hansm Geplaatst: 5 juni 2012 Geplaatst: 5 juni 2012 De egyptische ui is echt leuk he ik vindt ze super, beetje eetbare Allium verslaafdben ik, zijn meer toffe Quote Players only love you when they're playing.
Margareth Geplaatst: 5 juni 2012 Geplaatst: 5 juni 2012 dat doet die van mij idd ook... maar we moeten wachten dus hans tot er ze min of meer droog zijn? ik heb de neiging ze nu al uit te planten eigenlijk nu ze nog groen zijn... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 6 juni 2012 Auteur Geplaatst: 6 juni 2012 Als ze droog zijn gaat het erg goed. Nu ze nog groen en nat zijn, wil het volgens mij ook wel (probeer ik nu). Maar de uitjes die daar weer uitgroeien, maken het bolletje topzwaar, waardoor ze niet goed in de grond blijven zitten. Als je die droge bolletjes straks allemaal in een potje met potgrond drukt (niet niet helemaal onder de grond, net als pootuitjes) dan heb je in no-time een mooi polletje.Je kunt ze ook om laten buigen tot ze zelf de grond raken, maar als de grond dan even wat droog is dan gaat het moeilijker. Als je straks een pol hebt van 1 bij 1 meter dan kan je dat eens doen Maar nu is elk uitje kostbaar. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 6 juni 2012 Geplaatst: 6 juni 2012 Ook ik heb zo`n prachtige uienplantding....van Jorieke op de mtd. Heb er net over zitten lezen op het internet, en ging het forum op om nog wat te vregen....maar mijn vragen zijn beantwoord in dit topic, thanks!Ik heb 2 stengels waar nu bloemen op zitten in de vorm van kleine uitjes. Ik ga ze niet eten, maar als ik alles goed begrepen heb half augustus als ze wat droger/bruiner zijn weer uitpoten zodat ik meerdere van deze gave planten krijg. Pas als ik meerdere planten van heb ga ik ze eten! Zo, nu eerst de hond uitlaten, ja het regent en danmet een boterhammetje ernaast het net op om te gaan lezen hoe ik mijn oerpreitjes kan vermeerderen! Quote
hansm Geplaatst: 6 juni 2012 Geplaatst: 6 juni 2012 Ik moet zeggen, dat ik van dit soort planten meeste plezier heb, het is gaaf om goedkoop en zelf een bedjelangzaam vol te krijgen door zelf vermeerdere en dan pas oogsten eten, eerder vindt ik gewoon zonde Quote Players only love you when they're playing.
angela († maart 2025) Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 Dit jaar zijn de uitjes bij niet echt uitjes, meer steeltjes.Heeft er nog iemand last van? Quote
geedee Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 Bij mij zitten de uitjes nog "verpakt" in hun witte jas.....moeten nog uitjes worden. Quote
Gemma Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 De boomui bloeit nu, inderdaad stengeltjes komen eruit. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
greetje Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 de mijne ziet er zo uit nu: Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Bit Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 De Egyptische ui ( oorspronkelijk 2 jaar terug van Jorieke ) staat weer met een kroon ja. De afleggers van vorig jaar staan nu ook met kroon, al helemaal naar de grond gebogen. Dikke stengels van bladeren. Heb er nu een stuk of 8 staan ( met 1 begonnen ) en ziet er naar uit dat ik er in het najaar zat heb om uit te delen. Ik ga er een apart bed voor maken. Quote
Jane Doe Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 Prachtige uien, hier staan wat moederplanten en stekken. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 Ik heb er ook een rijtje van staan maar vorig jaar had ik echt uitjes aan het einde dit jaar niet, misschien toch het weer? Quote
greetje Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 even een update...ze zien er bij mij nu zo uitmoet ik die bolletje er al afhalen?het loof wordt al gelig Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Bit Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Doe ik straks wél ja, net als vorig jaar. Wat in laten drogen en met een maand weer in pot of volle grond. Net onder de grond doe ik. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Ik haal de uitjes eraf en eet ze op wat onder de grond zit blijft gewoon zitten. Heb ik zo vorig jaar ook gedaan en de plant kwam gewoon weer op. Quote
Bit Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Klopt. Hier ook hoor. De pol wordt zelfs groter. Maar ter vermeerdering kan je wat kroonbollen willen oogsten/ bewaren voor latere uitpoot he ? Quote
Bit Geplaatst: 6 juli 2014 Geplaatst: 6 juli 2014 Hier de net geoogste uien. Bovenste rijtje de ui-pollen. Onderste de kronen met nieuw pootgoed voor volgend seizoen. De oorspronkelijke van Jorieke blijft gewoon staan ( staat perma ) Quote
Nynkef Geplaatst: 20 oktober 2014 Geplaatst: 20 oktober 2014 Ik had van Bit ook wat Egyptische ui gekregen en daar ook weer een paar van doorgegeven, zo'n grote tuin heb ik tenslotte niet en ik ga ze vandaag planten, in een pot. Quote
Amigo Geplaatst: 20 november 2014 Geplaatst: 20 november 2014 Is de stengel eigenlijk ook eetbaar/lekker? Quote
bio-fee Geplaatst: 21 november 2014 Geplaatst: 21 november 2014 Ja, dat is net een lente-ui! Smaakt wel een ietsiepietsie anders, maar ik kan niet zo goed uitleggen hoe dan. Wel lekker in elk geval! Quote
Amigo Geplaatst: 23 november 2014 Geplaatst: 23 november 2014 Heel erg bedankt Bio-Fee ! Nu nog te weten komen hoe lente ui smaakt Quote
Jane Doe Geplaatst: 18 juni 2015 Geplaatst: 18 juni 2015 Dat zijn er heel wat, zien er goed uit.Hier staan ze nu eindelijk in hun bedje, mogen daar mooi blijven staan tot de oogst. Schuiven dan op naar hun nieuwe bed, volgend jaar.De uien boven oogst ik wel, omdat anders schoffelen wel lastig wordt en ze overal terecht komen.Volgend jaar aardbeien met de uisoorten afwisselen, denk mooie combinatie. Kunnen beide dan ook mooi samen opschuiven, van links naar rechts. En dan zo de wisselteeld door, links krijgt rust of ander gewas/bloemen met name het naar rechts schuift. En rechts aangekomen, kunnen we weer links opnieuw beginnen. Quote
speets Geplaatst: 9 juli 2015 Geplaatst: 9 juli 2015 Ja leuk, maar wat moet je ermee? Ik vind het een heel gedoe om die priegeldingetjes schoon te maken. Neem net zo lief een grotere soort die wat makkelijker te hanteren is.Of mis ik iets? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
weknow Geplaatst: 9 juli 2015 Geplaatst: 9 juli 2015 Ik denk dat je iets mist, Speets. Eigenlijk oogst ik zelden die bolletjes van Egyptische ui. Vooral het grote en sappige bieslookblad in maart/april gaat hier op grote schaal in salades en bij de boterham. Bovendien een grappig groeiende plant, die op een achterafplaatsje zonder veel aandacht, overblijft. Heeft nut en kost weinig moeite en ruimte...daarom heb ik hem al bijna 30 jaar staan hier. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Jane Doe Geplaatst: 9 juli 2015 Geplaatst: 9 juli 2015 Juist heerlijk om bijvoorbeeld olijven te vullen, te gebruiken met koken. Door de sla en ga zo maar door. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.