Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoeveel asperges van één plant?

vandeB

Recommended Posts

Ik zal het proberen maar het is wel lastig bij ons. Ik heb 25 planten gezet een jaar of 7/8 geleden en er zijn wel enkel planten verdwenen en er groeien ook enkele een beetje door elkaar. En dan ligt het er ook aan hoe dik je plant de asperges geeft, ik heb planten die dikkere ( maar dan wel wat minder denk ik) geeft en dunnere. Ik denk dat ik probeer een hoekje af te zetten met een plant en die dan tel.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...

Twee planten die 2 jaar staan, tot hier toe 6 en 1 asperges. Beide nog enkele in de maak. Vind ze erg dik voor groene asperges. Was voldoende voor kleine maaltijd voor 2 met frites en salade. Ras onbekend, was een cadeautje en gekocht in tuincentrum, waar ze kleine klauwen verpakt in turf en een ademende plastic zak met mooi kaartje voorop verkopen aan groot rek met veel bolgewassen.

Komende jaren meer. Zaaide verleden jaar "Mary Washington" en heb daarvan 15 planten. Nam op moestuinforumdag nog 5 klauwen over van iemand. Rest zaden Mary Washington zijn onlangs ook gezaaid.

Edit: Hier in de buurt een boerderijwinkel met enkele duizenden planten groene asperges. Sommige jaren hebben ze veel en vroeg, verleden jaar was de oogst erg laat en ronduit klein. Als de productie is als de 2 planten die ik dit jaar voor het eerst oogstte, dan is 10 a 20 zeker genoeg voor een aantal weken verse oogst...hoewel de ene plant duidelijk veel meer geeft dan de andere.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik ben nu al de tel kwijt haha. Van de week en vorige week was het warm en hebben we dus verschillende malen een flinke portie asperges gegeten. Vandaag weer een pannetje ) 30 stuks ' geplukt. Maar nu met de kou groeit er niks...

• 4 weeks later...

30 a 35 planten ( ik heb er ooit 35 geplant maar denk dat er in het begin verschillende dood zijn gegaan). 10 planten zijn meer dan 10 jaar oud, de andere een jaar of 5/6 of misschien zelfs wel 7

• 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ik heb gisteren het plastic van de asperges afgehaald, de asperges die er nog stonden mogen doorgroeien.

Ik heb ongeveer 277 asperges gestoken ik ben volgens mij een paar keer vergeten te noteren maar dat zal niet zo heel vaak zijn.

• 3 weeks later...

Ik heb het wel bijgehouden, maar ik weet niet precies hoeveel planten ik heb. Ze staan kriskras door elkaar, geen echte groepjes stengels die verraden waar 1 plant zit. En ik ben wat vroeg gestopt met oogsten ook. Omdat het zo warm werd groeiden ze ook niet zo goed.

Edit: even alles bij elkaar opgeteld wat ik had genoteerd, en ik kom op 65 asperges. Van dun tot hele dikkerds. En ik denk dat ik 6 a 7 planten heb? Maar de komende jaren kan ik beter tellen en bijhouden want ik heb nu 10 jonge planten gezet waar ik over 1,5 tot 2 jaar van kan gaan oogsten.