Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier komt het grootste deel op worteldoek . Dus enkel heb ik dus twijfels over de lengte van de prei . Ik hoop dit jaar groenten op worteldoek i.p.v. geregeld onkruid met groenten tussen.

De tuin is 4m breed (worteldoek voor deze breedte te verkrijgen) daarom twijfel ik nog 1 worteldoek per zaaibed of 1 worteldoek per plantengroep . Ik vermoed dat 1 doek per plantengroep gemakkelijker te plaatsen is .Paden tussen bedden een rij stoepstenen of dergelijke , maar anderzijds zit je wel beperkter bij de mogelijkheid qua opvolging van gewassen tijdens het groeiseizoen in de gaten , niet alle gaten beplanten daar kan natuurlijk weer onkruid groeien . Had al ergens gelezen van iemand die sla gedurende een jaar steeds op dezelfde plek zaaide met een buis of dergelijke een putje maken daar verrijkte grond met compost in en de volgende plant, dus zou mogelijk moeten zijn 2 gewassen op juist dezelfde plaats tijdens 1 groeiseizoen . Het plantseizoen is nog een tijdje dus we kunnen nog even de mogelijkheden bekijken.

Ik dacht dat ze de randen van de worteldoek in de grond staken om zo goed vast te liggen aan de randen en wind geen effect te hebben . Maar alles bedekken met worteldoek zowel padden als zaaibedden en hierbij alles ingraven lijkt me maar mogelijk van de ene kant naar de andere kant , veranderen in het jaar voor andere teelt nagenoeg onmogelijk . Dus vermoed ik niet ingraven of bedden wel ingraven en wegel vastleggen met pinnen , maar dan moet je best een overlapping hebben aan de randen van de bedden en wegel om tussen de naden geen onkruid te krijgen ? Hoe los U dat op?

Sorry voor de vele vragen .

Geplaatst:

Ik heb zowel kolen als wortelen na elkaar gezet in dezelfde gaten, niks mee in zelfde seizoen.

Ik steek de worteldoek vast met U pinnen, bij Frans Agro zijn ze goekoop en gepunt!

10 € voor 50 stuks.

Ingraven vond ik teveel werk en slordiger dan vaststeken met U pinnen.

Ik gebruik 1 doek per groentesoort.

Ik lijm de zijkanten en zelfs de kopse kanten met contactlijm die smeert als boter.

Dan rafelt deze niet meer uit, maak een zoom van ongeveer 2 cm.

Dat maakt de doek sterker als je vaststeekt met U pinnen.

Ik leg de worteldoek met die voor de paden iets van 5 cm overlappend.

Heb in Excell tabellen gemaakt waar elke doek komt te liggen met breedte alsook voor de paden tussen de 40cm en 60cm, in een volgende tabel komt dan de nateelt om zo de puzzel kompleet te maken als er een andere nateelt komt omdat die eventuele bredere of smallere doek passend komt te liggen.

Ik gebruik dus verschillende breedtes doek.

Pompoenen en late aardappelen op 2 meter breedte.

Kolen, ajuinen, wortelen op 1 meter breedte.

Prei op 1.62 meter breedte.

Look, spinazie, kervel, boontjes, raapjes, en witloof op 40 cm en 60 cm.

De worteldoek in de Makro drive in is de goekoopste zowel op 1 als 2 meter breed en op een lengte van 25 of 50 meter.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Wij zijn beginnend tuiniers op een volkstuincomplex. We doen er alles aan om een goede start te maken en al het aanwezige onkruid (zoveel mogelijk) te verwijderen, maar we hebben ervoor gekozen om in onze nieuwe kas desondanks op worteldoek te gaan telen. Er komen tomaten, pepers, paprika en komkommers is. Of het een succes wordt weten we natuurlijk niet. Dat weten we pas in/na deze zomer. Bij deze een foto:

tuinmomentje-003-kopie83171366478850.jpg

• 2 years later...
Geplaatst:

Ik kwam dit topic tegen omdat ik van plan ben om dit jaar ook op worteldoek te gaan telen. Dit omdat ik een hernia heb en ik nu niet goed kan bukken en zo. Het vele onkruid weghalen is dan erg lastig. Ik vind het alleen nog lastig om de gaten er goed in te krijgen maar daar ben ik nog mee aan het experimenteren.

Geplaatst:

Else,

Ik dacht dat Borsalino het al ergens heeft aangegeven.

De netste manier is de gaten erin branden, dan zijn ze allemaal gelijk en het geeft geen rafels.

Ik heb al eens de onderkant van een ijzeren pijp verhit met een gasbrander, gaat redelijk goed.

Je kunt natuurlijk verschillende maten pijp of pijpjes gebruiken voor diverse planten.

Succes Jos

Geplaatst:

Bedankt Jos, dat had ik inderdaad gelezen hoor. Ik heb alleen die spullen niet dus daarom ben ik er nog mee bezig. Maar het gaat vast lukken hoor.

Geplaatst:

Het is gelukt hoor! Ik heb rondjes getekend en het toen met een soldeerbout gedaan en de rondjes gingen er goed uit.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...