Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Sinaasappel jam, met als basis 3 kilo sinaasappels uit Valencia, twee grote onrijpe mandarijnen en 1 citroen. Alles geboend en opgezet met water, enkele uren op de houtkachel. Nacht af laten koelen. Vanmorgen de sinaasappels uit laten lekken doormidden gesneden en de pulp met een eetlepel eruit gehaald. Met een scheut kook water opgezet. Kwartiertje laten koken en door de passe vite . De schillen, behalve die van de mandarijn in kwarten en dan in fijne repen gesneden. De citroenschil heel fijn. Samen 1082 gram. De pulpe na de passevite woog 1800 gram.Dan alles in de pan gedaan samen met 750 gram rietsuiker. Zo jammer dat de 2:1 geleisuiker niet als rietsuiker verkrijgbaar is. Ingekookt voor 15 minuten maar ik vond je jam nog te bitter. En de reepjes niet glazig genoeg. Twee schuimspanen vol reepjes schil uit de jam gehaald, daar verzin ik nog wel wat mee van de week. Weer een kwartier ingekookt en een pond 1:3 suiker van Dr. Oet toegevoegd. Weer geproefd en beoordeeld, in potten gedaan. Ik vind het iets te bitter, maar dat vond ik misschien de vorige keer ook en werd het lekkerder na een tijdje. 

9A767D75-E1F8-4B8C-8214-3F3ABDBBB58B.thumb.jpeg.f47f5906ab449fc5fcca6ddb1d19c2fc.jpeg

B62F8148-A306-4DAE-A261-C8363BEE8265.thumb.jpeg.d954c562d092104f466dc130c7e438f7.jpeg

CB4A4316-6BC8-4328-9F27-48B3AA6C1573.thumb.jpeg.1c8b9f0d61fba954478501c958a7522e.jpeg

DB50DC5B-158A-4764-9C43-560C3CE65FBF.thumb.jpeg.c499a7a69f41fb330ca54ee1d753dfae.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Daar ben ik weer. Jullie maken toch ook wel eens jam? Ik mis jullie recepten hier!

Vandaag kumqats-jam.

zet de vruchten nèt onder water en kook ze tot ze zacht zijn..iets van 20/30 minuten. Laat iets afkoelen en haal de vruchten uit het water, bewaar het kook water. Snij de vruchten een beetje in en druk het vruchtvlees eruit. Haal de eventuele pitten eruit en snij vlezige delen iets kleiner.

Snij de leeg gedrukte schillen in dunne repen. Weeg water en vrucht delen en zet het geheel op het vuur met de hoeveelheid suiker die je wenst. Ik had 317 gram ongekookte vruchten, met het water was het 420 gram. Ik gebruikte 160 gram suiker. 

757E875F-C701-4803-AC25-C53CC3FE2D4F.thumb.jpeg.912dd8cabfd5574a0b10bf3086c30bca.jpeg

7A758D57-2663-4F24-A59D-DE7D9A0C6B7E.thumb.jpeg.058606d0c3e4d1b41dd3709a8ef98c2b.jpeg

Kook tot de gewenste dikte, voeg eventueel nog wat water toe.

ik heb twee jampotten vol!

image.thumb.jpg.7318daf66f11e2e74e4baddfd20b08b9.jpg

Geplaatst:

Oh. Wat leuk. Ik heb ook een bakje. Maar ik heb ze even geparkeerd in de diepvries. Maar dat zal ook wel lukken. Mijn idee was om een takje tijm mee te koken. Ik ga in Duitsland 1:3 geleisuiker kopen. Ik vind minder zoet gewoon lekkerder. Ik heb dit jaar alleen pruimenjam en kruisbessenjam gemaakt. En een combi van die 2. Maar vooral door gebrek aan tijd en een moestuin in wording. Ik kan ook nog perenjam maken. Even een spannend recept zoeken.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Vraagje voor degene die bijvoorbeeld frambozen jam maken, vries je dan alle verse vruchten in tot er genoeg is om jam van te maken? Ik oogst behoorlijk wat frambozen nu maar nooit genoeg om in een keer jam van te maken, zat te denken wat de handigste manier is om toch jam te maken van de verse frambozen.  Zelfde geld voor bijvoorbeeld blauwe bessen die oogst ik in kleine aantallen vanaf juni tot september/oktober

Geplaatst:

Ik doe dat inderdaad zo met frambozen. Ik weeg steeds wat er in de vriezer gaat en als ik een kilo heb maak ik jam.

Geplaatst:

Hier ook. Doe dat met meer fruit.. heb niet altijd genoeg en dan is de vriezer een goede uitkomst

Geplaatst:

Ik ook. En doe dan ook vaak gemengde jam: framboos samen met bessen, tayberrie, aardbei of kersen enz. Als die kleine zakjes samen in een heerlijke bosvruchtenjam 

Geplaatst:

Ik vries ook de (schoongemaakte en ontpitte) vruchten in, want ik maak het liefst pas weer jam als de vorige batch op is. Weet nooit zeker of het langer dan een paar maanden goed blijft. Bovendien heb ik geen honderd potten. 

Geplaatst:

Bedankt voor alle reacties, vandaag ia het weer tijd dan om een grote pluk ronde te doen en dan even in te vriezen. Sommige variteiten zal ik niet invriezen omdat deze vers te lekker zijn =]

Geplaatst:

Bij ons komt het meeste fruit meestal wel op en vaak toch geen plek in de vriezer. Maar indien wel plek: ja, invriezen is ideaal tot nader gebruik.

Geplaatst:

@bonnie f Hoe lang is de jam gemaakt met 3:1 geleisuiker houdbaar? Ik wil misschien ook wel wat gaan meenemen als ik van het najaar in Duitsland ben maar heb tot nu toe alleen geleisuiker extra gebruikt.

Geplaatst:

Dat is van meerdere factoren afhankelijk, bevoordeeld hoe schoon je gewerkt hebt en hoe “fit” je deksels zijn.
En of je de potten  koel en donker bewaard. Maar denk minstens een jaar in goede omstandigheden. 

• 4 weken later...
Geplaatst:
Op 9-9-2023 om 14:01, mus zei:

@bonnie f Hoe lang is de jam gemaakt met 3:1 geleisuiker houdbaar? Ik wil misschien ook wel wat gaan meenemen als ik van het najaar in Duitsland ben maar heb tot nu toe alleen geleisuiker extra gebruikt.

Sorry voor mijn late reactie. Ik heb nog nooit gehad dat een pot beschimmelde, ook niet na ruim een jaar. Ik werk wel heel netjes en schoon. Na openen de jam in de koelkast en altijd een schoon lepeltje gebruiken doet ook veel.

Geplaatst:

@bonnie f Bedankt dat je als nog hebt gereageerd. Ik ben nog niet in Duitsland geweest dus het is nog helemaal op tijd. 👍

Geplaatst:

Ik maak vandaag gelei van Japanse dwergkwee. Ik lees in sommige recepten op het net: een deel van de pitten erbij. Na alles te hebben doorgesneden en bijna klaar heb ik toch de bak weer omgekeerd en heb ik alle aangesneden pitten er ook uitgehaald, ik weet niet of dat enige bitterheid zou kunnen geven. Behalve Japanse dwergkwee heb ik ook 🍏 🍏 🍏 en één grote gewone kweepeer toegevoegd, de slowcooker zit boordevol. 

Geplaatst:

Ik heb gisteren 3 soorten stoofperen gemaakt. Het vocht en wat peertjes die overgebleven waren heb ik bewaard. Behoorlijk zoet maar dat ga ik sinaasappel en citroensap bij doen. Dan pectine gebruiken om het te geleren. Ben benieuwd.

• 1 jaar later...
Geplaatst:

Weer marmelade gemaakt.

9 grote bio sinaasappels gekookt en nacht laten afkoelen in het kookwater

Uitlekken.

Door idd en, vruchtvlees eruit en zonder weer te koken door de passevit.

Schillen zeer fijn gesneden.

Citroenen was ik vergeten die heb ik nog even in het kook water gekookt voor een half uur samen met de helft van de sinaasappelschillen. Dat was een goede truc, de schillen zijn lekker zacht.

Citroenen uitgelepeld en gepassevitert.

Schillen en sap samen 1100 gr. Nog een scheutje kook water erbij en 500 gr speciaalsuiker.

Topjam!

EEEBFF57-BA2C-42C3-BF7B-98D668128AE2.jpeg

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Gisteren jam gemaakt van grote paarse pruimen die ik van Jorieke kreeg. Omdat ik anti schilletjes ben heb ik de pruimen geschild ( ging heel gemakkelijk met een mesje) en toen de gehalveerde en ontpitte pruimen een nacht met suiker laten confituren.

Daarbij het sap van twee limoenen.

En een pot aangebroken maar nog vrij volle sinaasappelmarmelade van Bonne Maman erbij.

Dat zat zo: De jam van de vorige post was oa voor een vriend die door ziekte bijna geen smaak heeft en mijn jams wel kan waarderen. Toen mijn jam op was kocht hij de genoemde pot van Bonne Maman maar die viel erg tegen dus kreeg ik hem in mijn handen geduwd🤷🏼‍♀️

Ik had die jam opgewarmd met wat water erbij en door een zeef gewerkt in verband met de schilletjes. Dan bij de rest gedaan.

Al met al is het een smaakvol jammetje geworden met pit door de limoen en sinaasappel.

De kleur is alleen een beetje “vaag” meer als een reine claude jam.

D52EB4FE-CBB6-4386-A163-BFDD08E165B9.jpeg

aangepast door appelvrouw

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.