Geplaatst: 18 mei 201312 j Beste leden, Laatst in mijn voorstel ronde heb ik het nog gehad over consuminderen. Dit idee wil ik nu verder uitwerken en geschikt maken voor een algeheel leefpatroon. Deze oproep heb ik al op meerdere fora geplaatst en ik probeer overal tips en tricks te verzamelen om een compleet consuminder lifestyle te creeren. Dit kan gaan om van alles, van zelf groente verbouwen (uitruilen zaaigoed) tot ruilhandel, van zelfvoorziening in de energie tot besparingsideeen. De gedachte is niet om zuinig te leven maar om uit te zoeken wat we werkelijk nodig hebben en of de mens er niet gelukkiger van wordt om meer zelf te doen. Ipv Sterre en Floris met bijpassend mobiel in de leasebak naar de hockey te vervoeren eens met ze in de tuin werken en samen ontdekken hoe lekker en leuk je eigen gekweekte aardbeien kunnen zijn (verander de namen dan gelijk ook in Linda en Joop). Graag wil ik contact met enthousiaste consuminderaars. Rabarberpapa!
Geplaatst: 18 mei 201312 j Rabarberpapa quote* en of de mens er niet gelukkiger van wordt om meer zelf te doen* Nee....je wordt er alleen maar meer moe van..... Je kunt niet stellen dat Sterre en Floris meer of minder doen dan Linda en Joop...dat iemand een consument is die veel verbruikt en dat inkoopt wil absoluut niet zeggen dat hij of zij minder werkt dan iemand die zijn of haar eigen voedsel verbouwt. En wat iemand gelukkig maakt is zo persoonlijk, je kunt niet aan een bepaalde manier van leven een kaartje hangen van dit maakt gelukkiger dan dat.... Ik heb verschillende levensrichtingen geleefd maar ik kan niet zeggen dat het ene beter was of gelukkiger maakte dan het andere....dat lag bijna geheel aan de mensen waarmee ik dat deel van mijn leven doorbracht....... Ennuh...ik zou een stuk gelukkiger zijn als mijn huishoudster eindelijk weer beter is en ik een deel van het werk niet meer hoefde te doen....... Ow ja, ik werk in de tuin, verbouw wat groentes etc, maak in, maak worst, kaas, verzamel kruiden, bak mijn eigen brood en gebak maar ook ik heb een computer, Iphone en alle gemakken en meer die het Sterre en Floris leven zo aangenaam maken..... Volgens mij zijn de meeste mensen trouwens gelukkig als ze in goed gezelschap lekker lui kunnen liggen aan een warm strand met een lekker drankje in de hand en een kindermeisje voor de kids.........als ik de tv mag geloven en de vakantiegangers......niet voor mij dus, ik ben een echte ADHDer ) MVG Danuta MVG Danuta
Geplaatst: 18 mei 201312 j Auteur Danuta, Het gaat er niet om wie het meest of het minst doet. Het gaat om grote groepen mensen, zeker in deze crisis tijd die zichzelf steeds meer onder druk voelen staan. Als die mensen een consuminder handreiking krijgen zal dat hun leven aanzienlijk verbeteren. Ook zijn er grote groepen die het anders willen. Winkelen op de onderste plank van de Aldi is te beperkt.
