Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Hier komen ze intussen ook op op de plek waar ze vorig jaar stonden (er blijven altijd wel een paar bessen liggen).

Ik zou ze verspenen nu je de eerste echte blaadjes ziet, en zodra ze een paar echte blaadjes hebben, uitplanten. Te lang in potjes houden, remt de groei, het zijn redelijk gulzige planten.

Geplaatst:

Hier ben ik ze net 2 dagen aan het afharden en dat gaat goed! De bloemetjes moeten natuurlijk ook bestoven worden door bij of wind !

dscf402745701369134177.JPG

dscf402971221369134234.JPG

Geplaatst:
  • Auteur

ik zag dat die krengen als onkruid opkomen in het aardappelbed

Haha, ik hoop dat ik dat probleem volgend jaar ook heb

Wat een foto's jou, mooi zeg!

Hier staan ze nog steeds stil, 1 cm hoog maar.

Ik hoorde dat het vd week weer koud gaat worden, dat wacht ik even af en dan gaan ze in het weekend de tuin in.

Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin.

Geplaatst:

Ze staan hier al een paar weken buiten, lijken geen last van de kou te hebben, met lampionnetjes er al aan.

Geplaatst:

Huub die van jouw staan ook vandaag in de groentetuin.

25cm groot.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Bij mij zijn ze de laatste koude koude golf gesneuveld (de 2 die ik nog overhad nadat er ook 2 naar Fred gingen, waar er ondertussen nog 1 van leeft...).

Dus het wordt een Ananaskersloosjaar hier.

Geplaatst:
Ik heb in maart de mini variant gezaaid en ze doen het prachtig! Ze komen nu helemaal vol met bloemen, hele mooie witte met een blauw randje. Dus hier dan ze het alle 6 heel goed ! Maar wel de mini variant dus.

De minivariant heb ik vorig jaar ook gezaaid en buiten gezet, maar die groeide noch bloeide. Bij het verplanten zag ik wel dat deze soort dikke, ondergronds worteluitlopers maakt en hier en daar kwam er ook een blaadje piepen tussen de uitgeplante plantjes, maar het onkruid groeide sneller. Ik heb dat veldje eind vorig jaar omgespit omdat ik dacht dat dit net zoals de hoge variant wel niet winterhard zou zijn. Het is intussen nog niet ingezaaid en wat komt er de laatste weken piepen? Juist ja, lage ananaskersplantjes. Zouden die tegen de vorst kunnen dan?

Geplaatst:

Half maart een pakje zaad gezaaid en nu staan die met moeite een cm hoog, gaan die altijd zo traag? Zelfs in de koude kas

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Willy, heb je ze in de takjescompost gezaaid?

Geplaatst:
Half maart een pakje zaad gezaaid en nu staan die met moeite een cm hoog, gaan die altijd zo traag? Zelfs in de koude kas

Het duurt toch wel een maand ongeveer voor ze goed verspeenbaar zijn, ik zaai ze al in februari en binnen omdat ze vrij traag starten. Maar zodra die echte blaadjes goed gevormd zijn, kan je ze best zo snel mogelijk verpotten in verse potgrond, dan zie je ze ineens schieten. En zodra ze een cm of 10 hoog zijn, zet ik ze zonder veel bescherming buiten (niet meteen in volle zon) en alleen bij nachtvorst nog even afgedekt in de koude bak (als daar nog plaats is) of binnen.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Mijn plantje (Physalis pubescens) staat eigenlijk al vanaf ijsheiligen buiten..alleen met extreem koude nachten (2 tot op heden) komt hij nog even gezellig binnen.

En elke dag weer zie ik groeiveranderingen, langzaam maar gestaag :]

p103031654401370083499.JPG

Living in a world where unicorns eat rainbows and poop butterflies..

Geplaatst:

Mijn goudbessen (physalis peruviana) staan al een tijd buiten, ze hebben alle kleuren van de regenboog. Als er geen nachtvorst meer komt redden ze het wel.

