Geplaatst: 3 mei 201312 j Nog even wat dingetjes binnen zetten en dan buiten de boel afsluiten. Als laatst nog even één plantje wat water geven, en toen zag ik iets op de muur. Een vlinder die uit z'n winterslaap kwam? Daar leek het op. Snel m'n camera gepakt, en toen ik er vlak voor stond.. Wat een geweld! Toen ik die foto nam zaten ze nog stil, maar vlak daarna begon een worsteling. De vlinder wou weg, de spin wou dat niet.Toen ik er tussen kwam met een stokje, bleef de spin doorgaan. Tot na 5 sec, toen was de spin weg. Hij was niet zo vliegerig, dus maar in de border gezet. Hopelijk kwam hij echt net uit een winterslaap, hoop niet dat er wat met zijn vleugeltjes is... Hij beweegt ze wel als ik met een grassprietje er tegen aan ga. Maar blijven wel rare half opgerolde vleugeltjes... Hebben jullie enig idee waar dat gele vochtige spul voor is? Gewond? Om de wonden te helen? Afweer-iets/gif? Hopelijk komt het goed komen met hem/haar, en zal hij deze zomer veel bloemen kunnen bezoeken > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 3 mei 201312 j Jeetje! Het lijkt een nachtvlinder oid. Misschien was hij inderdaad bezig uit te komen, en komt ook dat gele vocht daarv andaan. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 mei 201312 j Held! Je hebt hem gered! Want hij lag behoorlijk in de houtgreep van die spin... Mooooi gefotografeerd ook... supermoment!
Geplaatst: 3 mei 201312 j Hopelijk eet die spin hem alsnog op, zonder dat jij er letterlijk weer een stokje voor steekt haha! Dat is nou de natuur, laat gaan!
Geplaatst: 4 mei 201312 j Sorry Dennis,Spinnen verteren hun prooi grotendeels buiten het eigen lichaam. Ze doen dit door de prooi vast te pakken met de kaken en het gif via het gifkanaal van de gifklier in een prooi te spuiten, waarbij het gif de prooi verlamt maar daarnaast ook een sterk verterende werking heeft. Het lichaam van een prooi wordt hierdoor van binnenuit verteerd waarna de spin het goedje opzuigt.Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Spinnen_(dieren)Groetjes Conny. Leef je leven dag voor dag.
Geplaatst: 4 mei 201312 j Dennis, wel schattig dat je wou helpen, maar de mot/vlinder kwam uit een cocon er werd hier in gestoord. Eigenlijk heb je nu foto's gemaakt van de oude wijsheid dat een vlinder zelfstandig uit zijn cocon moet kruipen, of anders gaat hij het nooit redden. Hier heeft de spin ingegrepen. De rare vleugels zijn het resultaat. Wel heel erg mooi dat je er juist was om foto's te nemen van deze aanval. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 4 mei 201312 j Ik vermoed dat de vlinder inderdaad alsnog het loodje zal leggen, dus je had beter die spin zijn gang kunnen laten gaan
Geplaatst: 4 mei 201312 j Wat een mooie les voor ons allemaal, dank je wel Dennis!De vlinder/mot zal heus wel door een ander beest opgegeten worden... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 mei 201312 j Auteur Ik vermoed dat de vlinder inderdaad alsnog het loodje zal leggen, dus je had beter die spin zijn gang kunnen laten gaan Vrees ik ook voor. Hij is vannacht wel verplaatst, maar zit nog steeds stil op 20cm afstand van de plek waar ik heb had neergezet.. Denk dat ik dus inderdaad te laat was. > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 5 mei 201312 j Auteur Nou dat gif, dat heb ik hem bespaart. 2 dagen later wandelt hij nog steeds, op dezelfde vierkante meter als waar ik hem had neergezet.Hij is een pootje aan zijn rechter kant kwijt, de achterste. Aan de ene kant 3 pootjes, aan de andere 2. De vleugels zien er beschadigd uit, dat zal de oorzaak zijn. Heb gekeken of ze vast zaten ofzo, maar met een heel fijn gras sprietje er een beetje tegen tikken, hij bleef veel bewegen met zijn vleugeltjes, maar vliegen? Dat kwam er niet van.. Net twee bloemen voor hem neer gelegd, over beide kroop hij, maar hij deed er niks mee. Vleugels zullen niet meer herstellen denk ik? En of hij z'n leven op een lopende manier kan voltooien.. We hebben een redelijk natuurlijke tuin, maar of hij z'n voedsel ook zal vinden.. En in een of ander kooitje hem laten leven.. Is ook weer erg veel werk, met wat als doel? Voortplanten word hem dan toch al niet meer.. Eten en dood gaan, wow, wat een leven.. > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 6 mei 201312 j Kun je hem niet ergens zetten waar een vogel hem opeet, of aan de kippen in de kinderboerderij voeren? Je bent degene die de natuur verstoorde, anders had die spin hem opgegeten en was ie nu dood. Nu zit hij door jouw toedoen half dood en half levend en jij zit te denken aan een kooitje? Maak er alsjeblieft een eind aan. Ik vraag het je namens de vlinder.