Geplaatst: 18 mei 201312 j Dan heb je het dus daadwerkelijk over consuminderen, niet of dat aardbeien in eigen tuin zo gelukkig maakt of dat daardoor je kindertjes gelukkiger worden... Je zei namelijk dit in je eerste posting bvb "De gedachte is niet om zuinig te leven maar om uit te zoeken wat we werkelijk nodig hebben " Zelf tuinieren bvb is niet perse goedkoper dan het in de winkel kopen, dan moet je het al groot aanpakken en niet afhankelijk zijn van het 4 bij 8 tuintje wat bij de gemiddelde rijtjeswoning zit.......voor velen is een kruiden/groentetuin een luxe, zowel die aan huis of die op de volkstuin want ook dat moet betaald worden ben ik bang.... De vraag naar volkstuinen is de laatste jaren altijd al hoger geweest dan wat er was, veel mensen hebben geen tuin waar ze iets kunnen verbouwen....en ik denk dat de meeste mensen beter kunnen leren om beter om te gaan met voedsel, leren koken, vaste lasten reduceren die niet tot de eerste levensbehoeftes behoren etc. Ik ga hier niet verder op in trouwens want mijn gedachten over hoe mensen minder kosten maken zijn nogal liberaal, niet rechts maar liberaal.......... Veel succes met je draadje... MVG Danuta MVG Danuta
Geplaatst: 18 mei 201312 j rabarberpapa....onder welke druk? welke grote groep mensen?????heb je het dan over consuminderen of bezuinigen???als je zelf al vind dat je moet consuminderen lijkt het mij dat je zelf beseft dat je teveel "pakt en neemt" omdat jij dat verdiend.en die onderste plank van de aldi........??????? deze regel gaat misschien op bij de meeste supermarkten, maar zeker niet bij de aldi!![ben daar al jarenlang klant van en heb er ook jaren gewerkt!ik weet ook niet of het wel een onderwerp is wat hier op een moestuinforum hoort, of je moet het hebben over de veel te veel gezaaide en geplante groenten die we eigenlijk niet nodig hebben........ Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 18 mei 201312 j Auteur Greetje, Dit forum is een onderdeel van het geheel. Vanuit de gedachte "meer zelf doen, minder druk" . Uit mijn eigen leven merk ik dat hoe meer ik verdien, hoe meer ik nodig lijk te hebben. Door mijn drukke bestaan merk ik zelf bijvoorbeeld dat ik veel vaker uit eten ga om tijd te sparen. In dat opzicht geef ik steeds meer geld uit om alles te vergemakkelijken en moet ik dus ook meer werken om die oplopende kosten weer te betalen. Gevolg is dat ik vrienden, familie en mooi weer verwaarloos. Dat moet anders kunnen. Het moestuin gebeuren is niet zozeer een besparingsverhaal. Ik merk dat ik zelf ontzettend ontstress door planten te zien groeien, Je zelf gekweekte aardbeien te plukken. Ik kijk al uit naar de perzikboom dit jaar. Consuminderen komt eerder neer op tijd nemen voor je behoeftes in plaats van ze af te kopen.
Geplaatst: 18 mei 201312 j Ik denk dat je bij jezelf moet nagaan wat jij verstaat onder consuminderen,en hoe je dat bij jezelf kan uitvoeren.Ikzelf hoef helemaal niet de nieuwste mobiele telefoon,vind zelf koken,en uitproberen leuker,en lekkerder.En dat is uiteindelijk dan wel weer goedkoper.Er kunnen wel heel veel tips van anderen komen,maar je zult bij jezelf een knop moeten omzetten met wat jij belangrijk vind,en waar jij jezelf lekker bij voelt.Ik kan dus retegelukkig worden met een mooi iets uit de kringloopwinkel.Maar anderen moeten niets van tweedehands hebben.
Geplaatst: 18 mei 201312 j Ik vind je idee en topic heel positief. Sta er ook achter denk ik . Later ga ik nog wat uitgebreider reageren. In ieder geval vat ik je topic breed op. Incl, moestuinieren , incl. andere invalshoeken met betrekking tot tijdsinvulling en vrijetijds-bestedingen en en en.
Geplaatst: 18 mei 201312 j Auteur Dankje Bit, zo was het ook bedoeld. Heel breed. Indy jij consumindert al maar veel mensen, inclusief ik weten niet wat er allemaal mogelijk is. Dat wil ik graag uitvogelen.
Geplaatst: 18 mei 201312 j binnen mijn gedachtengoed is consuminderen niet je tijd anders besteden omdat je te weing tijd uittrekt voor vrienden en familieconsuminderen[ het woord vind ik al heel fout!!] is voor mij bewust omgaan met moeder aarde en haar zijn en grondstoffen, leren sparen voor de dingen die je wilt en duurzaam gebruiken. zo ben ik ook opgevoed en heb dit ook mijn kinderen meegegeven en als hun merken dat carriere en het grote geld niet zaligmaakt heb ik een erg blij en tevreden gevoel.....dingen delen die je delen kunt ook de materiele dingen. een tip: probeer eens 3 maanden rond te komen van een bijstandsnorm, bedoel dan niet je vaste lasten maar meer je huishoud en kleedgeld en zelf kadootjes te maken [stellen mensen vaak heel erg op prijs] p.s. ik bedoelde het niet negatief maar ik ben soms nogal direct in mijn uitspraken Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 18 mei 201312 j Auteur Heb je gelijk in Greetje. En van een duidelijke uitspraak is niemand slechter geworden Ik geloof ook wel dat bewuster omgaan met je behoeftes op allerlei vlakken je ook een bewuster mens maakt. Al was het alleen maar omdat ik sinds enige tijd bewust ben met wat ik weggooi. Ik kijk altijd of ik iets kan hergebruiken, een ander iets nodig heeft of hoe schadelijk iets is. Ik heb er nog een lange weg in te gaan. Maar het besef is er wel.
