Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Welke aardbeien moet ik kiezen?

HansK

Recommended Posts

Teveel keuzes en hoe maak je de goede?

1) Er is onderscheid in vroeg, middel, laat.

2) Onderscheid in goede of matige opbrengst.

3) Geschikt voor verschillende grondsoorten.

4) Smaak

Op punt 1, zou ik denk ik voor een vroege en een middel aardbei willen kiezen. Uiteraard een zo goed mogelijk opbrengst en de grondsoort van mijn tuin is klei. Er zijn blijkbaar ook zurige aardbeien, maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar zoet.

Wat voor soorten zouden jullie mij aanbevelen? (ik wil ze gaan halen bij kwekerij e. duivenvoorde, dus het liefst iets wat in zijn assortiment zit, maar andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom!)

Wil je enkeldragende aardbeien of doordragers? Enkeldragende aardbeien geven je een paar weken lang veel opbrengst en de doordragers geven je een zomer lang aardbeien, maar wel minder veel.

Grondsoort zou ik me niet zo druk om maken, smaak is wel heel persoonlijk.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Ik denk dat Duivenvoorde geen Ostara's heeft ? Maar kan je die krijgen: zéker goede ja. Anders Elsanta's ?

Verkijk je niet té veel op dat vroeg, midden en laat hoor. Die verschillen zijn soms maar klein. Doordragend of éénmaaldragend is wel een groot verschil. Maar ook daar moet je je niet verkijken of dat je nog tot in oktober lekkere aardbeien zou kunnen eten. Dat lukt meestal helemaal niet.

Grondsoort afhankelijke soortjes, die zijn er wel, Maar de meeste aardbeien willen wel zo'n beetje hetzelfde. Klei gaat best goed. Doe wel wat aan grondverbetering ( zie andere topics )

Bij mij heb ik dat probleem ook steeds !

Er zijn gewoon te veel rassen bij duivenvoorde en ik kan nooit kiezen .

Nu heb ik dus vorig jaar in Augustus de Maxim aardbeien aangekocht .

Enkele op het forum zeiden dat de smaak tegen viel maar toch wilde ik ze eens proberen .

Zelf eens proeven en zien hoe het kwaa smaak valt .

Valt hij niet in de smaak bij mijn zoontje en ook niet bij mezelf , koop ik in augustus weer een ander ras .

Eventueel hou ik dan de lopertjes bij voor aardbeienconfituur maar daar ben ik nog niet zo zeker van .

Dat is nog te zien als ik plaats overhoud in de tuin