Geplaatst:

Ze leven nog wel maar de kleuren zwart/blauw/bruin/groen.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Mijn goudbessen (physalis peruviana) zijn goed gaan groeien en bloeien en de eerste lampionnen zijn aan het verkleuren, van groen > goud. De goudkleurige lampionnen zouden nu al rijpe bessen hebben? Ik las dat ze tegen de winter pas oogstbaar zouden zijn. Ze zitten nog goed vast aan de plant, de bessen hebben een doorsnede van een euro. Ben benieuwd wanneer ik ze kan gaan oogsten.

buitendoen73363251378546959.jpg

Geplaatst:

O, ik eet er al regelmatig een van de plant..om ff te proeven is de lampion papier-ig dan kan je er best eens een gaan proeven...de vruchten zijn zelfs als ze nog niet helemaal geeloranje zijn lekker om zo te eten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Oké, ik ga ook plukken en proeven! // En gedaan! Heer-lijk!

Geplaatst:

Ik heb nu ook eindelijk wat bessen. Maar ik lees verhalen van mensen die er honnderden van af halen. Die zitten er bij mij ook wel aan (nou ja tientallen) en de winter komt er al bijna aan. Wordt het nog wat met al die groene lampionnetjes waar nu zo'n inieminie besje in zit?

Geplaatst:

Ik heb er ook slechts enkele tientallen. Denk niet dat er dit seizoen veel mensen er honderden aan hebben hangen.

De groene kleintjes groeien nog lustig door, neem ik aan althans. Volgens de beschrijving wel. Voor mij is het de eerste keer dat ik ze kweek, de eerste van mijn leven heb ik net opgegeten.

Geplaatst:

Ze rijpen meestal ook nog wel na als ze groen van de plant af komen, dus dat bied kansen voor echt aan het eind van het seizoen. Sowieso laat ik ze meestal nog een paar dagen liggen, worden ze net wat beter vind ik. Maar hier heb ik ook nog vrij weinig geoogst, hangt nog wel véél aan de plant.

Geplaatst:

Hier nog veel groene lampionnetjes.

Ik heb twee planten in de tunnel staan en eentje buiten. Die buiten staat doet het veel beter. Had ik eigenlijk niet verwacht.

Nog ff geduld..

Geplaatst:

@ Dennislp, ik zal proberen er een paar te laten liggen, ik snoep er nu soms eentje direct van de plant af.

Op de verpakking van het zaad stond ook nog dat je ze na oogsten een tijd kunt bewaren.

@ Berry, ik geloof dat de goudbes een echte buitenplant is, die veel licht en lucht = ruimte nodig heeft.

Geplaatst:

Ik had dit jaar voor het eerst een anananskers geplant, buiten in een moestuinbak. Het plantje heb ik gekocht bij de Loods, niet zelf gezaaid.

Het plantje groeide en groeide en bleef maar groeien. En dan begonnen takken af te vallen. Er hangen heel wat groene lampionnetjes aan, nog geen enkel is rijp en bloemen zijn er ook nog voldoende. Maar volgens mij wordt het niks meer dit jaar, want het mooie weer loopt ook op zijn einden... ik denk niet dat ik me de moeite nog ga doen om zo een plantje te zetten.

Geplaatst:

@ Berry, ik geloof dat de goudbes een echte buitenplant is, die veel licht en lucht = ruimte nodig heeft.

Dank je wel Huub, zal ik volgend jaar aan denken! Klopt wel dus.

Geplaatst:

Verschillende zaden in maart gezaaid en in mei in 1 pot gezet.

Tot mijn verbazing bleven de meeste groeien en groeien en groeien....

Maar op een bepaald moment zijn de bladeren wel bruin gaan kleuren. Hoort dit zo?

Maar dit jaar helemaal geen fruit aan gekomen.

Volgend jaar dus overplanten in verschillende potten zodat ze in de veranda kunnen overwinteren. Dit jaar gaat de ganse pot in de veranda.

Heb ergens gelezen dat ze niet wintervast zouden zijn. De soort dat ik heb is Physalis peruviana.

Hier is een fototje van de plant nu

Ananaskers-sep-201328231378982680.JPG

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Geplaatst:

Oei, in die pot zit te weinig voeding voor die plant. De kleur van het blad wijst daar ook op en het feit dat er geen vruchten aan komen. Je had ze beter in de volle grond kunnen uitplanten.

Deze staat hier in een klein tuintje, maar doet het redelijk goed. Ik heb hem zelfs al gesnoeid, de takken groeiden uit tot 2 m .

buitendoen75337901378984657.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.