Geplaatst: 20 mei 201312 j Hallo rabarberpapa, Toevallig had ik je berichtje in het voorstelrondje ook al gelezen, en nu je oproep. Ik denk dat de gedachte/het idee heel goed is, dat er eens minder geconsumeerd wordt. Maar...ik heb wel het gevoel, dat je ineens drastisch van alles wilt veranderen, en ik vind ook dat je het beeld van zelf iets verbouwen romantiseert. Helemaal het stukje over Floris en Sterre. Kinderen zijn niet snel geinteresseerd in de groentetuin. De meeste tijd die je er doorbrengt, breng je door terwijl je onkruid plukt, of schoffelt. Dus ik denk dat "Joop en Linda" niet nodig is. Maar is het natuurlijk nooit weg, dat kinderen leren waar hun eten vandaan komt. Daarbij denk ik ook dat het zelf verbouwen van groente en fruit "in je moet zitten" . Je houdt ervan of niet. Vroeger was het een must, dat je wist hoe je groente moest verbouwen, want er was verder niks. Tegenwoordig is de verleiding wel groot om dan toch maar naar de supermarkt te gaan, als je oogst is mislukt, of als je toch halverwege het seizoen ontdekt dat het niks voor jouw is. Daarbij verwachten heel veel mensen enorme oogsten van de eerste keer, en heel veel geven dan op als dat niet zo blijkt te zijn en het mislukt. Misschien zou je eerst eens kunnen beginnen met zelf je boodschappen te doen, en te koken, en dus niet meer uit eten te gaan. Daardoor merk je ook welke groente en fruit je veel gebruikt, en wat handig is te verbouwen.Ga eens met Sterre en Floris naar een dag van een natuurvereniging (= gelijk familieuitje). Zo leren ze over de natuur, en worden ze misschien enthousiast. Of zo'n vuilopruimdag. Hier thuis helpen de kinderen gewoon mee. Met grasmaaien, onkruid plukken, vegen, blad opruimen etc. Zo zijn ze buiten, zijn we vaak met z'n allen bezig en wordt er links en rechts ook nog een centje verdiend door klusjes te doen. Nu hebben we veel ruimte, en wonen we vrij en zijn misschien daarmee ook in een voordeel, wat betreft natuur en buiten. Ik zou sterre en floris gewoon lekker in de leasebak naar de hockey blijven brengen, maar daarnaast kun je ze wel wat bewuster maken. Maar kinderen die gewend zijn aan bepaalde dingen, geven dit liever niet snel op. Een keertje fietsen, zou misschien goed zijn. Maar goed....het idee is er, dat is al iets!!
Geplaatst: 20 mei 201312 j Wij proberen ons leven ook drastisch om te gooien. Meer zelf verbouwen, dus meer zelfvoorzienend. Drie keer nadenken voor iets aan te schaffen, om zo onze ecologische voetafdruk te verkleinen. En daar hoort ook bij voor mij bezuinigen. Kijken welke uitgaven strikt noodzakelijk zijn en in welke uitgaven gesneden kan worden, welke dus luxe zijn. Onze kinderen worden helemaal gelukkig in de moestuin, knuffelen het liefst de hele dag met de kippen en kijken 10 keer op een dag of er eieren zijn. Voor hun is onze omslag er een om gelukkig van te worden.Consuminderen is niet iets wat vanzelf gaat. Maar wel heel leuk om mee bezig te zijn. Een uitdaging om met zo min mogelijk het beste te hebben.
