Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Stekjes overgepot naar bemeste tuinaarde


Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Van de week heb ik aan aantal nieuwe stekjes, waaronder: krulsla, munt, curryplant en tuinbonen overgepot naar bemeste tuinaarde. Later lees ik op het forum dat ik het beter naar potgrond over had moeten zetten omdat tuinaarde voedingsarm is.

 

Kan ik het laten zitten en bijvoeden met vloeibare voeding, of moet ik het alsnog overzetten. Op advies van een medewerker van het tuincentrum heb ik twee grote zakken zaai en stekgrond gekocht om alle plantjes uiteindelijk over te zetten. Ook hier zijn de meningen over verdeeld. Wat vinden jullie, kan ik dit nu wel of niet gebruiken als ik de stekjes overzet naar een grotere pot??

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaai en stekgrond gebruik je bijna altijd alleen om te zaaien. Na opkomst verspeen je de zaailingen naar potjes met nieuwe potgrond.

 

Als je de plantjes hebt gekocht in het tuincentrum of op de markt en ze hebben een voldoende groot wortelgestel dan kan je ze nu alsnog verplanten. Nu is het niet zo dat ze het meteen heel slecht zullen doen in de bemeste tuinaarde maar er zijn betere mediums. Dat heeft niet alleen met voeding te maken maar ook met met luchtig, de opname van water en wel of niet snel uitdrogen van de grond.

 

Heb je ze zelf gezaaid of gestekt en hebben ze nog maar een beperkt wortelgestel, laat ze dan nog maar even staan. Belangrijke vraag is verder in welke potjes je de krulsla, munt, curryplant en tuinbonen overgepot hebt. Is dat een tussenmaat of meteen de definitieve potmaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook wel dat je verwarring komt door de naam van de grond. Zaai en stek-grond.

 

Zaai en stek grond is erg voedselarm , nodig bij het zaaien en stekken van planten / bomen / struiken etc.

 

Als je gezaaid hebt en de plantjes hebben wat blaadjes, heten dat geen stekjes. Dat zijn zaailingen of ook wel gewoon kleine plantjes. Die verpot je dan in potgrond. Die willen dan gaan groeien, en hebben voedsel nodig.

Stekjes zijn stukken van een plant / struik / boom , die je neemt om de plant te vermeerderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de antwoorden. Het is me wel duidelijk dat je bij het tuincentrum dus niet op "ongevraagd" advies af moet gaan. Ik heb namelijk twee zakken potgrond teruggelegd omdat die knakker zei dat ik kleine plantjes in zaai en stekgrond moest overpotten

 

De sla zitten in hun definitieve bakken (van die balkonbakken van 60cm lang) met tuinaarde. de rest heb ik vanaf zaadje tot zaailing opgevoed in van de cocuspulp condoompjes. Deze heb ik nu ook overgezet naar een groter potje met tuinaarde. Tot overmaat van ramp heb ik gisteren een mooie grote tomatenplant (35cm) gekocht bij de turkse groenteboer en in een grote pot van 40cm gepant met zaai- en stekgrond

 

Ik geloof dat ik morgen maar weer eens terug moet naar het tuincentrum een een paar nieuwe zaken potgrond moet kopen...

 

Verder groeit alles wel als kool in de tent op het dakterras. Ik heb er een buitensensor bijgezet en overdag met het zonnetje d'r op loopt het zo in de 30 graden. Dus voldoende licht, warmte en water voor al mijn zaailingen en plantjes Nu nog op zoek naar grote bakken en potten om alles definitief in over te potten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi JohnnyQ1,

 

Door onervarenheid heb ik alles in bemeste tuinaarde overgepot. Door de reacties op deze post heb ik nu begrepen dat je beter potgrond kan gebruiken.

 

Ondanks dat alles als kool aan het groeien is, ga ik het binnenkort toch weer ompotten naar potgrond. Better safe than sorry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...