan volgen!

... "biologisch" (of is "ecologisch" het betere woord?) ...
Niet geheel on topic.

Volgens mij is "biologische landbouw" meer een Nederlandse term en "ecologische landbouw" meer Vlaams.

In het Engels is het dan weer 'organic agriculture'. Inhoudelijk is dat m.i. hetzelfde.

En daar houdt mijn talenkennis op.

RvO

• 1 year later...
... "biologisch" (of is "ecologisch" het betere woord?) ...
Niet geheel on topic.

Volgens mij is "biologische landbouw" meer een Nederlandse term en "ecologische landbouw" meer Vlaams.

In het Engels is het dan weer 'organic agriculture'. Inhoudelijk is dat m.i. hetzelfde.

En daar houdt mijn talenkennis op.

RvO

Bovenstaande blijkt niet helemaal te kloppen. ecologische landbouw kijkt breder dan biologische. bionext legt het uit.