Geplaatst: 18 april 201312 j Je had 2 weken terug de bast-check gedaan , en die was nog sappig groen toch ? Dan komt ie nog hoor. Staat ie wel lekker in het zonnetje ? ( en nee, niet een half uurtje per dag ) Bij mij het laatste soortje nu ook wel met echt ( klein ) blad.Maak nog es een foto ? ( kost niks ) Of is er echt helemaal geen verandering ?? Want als dat écht zo is, is ie dood. Helaas pindakaas.
Geplaatst: 18 april 201312 j Auteur Nou, ik heb om de paar dagen elke keer weer een best-check gedaan en het is daaronder echt prachtig groen. Hij staat ook in het zonnetje. Maar er komt helemaal niets, geen enkele verandering te zien. De foto van vorige week kan dus aangehouden worden, want er is echt niets veranderd. Ik begrijp er niets van en baal er heel erg van. Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Geplaatst: 18 april 201312 j Als troost misschien, Missmass...gedeelde smart is halve smart Ook die ene die bij mij verleden week nog niets liet zien, toont nog steeds geen enkel teken van leven..... Ik wacht nog enkele dagen..... maar ik vrees dat zelfs zo een sterke struik als kruisbes door de combinatie van droge wind en vrieskou dus soms naar de plantenhemel kan gaan. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 18 april 201312 j Auteur En is ie bij jou ook groen onder het weggekrabte stukje bast? Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Geplaatst: 18 april 201312 j Wel op de stam en dikkere deel van takken, maar niet de punten. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 23 april 201312 j Auteur Nou, ik ben erachter wat er aan de hand is en waarom de framboos én de kruisbes (allebei in 2 afzonderlijke bakken die tegen elkaar aan staan) dood zijn. Ik begreep er niets van en heb mijn plantjes ontzettend vertroeteld, maar toen ik gisteren mijn framboos dan toch echt uit moest graven en weggooien, zag ik het. Ik zag kleine witte aaltjes in de grond van de bak! En na even Googlen weet ik nu dat dit de larven zijn van de taxuskever! Ik baal ontzettend!! Ik ga morgen meteen naar de Boerenbond/Welkoop om bestrijdingsmiddelen te halen (die uiteraard wel veilig zijn voor mijn nog levende aardbeien en tayberry in de bak. Bah, wat een viezigheid dit! Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Geplaatst: 23 april 201312 j Ja oké. Dat is wel een typische aantasting in potten ja. Dingen zijn geen aaltjes overigens, maar maakt niet uit. Optie waar ik in ieder geval niet aan gedacht had. Ik heb ze ook wel eens gehad. Nieuwe kruisbes halen dan maar. Ligt in ieder geval niet aan de kruisbes.
Geplaatst: 25 april 201312 j Auteur Nou, ik heb net Pyrethrum gehaald en heb daar de hele bak (en de plantjes die erin stonden) mee doorweekt. Er komt nu vanalles naar boven gekronkeld en gekropen maar ik zie nog niet de witte maai-achtige beestjes waarvan ik dus vermoed dat het de larven van de taxuskever zijn. Ik zag vanmorgen ook hapjes uit mijn Tayberry. Ik denk dus echt zeker te weten dat het om de taxuskever gaat. Ik hoop maar dat het spul werkt en ik er nu vanaf ben!! Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Geplaatst: 25 april 201312 j Werkt pyrethrum dan tegen mobium? Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 25 april 201312 j Auteur Wat is mobium?? Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Geplaatst: 25 april 201312 j Mobium = Larven van de Taxuskevers. Meestal als er een aantasting is van de taxuskever worden aaltjes ingezet ter bestrijding, of gewoon alles vernietigd. Is niet erg fijn om in je tuin te hebben. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 25 april 201312 j Mijn kruisbes vorig jaar gekocht, als een kleine struik, het is ontzettend gegroeiddit jaar en staat heel fris groen in het blad,maar geen bloesem. Kan ik jaar toch nog vruchten verwachten?
