Barca4ever Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Als alles meezit zouden we de komende dagen toch stillaan in onze moestuin moeten kunnen beginnen werken. Nu zit ik met volgende vraag. Heb je veel verschillende soorten meststoffen nodig voor de verschillende groenten die we kweken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 dat hangt van je werklust af Naast de basisbemesting van zoveel mogelijk compost kijken we hier ook naar de wensen van de groenten zelf, kool krijgt kalk en veel koemest, slabonen niks, knollen en bollen een handje extra kali enzovoorts.... Teveel om op te noemen, maar opzoeken kan heel goed op Diana's site: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barca4ever Posted April 5, 2013 Author Share Posted April 5, 2013 Ben onlangs verhuist en heb dus nog geen compost. Is compost van een tuincentra even goed? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Met compost uit een tuincentrum is nik mis behalve dat het geld kost.Bij veel mileustraten in het land kan je gratis compost afhalen. Waarschijnlijk is er ook wel een bij jou in de buurt. Het kan je een hoop geld besparen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barca4ever Posted April 5, 2013 Author Share Posted April 5, 2013 Wat is een milieustraat? Bestaat zoiets in België ook? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Ja! In ieder geval in sommige gemeenten. Maar welke naam het daar heeft, weet ik niet. De milieustraat is een plek waar je (een deel van) je afval kunt brengen. Bijvoorbeeld: bouwpuin, chemisch afval, takken en snoeisel uit de tuin, de vloerbedekking die versleten is.....enzovoort. Soms tegen betaling, soms gratis. Per gemeente of streek kan het verschillen wat je kunt afgeven en of het wat kost. Er staan grote grote bakken en containers waar je het (gesorteerd) in kunt doen. Dat afval wordt ofwel opnieuw gebruikt (bijv. van oud-papier wordt papier en pampers enz. gemaakt) ofwel (hopelijk veilig) verbrand of afgebroken. Het is aangelegd als een brede straat, waar je bij de bak waar je soort afval in hoort kunt stoppen met je auto, en je afval dan zelf in moet doen. Natuurlijk staan er mensen om te controleren of je je aan de regels houdt. In Zeeland en West-Brabant wordt door een aantal dochterbedrijven van de Delta een deel van het GFT (= Groente, Fruit en Tuinafval) uit de groene Kliko's en van de milieustraten binnen enkele maanden gecomposteerd. De mooiste/beste compost wordt in tuincentra e.d. verkocht in zakken of aan boeren voor op het land. Een ander deel (meestal wat grover) kun je naar behoefte gaan scheppen in een hoekje van de milieustraat en gebruiken in je tuin. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
scubapat Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 In België kan je compost afhalen, al dan niet gratis, in de meeste containerparken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Castaneda Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Alle groenten en fruit hebben een zo groot mogelijke diversiteit aan mineralen nodig, ongeacht de grondsoort waarin ze groeien: klei (rijk), zand (arm). Dan hebben de planten zelf het vermogen en de mogelijkheid om dat uit de grond te halen wat ze nodig hebben. Maar met mineralen alleen red je het niet, je hebt een rijk bodemleven (bacterien en schimmels) nodig om de mineralen beschikbaar te maken voor opname door de plant. Er zijn grof gezegd zo'n rond de 90 verschillende mineralen nodig voor een gezonde bodem en daarmee gezonde planten. Van de meeste heb je maar een piep klein beetje nodig (trace element), maar dat piep kleine beetje kan wel een verschrikkelijk belangrijke rol vervullen. Naast de trace elements heb je een paar hoofd mineralen, die in veel grotere getalen in de bodem dienen te zitten en het liefst in een bepaalde verhouding, voor een goede energie huishouding. Vb: Een gezonde mais plant heeft 60 verschillende mineralen nodig, een gezonde sla plant 25. Volgens de onderzoeken van Dr. Carey Reams is onderstaande tabel het minimale (in pond per acre, moet je zelf even omrekenen): Calcium 2000 - 4000 lbs per acre (let dus goed op welke kalk je gebruikt, in de meeste zit veel te veel magnesium)Magnesium 285 - 570 lbs per acreFosfaat 400 lbs per acre (Natuurfosfaat, ook rijk aan kalk)Kalium 200 lbs per acre Sulfaat 200 lbs per acreNitraat stikstof 40 lbs per acreAmmonium stikstof 40 lbs per acre Calcium - magnesium dient in een 7:1 verhouding in de bodem te zitten (indirect zorgt dit voor een fantastische structuur)Fosfaat - kalium dient minimaal in een 2:1 verhouding in de bodem te zitten (dit zorgt voor een goede opname mogelijkheid van alle mineralen. In vele bodems overheerst de kalium waardoor de mineralen niet zo goed kunnen worden opgenomen, waardoor ziekten en plagen hun oproeptelefoontje krijgen (slakken, luizen en de rest)) Doe dus een bodemtest en bekijk jou aantallen en verhoudingen. Voor de belangrijke trace elements kun je bemesten met o.a.: gesteente melen (bv. Vulkamin, Lavameel etc), zeemineralen waar het zout (NaCl) voor het grootste gedeelte is verweidert (bv 90+ solution), zeewier (rijk aan verschillende mineralen). Doe altijd een combinatie van minimaal 2, want ze hebben allemaal hun eigen eigenschappen en verhoudingen. Daarnaast natuurlijk nog de broodnodige bacterien