HansK Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Teveel keuzes en hoe maak je de goede? 1) Er is onderscheid in vroeg, middel, laat.2) Onderscheid in goede of matige opbrengst.3) Geschikt voor verschillende grondsoorten.4) Smaak Op punt 1, zou ik denk ik voor een vroege en een middel aardbei willen kiezen. Uiteraard een zo goed mogelijk opbrengst en de grondsoort van mijn tuin is klei. Er zijn blijkbaar ook zurige aardbeien, maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar zoet. Wat voor soorten zouden jullie mij aanbevelen? (ik wil ze gaan halen bij kwekerij e. duivenvoorde, dus het liefst iets wat in zijn assortiment zit, maar andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Wil je enkeldragende aardbeien of doordragers? Enkeldragende aardbeien geven je een paar weken lang veel opbrengst en de doordragers geven je een zomer lang aardbeien, maar wel minder veel. Grondsoort zou ik me niet zo druk om maken, smaak is wel heel persoonlijk. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 5) doordragende rassen, bijvoorbeeld Ostara. Goede smaak, redelijke opbrengst, geen kanjers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Ik denk dat Duivenvoorde geen Ostara's heeft ? Maar kan je die krijgen: zéker goede ja. Anders Elsanta's ? Verkijk je niet té veel op dat vroeg, midden en laat hoor. Die verschillen zijn soms maar klein. Doordragend of éénmaaldragend is wel een groot verschil. Maar ook daar moet je je niet verkijken of dat je nog tot in oktober lekkere aardbeien zou kunnen eten. Dat lukt meestal helemaal niet.Grondsoort afhankelijke soortjes, die zijn er wel, Maar de meeste aardbeien willen wel zo'n beetje hetzelfde. Klei gaat best goed. Doe wel wat aan grondverbetering ( zie andere topics ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Duivenvoorde heeft Ostara's, en ik ook! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barca4ever Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Mijn Ostara's komen van Duivenvoorde! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcostuin Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 zag laatst op een tv programma een biologisch dynamisch tuinder die Lambada's had omdat die sterk waren volgens hem en ook zonder al dat gif kunnen wat andere tuinders wel gebruiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Lambada's zijn heerlijk ( Ostara's ook ) en ook een goeie keuze. Maar wel eenmaaldragend dan. Elke aardbei is biologisch te telen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 lambadas zijn heerlijk maar je moet ze wel plukken en meteen eten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heidike_21 Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Bij mij heb ik dat probleem ook steeds !Er zijn gewoon te veel rassen bij duivenvoorde en ik kan nooit kiezen .Nu heb ik dus vorig jaar in Augustus de Maxim aardbeien aangekocht .Enkele op het forum zeiden dat de smaak tegen viel maar toch wilde ik ze eens proberen .Zelf eens proeven en zien hoe het kwaa smaak valt .Valt hij niet in de smaak bij mijn zoontje en ook niet bij mezelf , koop ik in augustus weer een ander ras .Eventueel hou ik dan de lopertjes bij voor aardbeienconfituur maar daar ben ik nog niet zo zeker van .Dat is nog te zien als ik plaats overhoud in de tuin Quote http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansK Posted April 11, 2013 Author Share Posted April 11, 2013 Ik heb gekozen! 2 soorten:- Sonata - eenmalig dragend- ostara - doordragend Ben benieuwd... Bedankt voor de tips. Heb trouwens ook veel gehad aan het topic van Borsalino:https://www.moestuinforum.nl/hoe-smaken-jouw-eigen-gekweekte-aardbeien-t5805.html?hilit=aardbeien%20smaken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts