Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dank je wel Anna

Ik heb al laatst frambozen met munt gemaakt, inderdaad heel smakelijk, ik wilde nog een ander kruid gebruiken vandaar mijn vraag.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Oei lavendel was leuk geweest inderdaad..net te laat. Ik vond ergens een recept ( als bijgerecht) van zwarte bessen met honing en citroenverbena..daar heb ik nu de gelei mee gemaakt.

De aalbessen met basilicum is ook heel apart en lekker.

Geplaatst:

Heel toevallig kocht ik net een tijdschrift waar inmaakrecepten in staan Niet voor zwarte bessen helaas, maar een compote wel met lavendel. 1kg mirabellen met 3 tl gedroogde lavendel. Lavendel vlak voor het in potjes gieten door je jam-in-wording roeren. Volgens het schema 'omgaan met specerijen en kruidenaroma's' kun je het volgende combineren (ik noem alleen de kruiden).

Bosbes met basilicum, rozemarijn of lavendel

Framboos met basilicum, munt of melisse

Aalbes met munt, melisse

Kers met munt, melisse, rozemarijn,

Kruisbes met basilicum, munt, melisse, rozemarijn, lavendel

Andere interessante 'specerijen' uit het combineerlijstje: chilipeper, chocolade, amandelen, rum

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Aardbei vlierbloesem is heerlijk, braam met wat kaneel en in beide jams is wat pikants ook zalig. Lavendel braam is ook lekker.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 1 year later...
Geplaatst:

Beste allemaal, ik heb even een vraagje over jam, ik heb namelijk nog ingemaakte jam van 2016, zou ik dat nog kunnen gebruiken?

Het zou fijn zijn als iemand hier het antwoord op weet

Geplaatst:

Omdat we veel minder jam eten en omdat ik de struiken merendeels weggegeven heb ben ik de oudste potten aan het leegmaken.

Ben nu aalbessen 2014 aan het eten…...

Niet dat ik dat als advies zou geven dat jij dat ook moet doen maar ik doe het wel…….

Geplaatst:

Dankjewel Patrijs voor je reactie, fijn De potten ziet er in principe ook allemaal heel goed uit,

niet verkleurd, of iets dergelijks. De deksels geven een klik bij het opendraaien.

Ik vind het gewoon zonde om als het niet hoeft, de potten jam weg te gooien.

Geplaatst:

Eindelijk toegekomen aan de rode aalbes/jostabes confituur te maken. Dankzij dit topic gelezen dat het een goede combi is met munt (heb van 3 verschillende muntsoorten wat blaadjes gebruikt) en kan dit enkel maar bevestigen. Dus bedankt voor de tip.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Had zelf een lichte honing gebruikt. de smaak is prima. De jam zelf is alleen nog wat dun. Misschien toch nog wat chiazaad erdoor gooien.

Denk dat deze batch ga gebruiken om een gerecht mee te besauzen. Dan gaat in de volgende zaad,

Als ijs is het in ieder geval erg lekker

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Appel-vijgenjam gemaakt. Half om half. Ook de geleisuiker en gewone suiker half om half.

Wat sinaasappelschil en kaneel erbij.

Wel behoorlijk stijf geworden maar erg lekker!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

• 1 year later...
Geplaatst:

Op verzoek van @appelvrouw mijn recept voor aardbei-rabarber-vlierbloesemjam die ik in 2019 maakte:

1000g aarbei

500g rabarber

6 ijsklontjes citroensap

500g 3:1 geleisuiker (kocht ik in Duitsland bij Aldi of Kaufland)

citroenrasp

2 (rode) vlierbloesemschermen en 3 gedroogde schermen (met stelen er nog aan)

Rabarber eerst tot moes koken. Helft aardbeien pureren, andere helft fijnsnijden en vast mengen met citroensap, -rasp en suiker. Als de rabarber moes is geworden, aardbeimengsel toevoegen, goed roeren, aan de kook brengen en dan de vlierbloesemschermen op de kop erin zetten en minuut of 10 laten pruttelen. Als jamgoed geleert, vlierbloesems aan de stelen er weer uit halen en in hete gesteriliseerde potjes gieten.

• Like 1
Geplaatst:

Ah ja die geweldige Super Gelierzucker! Dank je wel @Anna3 voor het recept. De geleisuiker zit er even niet in, ik kan hier zelfs niet eens gewone geleisuiker kopen op dit moment. Maar ik kan de rabarber invriezen, en wie weet tegen de tijd dat de aardbeien rijpen...

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Op 15-4-2020 om 22:02, Anna3 zei:

500g rabarber

Om deze jam straks te maken ga ik nu even pakjes van 500 gram rabarber invriezen. Kan ik meteen even mijn gerepareerde Alpax vacuum uitproberen.

Zou iemand - in Dl wonend- mij een pakketje met 3;1 geleisuiker willen sturen? Of @Anna3misschien heb ik aan 2;1 geleisuiker ook wel voldoende? Dan weet ik wel iemand die wil sturen..:thumbup:

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb enkele keren vorig jaar aardbeien jam willen maken, had daarvoor 2 grote pakken geleisuiker eigen merk jumbo gekocht.

Maar ik heb het geen 1 keer kunnen krijgen tot een dikke gelei, ook niet na bijv een uur zachtjes inkoken. 

Mijn gevoel zegt dat die suiker niet klopt, kan dat zo zijn? De suiker staat er nu nog, dus ik denk nieuwe kopen?

Onkruidmanager 1.0

• 3 weeks later...
Geplaatst:

De aardbeien rabarber vlier jam gemaakt! Uiteindelijk heb ik bij de geleisuiker speciaal ( @Jorieke123 👍) een eetlepel vitpriss gedaan dat is natuurlijke pectine. Verder het recept gevolgd. Die jam is ietsje dunner dan ik gewend ben maar niet veel en smaakt verrukkuluk. Als aardbeien had ik dan ook Frau Mieze Schindlers die het geweldig doen dit jaar. Heerlijk recept image.thumb.jpg.eb9e83bb8273285fda92408719b028ee.jpg

• Like 1

• 5 weeks later...
Geplaatst:

Ok ik ben dus in de kruisbessen oogst. Gisteren 5 kilo groene ingevroren en Ruim 1 kilo rode tot confiture met whisky gekookt.

nu staat er voor morgen nog twee kilo rode schoongemaakt klaar in een pannetje. Iemand last minut ideeën? Iets speciaals? Niet meer met drank want de kids willen ook wat.  Ik heb ook nog 5 qumquats. En nu twee struiken te plukken trouwens dus kom maar op met die recepten( en ik ga drie struiken verwijderen..ik heb echt veel en veel te veel van die kroezels)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...