en schimmels met behulp van compostthee, EM, Bokashi, of anders... Let hierbij op dat in onze huidige compost veel te weinig suikers zitten voor onze bacterien om van te leven, als gevolg van de slechte kwaliteit planten die de compost maken. Het is hoogstwaarschijnlijk van belang voor je grond om extra suiker eraan toe te voegen, dan wel via je compost, dan wel direct op/in de grond. Melasse is hier natuurlijk het beste gezien de mineraal huishouding, maar ook andere suikers zijn een voedselbron. Koop een Refractometer om te meten of de kwaliteit van je planten goed is, hoogstwaarschijnlijk is dat nog niet het geval. Wat ik zelf heb ondervonden is dat zelfs onze eigen verbouwde groenten en fruit nog van zeer slechte kwaliteit zijn, door onvoldoende mineralen en bodemleven in onze gronden. Zonder Refractometer kun je de kwaliteit ook al meten: worden mijn planten aangetast door ziekten en plagen(?), dan is de kwaliteit van je groente/fruit slecht. Don't get me wrong, ziekte en plagen zijn hartstikke natuurlijk, maar niet in de verhouding die zij heden ten dage hebben als gevolg van onze misvattingen wat betreft gezondheid. Quote Comprehend and copy Nature Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 (..)je hebt een rijk bodemleven (bacterien en schimmels) nodig om de mineralen beschikbaar te maken voor opname door de plant. (...)Naast de trace elements heb je een paar hoofd mineralen(...)Volgens de onderzoeken van Dr. Carey Reams is onderstaande tabel het minimale (in pond per acre, moet je zelf even omrekenen):Calcium 2000 - 4000 lbs per acre (let dus goed op welke kalk je gebruikt, in de meeste zit veel te veel magnesium)(...)Calcium - magnesium dient in een 7:1 verhouding in de bodem te zitten (indirect zorgt dit voor een fantastische structuur)(...)Doe dus een bodemtest en bekijk jou aantallen en verhoudingen. (...)Voor de belangrijke trace elements kun je bemesten met o.a.: gesteente melen (bv. Vulkamin, Lavameel etc), zeemineralen waar het zout (NaCl) voor het grootste gedeelte is verweidert (bv 90+ solution), zeewier (rijk aan verschillende mineralen). (...)Daarnaast natuurlijk nog de broodnodige bacterien en schimmels met behulp van compostthee, EM, Bokashi, of anders... (...)Koop een Refractometer Ik zou daar graag op inhaken door de beginnende moestuinder die de topic startte een paar nóg diepgaander tips mee te geven: Let je op de maanstand? En kijk ook goed naar de sterrenhemel. Als Venus in het derde huis staat, moet je bijvoorbeeld echt geen kapucijners zaaien. Het kan natuurlijk wel, maar dan moet je drie keer op de grond spugen met een blauwe trui aan. Lees voor ieder afzonderlijk gewas daarbij vooral het boek van dr. Lepats Keg. Is wel in het Sanskriet, dus moet je effe vertalen... Dat zijn we in de moderne tijd wel eens vergeten, maar planten groeien beter door muziek. Let wel op: te vals zingen werkt niet. Je mag ook muziek opzetten, maar let dan op dat voor ieder gewas de juiste muziek gedraaid wordt. Bietjes zijn bijvoorbeeld echte hitparadeklanten, en kunnen veel verschillende soorten hebben. Voor de spruitkool uitsluitend Nederlandstalig, waarbij de tuinboon dan vooral meer van de Vlaamse variant houdt. Spitskool wil Hazes. En let goed op bij stok- en stambonen: uitsluitend zuid-amerikaans (salsa, bossanova). Aardappels houden van zware jaren-zeventig rock. Led Zeppelin doet het wel goed. Bloemkool houdt meer van Queen. Doe er je voordeel mee! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Ik denk je reactie een beetje te begrijpen Sokrates, maar helemaal juist is die niet ( denk ik hoor ) Topic vraagt om mogelijkheden om te bemesten. En daar wordt antwoord op gegeven. Ik ben ook iemand die gesteentemelen , zeewierextracten en wat al niet ooit heb ingezet. Ik brouw ook compostthee en en en. Dat kan iemands hobby zijn, dat kán een goede uitwerking hebben op een tuin, op de grond , op het bodemleven, op de fauna in je tuin. Het kán allemaal.Poster reageert heel uitvoerig en vanuit een bepaalde overtuiging. Zoveel vogeltjes zoveel zangkunsten. Dat mag allemaal hier.Vind je het al te overdone, zeg dat dan ook. Mag ook. Maar hoef je een poster niet ermee belachelijk te maken. Al krijg ik die neiging ook wel eens; ik hou me dan in. Ben ik de scheidsrechter ? Nee. Echt niet. Maar er zijn al eens eerder juist de wat meer bijzondere posters hier van het forum mee weggejaagd. En dat is sonde ( vind ik ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 (edited) Mee eens met Bit.Socrates als je het anders ziet, vertel dat dan gewoon, vertel hoe je het zelf doet en onthoud ons van enig sarcasme, dat hoort hier niet thuis. Edited April 9, 2013 by Guest Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Ik ben het met Bit en Appelvrouw eens. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Ik ben het met Bit en Conny en Appelvrouw eens. Het enige bezwaarlijke vind ik het halve Engels dat uit een vertaalmachine lijkt te komen. Waarom niet in gewoon Nederlands? Trace elements zijn dan sporenelementen. Een acre is dan gewoon een are. En wat is "verweidert"? In: voor het grootste gedeelte is verweidert En verder vind ik het veel te ver gaan voor mij en mijn gewone natte vinger/gevoelsmanier om te tuinieren, dus aan mij is deze info niet besteed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts