Geplaatst: 11 juli 201510 j Ze staan hier al jaren in de siertuin mooi te zijn, maar ik gebruik ze niet in de keuken. Edit: inderdaad, in het voorjaar is het een van de eerste smaakmakers/kruidjes die je kunt plukken 11 maart 20169 j aangepast door Gast "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 23 juli 201510 j Een paar weken terug heb ik een aantal broedbolletjes van de Egyptische ui gekregen en deze gepoot. Een aantal hebben al zo'n 10 cm loof.Vanaf wanneer kan ik het loof snijden en hoever mag ik het terug snijden zonder dat de bol hier last van heeft?
Geplaatst: 22 september 20169 j Van de week heb ik er een paar ingemaakt met de augurken. Tot mijn verrassing kleurden sommige daardoor rood.Dat staat mooi, dus dat houden we er in "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 20 juni 20205 j Wat mij dit seizoen opvalt is dat er ook een goede 'gewone' plompe ui wordt gemaakt. Ik verkrijg die van kleine bolletjes die maar één set maken van een pluk loof plus bloemstengel, het oorspronkelijke uitje groeit dan uit tot een grote ui. Grote moederbollen maken meerdere bossen en meerdere stengels, dan komen er meerdere uien die met elkaar moeten delen, en dan zijn ze individueel minder. Ik denk dus dat ik deze grote uien naar de keuken verwijs, en vooral kleine bolletjes als pootmateriaal ga gebruiken, want dat geeft de meeste kans op grote uien. Kleine slakjes knabbelen bij mij aan de bloemstengels, daardoor liggen die snel om, zoals op de foto te zien valt. Dat is niet zo erg, ik vind zelf de bloemstengel veel te stug om te eten, dus dat is voor mij een onbruikbaar deel van de plant. De ui moet ik nog proberen, maar ik reken erop dat het gewoon ui is.
Geplaatst: 19 juli 20205 j Ik heb de 'moeders' geoogst - een redelijke maat uien. De kwaliteit is zeker niet zo hoog als die van reguliere, goede uienrassen, die zijn vaak intenser van smaak, maar de teelt is wel lekker makkelijk bij deze Egyptische uien.
Geplaatst: 19 juli 20205 j Auteur hm, net even naar die van mij gekeken maar die lopen alweer flink uit, dus ik had eerder moeten kijken... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 31 oktober 20241 j Wie heeft ervaring met deze knoflook? Die heb ik er nu ook bij besteld. Luftetagenzwiebeln. ÄGYPTISCHE ZWIEBEL Allium cepa viviparum.
Geplaatst: 31 oktober 20241 j 2 uren geleden, Arja zei: Het is een Egyptische ui, geen knoflook. Ach ja, schrijf ik het weer verkeerd. Zoveel gelezen hier over knoflook. Ik weet het: zwiebel staat er.😂 En ik heb ze als uien besteld hoor.
Geplaatst: 31 oktober 20241 j @Petrasmoestuin die staat ook op mijn lijstje voor volgend seizoen, vind ik zo’n intrigerend iets 😃. Lijkt me ook lekker! Jij hebt ze in Duitsland besteld neem ik aan?
Geplaatst: 31 oktober 20241 j Bij mij afgelopen jaar vermoedelijk uitgeroeid door de slakken. Ik hoop dat er volgend jaar nog eentje over is, die de slachting overleeft heeft. Dan begin ik weer overnieuw. Verder had ik ze vooral als curiosum, net als slangenknoflook en Sintjans uitjes. Prima eetbaar, maar de hoeveelheid werk om ze schoon te maken, weegt voor mij niet op tegen het formaat. Dus niet voor het bewaren of inmaken. De uitjes bovenin hebben het formaat van een zilveruitje en die in de grond zijn bij mij altijd kleine sjalotjes gebleven. Maar wel leuk voor de heb en als snippertje in een salade in de zomer. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 31 oktober 20241 j 2 uren geleden, Dahli zei: in DuitslandJa inderdaad. Hier: poetschke.deAls het tenminste lukt, want ik heb gevraagd om ze bij mijn bestaande bestelling toe te voegen bij de sjalotten en rode ui en de Spaanse Knoflook Spring.Maar ik moet veel geduld hebben. Intussen heb ik de tijd om mijn bak straks leeg te maken met de groente die er nog in staat. 😉