Geplaatst: 6 mei 201312 j Hoe dan ook hetis een prachtig natuur momentje, en schitterende foto's laat nu verder de natuur zijn gang maar gaan het is goed,het is in de natuur eenmaal eten of gegeten worden .
Geplaatst: 8 mei 201312 j Auteur Nu zit hij door jouw toedoen half dood en half levend en jij zit te denken aan een kooitje?Gehandicapte mensen slaan we ook niet direct dood he? Maak er alsjeblieft een eind aan. Ik vraag het je namens de vlinder.Geen idee waar hij is, maar als hij niet kan vliegen ga ik er vanuit dat hij snel genoeg weer door een ander insect/beest gepakt zal worden. Hebben véél insecten, kikkers, salamanders en vogels hier. Achteraf gezien beter om hem niet te redden.. Maarja, op zo'n moment weet je dat niet. En de natuur z'n gang laten gaan.. Ik neem aan dat jij ook een kat weg jaagt als hij in je tuin zit, met als doel een vogeltje grijpen.. > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 8 mei 201312 j Gehandicapte mensen slaan we ook niet direct dood he? Nee gelukkig niet, maar we stoppen ze ook niet in een kooitje... Trek het je niet aan wat ik zei, ik zeg ook maar wat achteraf. Ik zie inderdaad mijn jonge vogeltjes ook liever het nestkastje uitvliegen zonder dat die kat - die nu op de vensterbank zit onder het nestkastje, (((momentje, even ingrijpen met een plens water!))) - ze gaat pakken. Jij vond de vlinder liever dan de spin en wilde hem redden, begrijpelijk eigenlijk wel, ik zou het misschien ook zo gedaan hebben. Hiermee is hopelijk ook je PB beantwoord, ik maak me er niet druk om hoor, moet jij ook niet doen!
Geplaatst: 10 mei 201312 j Het is dat soort, door emotie (en ook wel vaker door geldgewin) gestuurd, optreden, dat zorgt voor de problemen die er zijn en die er nog zullen komen...Muskusrat: "toch een mooi beestje?"; uitheemse eekhoorns: "toch mooi?"; Japanse duizendknoop: "zo'n mooie plant en ze groeit zo goed!"; brulkikkers: "zo'n magnifieke kikkervisjes, man!".Ik wil ze de kost niet geven, die goedmenende burgers die biologie verwarren met Walt Disney-films, en zo een cyclus van gebeurtenissen in gang zetten die enkel heilloos kan eindigen.Ik wil ze de kost niet geven, die goedmenende burgers die elke week weer, hier in Vlaanderen, hun 10 m² klinkers besproeien met Roundup, omdat beton zonder groene rand nu eenmaal mooier bevonden wordt. En dat heb ik het nog niet eens over die (hopelijk) enkelingen, die dapper elke week sproeien met "E605" (parathion, malathion etc) om hun beton- of asfaltpartij onkruidvrij te houden.Eerlijk gezegd: ik ben er niet tegen om de toegang tot biociden sterk te beperken en ik ben er groot voorstander van om via educatie te komen tot inzicht en begrip voor de fundamentele biologische cycli. Zo kan voorkomen worden dat de goedmenende burger, zoals hier het geval is, de aaibaarder vlinder "vrijwaart" voor de aanval van de absoluut onaaibare spin. De vraag blijft dan, of daar een van beide speciës mee geholpen is, en die vraag is een retorische. Edit: laatste zinnen verwijderd. Mijn excuses: dat was er ver over en volkomen ongepast.
Geplaatst: 18 mei 201312 j Volgens mij gaat het om een linde pijlstaart groot soort nachtvlinder mot Deze kwam net uit de cocon dan zitten de vleugels nog opgevouwen deze moeten eerst opgepompt worden zodat ze groter zijn en drogen voordat er mee gevlogen kan worden.
Geplaatst: 20 mei 201312 j Natuur is natuur, daar moet je idd niet teveel van verstoren, alleen die beestjes die jouw groente opeten, ook al zijn die weer voedsel voor bijv vogels, toch maar van je sla afhalen en eventueel doden, anders heb je het volgend seizoen zo 4-10 keer zoveel Vind het trouwens wel een verschrikkelijk moedig spinnetje, moet je zien hoe klein die is vergeleken met een mot, alsof wij met blote handen en tanden een olifant willen vellen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.