Ga naar inhoud

Bodembedekking tussen de aardbeien gebruiken?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Robo, ze appten terug, no way we like messing with you folks too much!

Hier worteldoek onder de aardbeien op een verhoogd bed, opgehoogd met 45cm stalmest met stro en daar weer 45cm opgeschoonde aarde op. Dit alles omringt met slakkenkorrels

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Vandaag stro op de bedden gelegd. Er hingen al aardbeien op de klei zelfs. Gaat hard.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ben wel tevreden met het stro dit jaar.

Lastig vind ik het om onkruid ertussen weg te halen. Je neemt aarde mee omhoog en dat komt weer op het stro te liggen. Maar goed. Het is schoon nu ( heel werk ) en we kunnen weer even vooruit. De aardbeien zijn nog nooit zo mooi geweest, dat moet ik wel zeggen.

Foto's van 3 bedden. Allemaal stekken van vorig jaar. Verschillende soortjes. ( de paden tussen de bedden zijn inmiddels ook schoon hoor )

dscn478368751371657599.JPG

dscn478476801371657617.JPG

dscn478540131371657631.JPG

Geplaatst:

Ik gebruik die blokken bodembedekker van de Action. Negentig cent ofzo. Water erbij en prachtige bodembedekker voor de aardbeien.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:
Ik gebruik die blokken bodembedekker van de Action. Negentig cent ofzo. Water erbij en prachtige bodembedekker voor de aardbeien.

Wat is dat ? Blokken Bodembedekking.

Geplaatst:

Aardbeien zijn zelf goede bodembedekkers. Maar vooral als je aardbeienveld wat uitgroeit kan je het onkruid er moeilijk uit krijgen. Veel mensen planten hun aardbeien daarom in gaten door een plastic kleed. Het ziet er wat minder uit maar er zijn voordelen:

1 De aardbeien liggen niet op de natte grond

2 De nieuwe scheuten die je gaat oppotten om later uit te planten zijn duidelijk waarneembaar en verbergen zich niet als planten tussen de rest.

3 Je weet precies waar de oude planten staan die je t.z.t. moet gaan vervangen. Je kan dus deel voor deel vervangen.

Geplaatst:

69 eurocent en ja, je zou er zo paden mee aan kunnen leggen.

Bij mij op de tuin komen veel mensen kijken wat er tussen mijn aardbeien ligt, maar de meesten kennen het nog niet.

Het lijkt een beetje op boomschors, maar is wat roodachtig en fijner.

Geplaatst:

Ik ken het dus niet inderdaad. Maar ik ben ook nog nooit in de Auction geweest. Is het wel echt iets anders dan die chocolade-doppen. Die geven namelijk geur af. Kokos doet mij ook aan geur denken. En geur en aardbeien gaan niet echt lekker samen lijkt mij . Maar nogmaals; ik ken het totaal niet. Iemand een link ?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Kom net uit de tuin, aardbeien geoogst ze zijn echt heerlijk maar er zijn wel heel veel aardbeien beschimmeld en rot.

Dat komt volgens mij door het stro wat ik onder de planten heb gelegd. Het heeft natuurlijk veel geregend de laatste tijd

en het stro in nog kletsnat, daar kunnen de aardbeien duidelijk niet tegen. Ook de slakken hebben zich niet laten weerhouden door de aanwezigheid van het stro,

ik vond er een heleboel verstopt tussen het natte stro. Volgend jaar ga ik inderdaad maar eens cacaodoppen proberen of franse boomschors, dat blijft denk ik minder lang nat aan de bovenkant.

wordt vervolgd....

Geplaatst:

Hier is het stro echt goed droog. Wanneer je het neerlegt maakt natuurlijk veel verschil. Ook je manier van planten opeen zetten heeft invloed. De ouderdom van de planten heeft invloed.

Stro ( mijn 1e jaar met stro ) bevalt mij zeer goed.

sowieso doet stro niks tegen slakken nee

Ik heb wel rot. Maar dat was de nattigheid van de laatste 2 weken. Nu is het warm en zonnig al 2 dagen. Alles helemaal droog en schoon hier. Rotte aardbeien haal je natuurlijk gelijk weg anders steekt dat mekaar aan. ( kan dat niet , omdat je maar 1x in deweek op je tuin bent bv, heb je daar dus een probleem met aardbeien )

Geplaatst:

Heb 2 jaar terug van een gekend huis in nederland, denk aan brood, een aardbeiplantje gekregen.

Had onmiddellijk enkele mooie en zeer grote aardbeien.

Aangezien ze tussen mijn kleinfruit staan en ik anders geen plaats heb zijn ze verwaarloosd.

Vorig jaar bij een houthandel een 3m³ schors en gemalen hout gehaald en dit overal tussen mijn struiken gestrooid.

Wonderlijk, de aardbeien hebben zich letterlijk over en tussen de houtschors gewurmd en ik heb van wat één plant was, nu een bed van ongeveer een halve m² wat me dagelijks ( nu al 14 dagen) tussen de 250 en 500 gram aardbeien oplevert.

Ook van mijn klein fruit heb ik een enorme oogst gehad.

Ga in augustus scheuten steken en planten in wat nu mijn salade bakken zijn, en ook houtschors als bodembedekker gebruiken.

Is het toeval, ik geloof nu toch in die houtschors.

Geplaatst:
en wat doen jullie dan tegen de pissebedden?

Dat is bij mij ook een probleem. Wat ik vooral probeer is de aardbeien zo vrij mogelijk van de grond te houden.

Sommige zitten in bakken en hangen sowieso naar beneden. Bij de planten die in de grond staan, probeer ik de aardbeien trossen over gaasroosters te leggen. Het is gepruts, maar helpt wel.

Verder weet ik ook niets tegen pissebeddenvraat.

• 1 year later...
Geplaatst:

Vraagje waar ik niet meteen een passend antwoord op kon vinden:

Is het een goed idee om worteldoek over gras (gazon) te leggen om daarna enkel de plantgaten uit te scheppen en daar aardbeien in te planten? In de plantgaten komt dan een schepje potgrond. Of is dat te veel aan grondbedekking met gras en worteldoek?

Ik heb namelijk een 100 tal aardbei plantjes op overschot maar geen plaats ervoor in de tuin, tenzij ik enkele stroken gazon vervang door aardbei veldjes.

• 1 year later...
Geplaatst:

Ik heb recent een baal gehakseld vlas gebruikt om te mulchen. Is eigenlijk bedoeld als bodembedekking in stallen, maar het leek me handiger dan stro om tussen een ietwat verwilderd aardbeienbedje te strooien. Is dus absoluut geen aanrader. Blijkt vol zaden te zitten die intussen massaal opschieten. Volgende keer toch wat anders gebruiken...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...