Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke aarde gebruiken jullie?


Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Hier thuis kweek ik in bakken, potten, groentezakken...alé die laatste moet ik nog vullen, maar dat zijn redelijke grote groentezakken ( dia.45cm op 27cm hoog en 100cm op 40cm en 27cm hoog). In mijn verhoogde bak is er groentenpotgrond maar die droogd redelijk rap uit, de potten waar de kruiden in staan die staan in gewone potgrond, daarmee dat ik twijfel of ik die zakken ook vul met groentenpotgrond of met iets anders

 

grtjs Katrien

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Katrien,

Ik kweek zelf in de volle grond dus zou het niet weten. Maar ik heb hier al wel de nodige onderwerpen gezien over welke grond te gebruiken voor kweken in potten, makkelijke moestuin, mm mix, sfg en zo. Ik denk dat je al heel wat kunt vinden als je op die woorden zoekt.

Succes, nanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste bak heb ik gevuld met universele potgrond, maar dat grapje wordt duur als je gaat uitbreiden.

 

Heb dus gewoon teelaarde laten aanleveren van een lokaal agrarisch bedrijf. Teelaarde plus molm was dat. Zuivere, gezeefde zandgrond uit de Kempen aangevuld met een stevige dosis compost en ook turf en champignonmest. Kost ongeveer 27 euro per m³, los. Heb nog veel extra betaald voor big bags en levering, maar dat kon niet anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik perspotjes maak gebruik ik ongeveer 2 delen potgrond, 1 deel (oud)compost en 1 deel zand (rivierzand).

Dit geeft na persen vaste potjes die goed water vasthoud.

 

Compost aan je pot- teelgrond toevoegen zorgt er voor dat de grond minder snel uitdroogt.

 

Groetjes.

Less is more

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn dit jaar ook voor het eerst begonnen, dus naar de tuincentrum en daar bemeste tuin aarde opgehaald (in onwettenheid) want dat was lekker goedkoop.

 

Maar bemeste tuinaarde is dus veel te hard voor de jonge plantjes, dus ik zet de jonge plantjes nu gewoon op universele potgrond met kortingsbonnen natuurlijk (Nederlander of niet), de bouwmarkten hebben leuke aanbieding in het seizoen. En met een karwei of gamma kaart kan je ook nog eens gratis de eerste twee uur een aanhanger lenen (wel 150 euro borg).

 

Dus dit is mijn ervaring met grond, heb er trouwens wel van ecostyle wat mest bij gekocht. Want de voeding in potgrond is na zes weken toch echt op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moestuinier ook voor het eerst en ook in een MM en ook maar meteen de MM mix aangeschaft. Ondanks dat ik geen ervaring met moestuinieren heb ben ik best tevreden over de mix. Om een vorbeeld te geven: mijn palmkool vond ik wat slapjes stan, was licht omgevallen. Ik heb gewoon met mijn handen wat van de mix eromheen ernaartoe kunnen duwen zonder de boel los moeten gaan maken, scheppen enz. Ondanks alle regen van de laatste dagen blijft de mix goed los en toch stevig genoeg voor de wortels. Vond het ook wel apart dat de mix gewoon warm was en dat met die kou?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 years later...
  • 4 maanden later ...

Met potgrond ben ik begonnen. Voor veel gewassen bleek dat te massief in de potten, bakken,

puinzak, cementton, big-shoppers en zelfs een koffer ( jawel !).

Brekerszand er doorheen gaan mengen.

Compost kwam er van lieverlee bij en dan het nodige keukenafval zoals bananenschilstukjes, theeblaadjes,eierschalen, koffiedik etc.

Wormen houden de boel tegenwoordig lekker luchtig   :-)

 

aangepast door Grork
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...