Geplaatst: 21 mei 201312 j deze meneer heeft een leuk boek geschreven over hoe je kosten kunt besparen. Het zijn allerlei leuke weetjes en suggesties.http://www.allotment.org.uk/book/low-cost-living.php
Geplaatst: 21 mei 201312 j Ik vind dat mensen moeten doen waar ze zich fijn bij voelen. De één geniet van uit eten gaan, de ander kookt het liefste met ingrediënten uit eigen tuin. En allebei genieten ze er van. Ook hangt het af van hoe je opgevoed bent. Was dat op het platteland, met veel oog voor de natuur, zelf een groentetuin etc. dan neem je dat sneller mee. Ben je opgegroeid in een stad, met alles uit de supermarkt, en uitjes in de stad, dan is die respect voor de natuur en zelfvoorzienend leven waarschijnlijk minder ontwikkeld. Dan wil je later in je leven misschien wel consuminderen. 22 mei 201312 j aangepast door Gast
Geplaatst: 21 mei 201312 j Hier wil ik nog even op in gaan...wij hadden vroeger altijd een tuin puur vanwege armoede maar ik vond eht altijd leuk om te helpen, nu heb ik een tuin puur uit luxe...ik vind het gewoon leuk. Mijn eerste man haatte het. Zij hadden een grote volkstuin (7 kindertjes en weinig geld), moesten altijd wel wat meehelpen, aten soms weken achter elkaar spinazie, tuinbonen etc...........en hadden er echt geen plezier aan, nadat ze boven een leeftijd van een jaar of 12 waren gekomen, te moeten meehelpen en dat was eigenlijk niet eens veel werk omdat mijn schoonvader het meeste zelf deed......die vond eht heerlijk...Nadat hij gepensioneeerd was en alle kindertjes de deur uit waren, zette hij altijd in de gewone tuin nog steeds alle plantjes in keurig nette rijen Van de 7 is er geen enkele die enige behoefte heeft aan het maken en onderhouden van een moestuin....mijn dochter zul je ook nooit vrijwillig in de tuin aantreffen buiten de dieren te knuffelen of te verzorgen en heeft expres een flatje genomen zonder tuin.......ze vind dat het meer frust oplevert (werk en wieden) dan plezier....... Dus verwacht niet dat kinderen het leuk vinden, een tuin met voedsel, welke vorm dan ook, uit luxe of armoede........je meot het in eerste instantie voor jezelf doen (als het niet uit armoede is) anders zul je er weinig plezier aan beleven... Ennuh als je consumindert en dan veel geld overhoud....wat doe je dan met dat geld??? Met veel plezier vermogensbelasting betalen of na je dood nog een keer de belastingdienst spekken door de succesierechten.....? MVG Danuta MVG Danuta
Geplaatst: 21 mei 201312 j Het begrip consuminderen ( toch al vrij oud dacht ik ) is denk ik een containerbegrip voor tal van zaken. Allereerst komt het denk ik voort uit een wens tot bijstellen van een algemeen bewustzijn. Het komt uit een vraag voort. Meerdere vragen.- Heb ik al die dingen die ik om me heen heb verzameld, als ik eens goed om me heen kijk, écht nodig. Al die dingen kosten geld. Heb ik er bewust voor gekozen ze aan te schaffen, of kwam dat min of meer als vanzelf bij mij in huis en mijn leven binnen ?- Eet ik gezond, niet te veel ? En wát eet ik allemaal, en uit welke behoefte ?- Besteed ik mijn tijd, de 24 uren in een dag naar wens. Werk ik te veel misschien , of als ik geen werk heb, besteed ik de tijd die er is ( we gaan allemaal een keer dood ) zinvol en naar wens ?- Werk ik hard en nog harder voor een 3e vakantie ? Wat is vakantie ? Wat mag dat kosten , kan dat niet met minder of anders ?- Ga ik mee in de mallemolen van de media, of kan ik die media misschien wat meer bannen uit mijn leven. We zijn veelal junks. Verslaafd aan prikkels. Dat kan echt wel minder. Een heel seizoen géén nieuwe kleren kopen, misschien géén nieuwe mobiel, want wat is er eigenlijk mis met mijn oude ? ( die kan toch ook al alles ? ) Er zijn tal van dingen te bedenken natuurlijk. Voor iedereen een eigen invulling. Ik zelf vind consuminderen eigenlijk gewoon een must met alleen maar voordelen. Ik zie geen nadelen. Aan bewustzijn kleven geen nadelen dacht ik ?Voordelen zie ik legio. Ga ik niet allemaal opnoemen. Bewustzijn alleen is al voldoende. Maar dan ook wel 1 met enige gestrengheid en consequentie. Persoonlijker :De moestuin op ons complex kost mij 45,- per jaar met nog wat bijkomende betalingen: zeg 80,- per jaar. Dat is toch echt niet veel. Ik hoef niet meer op vakantie. Volgens mij bespaar ik al fors door het hebben van mn tuin Consuminderen is voor mij : minderen. Met alles en iedereen. Minder prikkels vooral , minder korte bevredigingen najagen, minder ongezond etc etc. Heel breed. edit : ennuh Danuta. Ik geef je met alle plezier mijn rekeningnummer hoor. Geen probleem. Te veel geld is 1 van die dingen die echt geen probleem hoeft te zijn
Geplaatst: 21 mei 201312 j Geef je kinderen (en jezelf) het boek 'Kinderen van moeder aarde' van Thea Beckmann te lezen dan gaat het idee van consuminderen en je manier van leven van zelf....