Geplaatst: 26 april 201312 j Nou, ik heb net Pyrethrum gehaald en heb daar de hele bak (en de plantjes die erin stonden) mee doorweekt. Er komt nu vanalles naar boven gekronkeld en gekropen maar ik zie nog niet de witte maai-achtige beestjes waarvan ik dus vermoed dat het de larven van de taxuskever zijn. Ik zag vanmorgen ook hapjes uit mijn Tayberry. Ik denk dus echt zeker te weten dat het om de taxuskever gaat. Ik hoop maar dat het spul werkt en ik er nu vanaf ben!! Proficiat. Je hebt waarschijnlijk alle bodemleven vernietigd, als je daar nu iets nieuws in plant gaat dat niet groeien. Taxuskever kan je als particulier alleen met nematoden bestrijden Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Geplaatst: 26 april 201312 j Jeanne, hier staan zowat alle kruisbes-struiken in bloei. Je zit natuurlijk een pak noordelijker; 't zou dus nog in orde kunnen komen. Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Geplaatst: 26 april 201312 j Auteur Beetje aparte reactie van je Sugar. Ik hoop in elk geval dat je ongelijk hebt. Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Geplaatst: 26 april 201312 j Er zit wel een kern van waarheid in. Zoals ik al zei: ik weet niet of je ze met pyrethrum kunt bestrijden. En daarmee bedoel ik eigenlijk; je kunt ze volgens mij niet met pyrethrum bestrijden. In de teelt (professioneel) worden gewoon alle planten vernietigd en de grond vervangen. Bij particulieren zetten ze inderdaad aaltjes uit. Deze zijn op verzoek bij de meeste tuincentra te krijgen. Ecostyle verkoopt ze. Ze moeten ze wel voor je bestellen, maar kunnen ze voor je krijgen. Mobium is eigenlijk het rottigste wat je in je tuin kan hebben. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 26 april 201312 j Auteur Nou, daar ben ik mooi klaar mee dan.. ik heb de witte aal-achtige dingetjes eens goed bekeken, er zit geen bruin kopje aan zoals ik dat op Google wel zie als ik zoek op Taxus-kever. Toch zie ik aan de blaadjes van de planten duidelijke hapjes aan de randen en ook midden op het blad. Ik denk dat ik de 2 bakken maar leeghaal en opnieuw vul met potgrond, maar ben wel bang dat ik dan over een paar weken weer hetzelfde zit. Als die kever nu eenmaal in mijn tuin zit dan zit ie ook zo weer in de nieuw gevulde bakken. En ik hoop maar dat de overige bakken en potten die ik ook heb besproeit met dat Pyre-spul het wel blijven doen... de aardbeiplanten zien er in elk geval nog steeds super uit... Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Geplaatst: 26 april 201312 j Dan is het geen mobium.. modium eet aan de wortels, niet aan het blad. De taxuskever richt schade aan de bladeren van bomen en planten. Dit is niet zeer ernstig voor het gewas, het is alleen esthetisch minder fraai. Larven van de taxuskever De larven van de taxuskever, Mobium, veroorzaken echter veel meer schade in bomen, hagen en sierplanten (o.a. de Taxushaag, Rhododendron, Azalea, coniferen, Fuchsia's en perkplanten).De vrouwtjes leggen vanaf mei 500 eitjes, welke na 8-20 dagen uitkomen. Deze larven zullen de wortels aanvreten, de larven worden weer kevers die weer eitjes leggen. Dit resulteert in nieuwe larven, die in het voorjaar weer schade aan kunnen richten. Hierdoor kan de plant twee keer per jaar schade ondervinden. De larven vreten aan kleine wortels. Naarmate ze groeien zullen ze steeds grotere wortels, wortelknollen en zelfs ontblote schors aantasten. Soms komt het ook voor dat ze de wortelhals aanvreten, waardoor de plant omknakt. Schone potten, waarbij de eitjes verwijderd worden, is bij potplanten, zoals Fuchsia's, heel belangrijk. Preventief korrels door de potgrond mengen zal veel schade voorkomen. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 26 april 201312 j Heb je een foto ?? of kan je die er van maken ??? mogelijk kan ik je dan verder helpen. Graag ook de maat van de larven in cm. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 26 april 201312 j Auteur Ik zal morgen eens kijken of ik een foto van kan maken van de larven. Ik weet dat de kevers van mijn blad eten, maar de larven aan de wortels. Ik vind een paar aangevreten blaadjes dan ook niet zo'n probleem, maar als planten doodgaan doordat hun wortelgestel wordt opgegeten dan vind ik dat heel erg. Ik zal morgen ook een foto van enkele blaadjes maken waarop de gaatjes te zien zijn. Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Geplaatst: 26 april 201312 j Als je gebruikte middel op basis van chrysantenbloemkoppen( Pyrethrum) nou niet werkt kan je proberen de bes uit de bak te halen en de wortelkluit uitspoelen en herplanten in een andere bak. Fruit krijg je er dan waarschijnlijk dit jaar niet meer op maar je kan je bessenstruik wel behouden. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 3 mei 201312 j Op 18 april schreef ik in deze draad: Als troost misschien, Missmass...gedeelde smart is halve smart Ook die ene die bij mij verleden week nog niets liet zien, toont nog steeds geen enkel teken van leven..... Ik wacht nog enkele dagen..... maar ik vrees dat zelfs zo een sterke struik als kruisbes door de combinatie van droge wind en vrieskou dus soms naar de plantenhemel kan gaan. Gisteren nog niets te zien. Vanochtend keek ik weer en zijn vele knoppen van deze jonge plant ineens groen. Een leuke en onverwachte verrassing! Dus....er zijn kruisbessen die pas begin mei kunnen gaan uitlopen (Hinnonmaki groen), terwijl andere al bevrucht zijn. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.