Geplaatst: 9 juni9 Jun De egyptische ui in bloei: (met links olifantenknoflook en rechts gewone knoflook die het nog niet zo denderend doet) De voorste twee rijtjes gebruik ik om het blad van te oogsten zoals bosui. Achteraan heb ik 3 bolletjes geplant die in bloei mogen schieten voor nieuwe pootuitjes. Dat doen ze dit jaar goed, eentje maakt zelfs 3 bloemstengels en met een beetje geluk vormen zich onder de grond nog een paar mooie uitjes om te oogsten. 9 juni9 Jun aangepast door loes
Geplaatst: 20 juni20 Jun Eens kijken of ik een keer een bol te pakken kan krijgen. 20 juni20 Jun aangepast door Gitta
Geplaatst: 20 juni20 Jun Ik ben nog wel benieuwd of de rode variant van de egyptische ui echt anders is dan de gewone
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Ik heb de Egyptische ui op verschillende plaatsen staan, maar ze knakken bij mij altijd om en dan zet ik stokjes neer. Maar ik heb niet de juiste stokken en klemmen. Of de stokken te smal of te dik of de klemmen te klein of te groot. Maar ik zag een tijd geleden van iemand die een bak vol had en daarbij stonden de Egyptische uien kaarsrecht omhoog zonder ondersteuning. Wat doe ik fout? Ik heb ze intussen allemaal wat beter vastgezet door er een extra stokje erbij te zetten en klemmetjes.Hier zie je dat ze naast de kruidentorens staan, maar ik heb ze ook in aparte bakken staan, nu even geen foto van.@Flup
Geplaatst: 31 oktober31 Okt 2 hours ago, Petrasmoestuin said:Wat doe ik fout?Ziet eruit alsof het tijd is om te oogsten. Ik gebruik ze vooral als een soort bosui. Gewoon als ik wat nodig heb de grootste afknippen. Ik geef ze geen ondersteuning.
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Bij boomui/egyptische ui is het de bedoeling dat zo gauw als er bovenin (broed)bolletjes gevormd worden dat de stengel knakte en die bolletjes op de grond komen om daar te wortelen. Dus vastzetten enzo hoeft niet. Ik zou ze wel in veel grotere potten zetten, zo kunnen ze niet wortelen als ze nieuwe bolletjes maken Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Alle stengels vallen al bij ± 12 cm en er zijn geen broedbolletje. Ook als ze hoger zijn bij 25 cm b.v. Eentje heeft broedbolletjes, alle andere stengels (veel) niet. Sterker nog, ze breken af en er kunnen geen broedbolletjes groeien. Morgen maak ik fotos van de andere planten.
Geplaatst: 18 uren geleden18 u Ik heb 1 bolletje Egyptische ui gekregen. Die heeft die jaar niet gebloeid. Komt het dan volgend jaar weer terug of moet ik aan nieuw plantgoed zien te komen?Sowieso is het voor mij soms lastig om dingen opgestart te krijgen, omdat ik niet echt moestuinier, maar meer vanuit het voedselbos/eetbare bostuin principe bezig ben. Dan verdwijnt 1 bolletje nogal makkelijk natuurlijk. Dat is wel iets waar ik flink tegenaan loop. Heb de wereld aan fruit staan, maar wil graag beter worden in groente en eetbare (on)kruiden). De praktijk is wel dat er veel sneuvelt omdat het met 1 mini plantje of bolletje in een moestuin met losse aarde toch wat beter gaat dan op een plek waar het zijn eigen plekje moet veroveren. Ik vind het lastig maar ik wil wel heel graag 18 uren geleden18 u aangepast door Fruittuin17
Geplaatst: 16 uren geleden16 u Als ie niet te nat gestaan heeft,komt hij terug.Ik heb die van mij allemaal in potten staan,zodat ik de waterbehoefte zelf kan regelen.Gedurende het jaar eet ik de stengels en de broedbolletjes.En misschien hebben de slakken het groeipunt of de beginstengel al op,die eten namelijk wél het loof van de Egyptische ui,zelf gezien.😉De uien graaf ik om de paar jaar uit,en plant terug 1 teen in een pot.Natuurlijk kan je de broedbolletjes ook planten,maar ik vind ze lekker bij een koude schotel en eet ze liever.😉
Geplaatst: 16 uren geleden16 u Oh nou spannend dan. Ik ga de komende jaren niks oogsten, ik wil graag dat zo'n plant een vaste plek gaat innemen van een halve vierkante meter ofzo waar hij jaarlijks terugkomt. Met 1 bolletje gaat dat nog wel even duren, mocht hij er überhaupt volgend jaar nog zijn 16 uren geleden16 u aangepast door Fruittuin17
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.