Geplaatst: 21 mei 201312 j Bewuster omgaan met de spullen en dingen die er zijn. Als iets stuk gaat niet gelijk weggooien maar kijken of het gemaakt kan worden. Kan het niet gemaakt worden, misschien kun je een vervangend exemplaar tweedehands kopen. Zo blijf je bewuster bezig en spaar je grondstoffen uit.
Geplaatst: 21 mei 201312 j Volgens mij worden "zelfvoorzienend worden" en "consuminderen" nogal door elkaar gehaald. Het één kan het ander zeer goed aanvullen, maar het eerst is zeker voor mensen in de stad vaak onhaalbaar. Bij consuminderen denk ik in eerste instantie aan niet meer kopen en/of gebruiken dan je nodig heb, niet je nog goed werkende 2 jaar oude tv de deur uit doen omdat je percé een nieuwer model wil hebben (en dit hetzelfde met computers, gsm's, stofzuigers, auto's, etc etc), niet elke dag vlees willen eten, niet elke dag een uur onder de douche staan en je gsm-laders in het stopcontact laten zitten. Wat je met het zelf aardbeien kweken met je kinderen bereikt is in dat geval meer het inzicht dat aarbeien niet "opduiken" in een supermarkt, maar dat ze groeien aan planten die aandacht nodig hebben. Zelfde geldt voor de eieren die ze rapen van je kippen. Maar ik weet niet in hoeverre dat echt van invloed is op "de wereld". Ik ben persoonlijk geen fan van een stempel drukken op een bepaalde levensstijl. Het heeft iets mechanisch. Het ontmoedigt mensen ook al snel als ze niet aan alle voorwaarden kunnen voldoen. Je kunt mensen absoluut helpen bepaalde dingen in hun leven anders te gaan zien en aan te pakken, maar het complete "lifestyle" idee spreekt mij niet aan. Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Geplaatst: 21 mei 201312 j Het begrip consuminderen ( toch al vrij oud dacht ik ) is denk ik een containerbegrip voor tal van zaken. Allereerst komt het denk ik voort uit een wens tot bijstellen van een algemeen bewustzijn. Het komt uit een vraag voort. Meerdere vragen.- Heb ik al die dingen die ik om me heen heb verzameld, als ik eens goed om me heen kijk, écht nodig. Al die dingen kosten geld. Heb ik er bewust voor gekozen ze aan te schaffen, of kwam dat min of meer als vanzelf bij mij in huis en mijn leven binnen ?- Eet ik gezond, niet te veel ? En wát eet ik allemaal, en uit welke behoefte ?- Besteed ik mijn tijd, de 24 uren in een dag naar wens. Werk ik te veel misschien , of als ik geen werk heb, besteed ik de tijd die er is ( we gaan allemaal een keer dood ) zinvol en naar wens ?- Werk ik hard en nog harder voor een 3e vakantie ? Wat is vakantie ? Wat mag dat kosten , kan dat niet met minder of anders ?- Ga ik mee in de mallemolen van de media, of kan ik die media misschien wat meer bannen uit mijn leven. We zijn veelal junks. Verslaafd aan prikkels. Dat kan echt wel minder. Een heel seizoen géén nieuwe kleren kopen, misschien géén nieuwe mobiel, want wat is er eigenlijk mis met mijn oude ? ( die kan toch ook al alles ? ) Er zijn tal van dingen te bedenken natuurlijk. Voor iedereen een eigen invulling. Ik zelf vind consuminderen eigenlijk gewoon een must met alleen maar voordelen. Ik zie geen nadelen. Aan bewustzijn kleven geen nadelen dacht ik ?Voordelen zie ik legio. Ga ik niet allemaal opnoemen. Bewustzijn alleen is al voldoende. Maar dan ook wel 1 met enige gestrengheid en consequentie. Persoonlijker :De moestuin op ons complex kost mij 45,- per jaar met nog wat bijkomende betalingen: zeg 80,- per jaar. Dat is toch echt niet veel. Ik hoef niet meer op vakantie. Volgens mij bespaar ik al fors door het hebben van mn tuin Consuminderen is voor mij : minderen. Met alles en iedereen. Minder prikkels vooral , minder korte bevredigingen najagen, minder ongezond etc etc. Heel breed. edit : ennuh Danuta. Ik geef je met alle plezier mijn rekeningnummer hoor. Geen probleem. Te veel geld is 1 van die dingen die echt geen probleem hoeft te zijn Ha, ha, ha... ik had dit geschreven kunnen hebben, inclusief de edit.... Ik sluit me hierbij aan http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 21 mei 201312 j edit : ennuh Danuta. Ik geef je met alle plezier mijn rekeningnummer hoor. Geen probleem. Te veel geld is 1 van die dingen die echt geen probleem hoeft te zijn Als je wilt consuminderen geef je minder geld uit (gezien de meeste voorstellen en mogelijkheden hier in dit draadje), ik heb nergens gesteld dat ik ga consuminderen volgens mij.........., meer gericht aan diegene die graag consuminderen....daarom mijn vraag...wat ga je doen met het geld dat je over hebt dan? Ik geef graag en veel geld uit...niet omdat ik tijd te kort kom, te veel werk of dingen moet kopen/hebben om anderen de loef af te steken........als ik overlijd zullen er geen succesierechten betaald hoeven te worden. Hoogstens een hoop zooi die verdeeld moet worden Ik ben niet van de spaarzame, je leeft maar 1 keer en als je die tijd wilt doorbrengen met veel of weinig kopen/gebruiken/verbruiken dan is dat aan de persoon zelf om te beslissen binnen haar/zijn mogelijkheden...Ik ben niet als Rabarberpapa dat ik anderen een levenswijze wil voorhouden/voorstellen.......zware levenslessen heb ik genoeg gehad in mijn leven en die hadden niets te maken met geld......Geld is altijd maar een bijzaak...... Of je arm of rijk bent (wat betreft geld dan) het is wat je ermee doet in je dagelijks leven en met en voor de mensen waar je van houd... Plezier in het leven kan in vele dingen steken, in uitgaven zowel als besparingen, een paar dure schoenen kunnen net zo leuk zijn als een paar gekregen zaadjes van een plantje wat je al een tijdje zoekt, hard werken of luieren. Gewoon doen zoals je het wilt doen binnen je mogelijkheden, niet plannen om iets te doen want morgen kan het voorbij zijn....... MVG Danuta (de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens......... ) MVG Danuta
Geplaatst: 21 mei 201312 j In bovenstaande reacties lees ik nu vooral de discussie over wat consuminderen precies is en waarom je dat al dan niet zou willen of doen. TS zegt: Deze oproep heb ik al op meerdere fora geplaatst en ik probeer overal tips en tricks te verzamelen om een compleet consuminder lifestyle te creeren. Het doel van dit topic lijkt mij dan hòe je kunt consuminderen, naar mijn mening is dat minder geld uitgeven, op welke manier en waarom dan ook.Ik ruil ook graag zaadjes of plantjes, koop ook graag tweedehands boeken, dat is dan consuminderen, maar aan de andere kant schaf ik ook heeeeeel graag dat prachtige paar schoenen aan dat ik helemaal niet nodig heb, dan ben ik lekker aan het consumeren
Geplaatst: 21 mei 201312 j Soms lijkt iets aanschaffen echt onvermijdelijk. Zo stond ik dit voorjaar met een setje kweekbakjes in mijn handen. Gekocht en 1x gebruikt. Nu staan ze leeg in de schuur... ik blijk toch een voorkeur te hebben voor mijn eigen kweekbakjes van plastic schaaltjes van vlees, kartonnendozen van tomaten of andere soorten groente/fruit met daar onderin een plastic zak... hoezo perse nodig die bakjes? Met creativiteit kom je soms best een eind. Stokjes voor tomatenplanten? Na een harde wind liggen er talloze op straat.. Zie dat soort dingen te vinden. Elke morgen weer een verwondering in de tuin.
Geplaatst: 21 mei 201312 j eehhhhh.....waarom plantjes voortrekken in huis.....?gewoon zaaien buiten als de tijd daar is is ook een manier van consuminderen gezien de "diskussie" nu,althans onderdeel van a way of life ben het gedeeltelijk met bit eens! maar ook met theepot, maar ook met danuta consuminderen is een beetje minder van alles lijkt mij!en voor de een wat meer en voor de ander wat minder Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.