marijke Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Wie kan mij een duidelijk site opgeven waarin ik duidelijk alles over mulchen, groenbemesting, e.d. kan vinden? Op het forum lees ik her en der stukjes, maar het lukt mij niet om een totaal beeld te krijgen... Welke planten gebruik je? Hoe werkt dat tussen je groenten? Wordt het stro geen vieze troep bij regen? Is het geen broeiplaats voor slakken? Welke voorbereiding voor je de grond afdekt?...het is mij allemaal nog niet zo duidelijk.Alvast bedankt voor jullie tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Heb je hier wat aan ???? http://nl.wikipedia.org/wiki/Groenbemesting Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artist Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Ik zat een beetje met hetzelfde probleem, hier en daar wat stukjes maar nooit kreeg ik een totaalplaatje over de zorg voor planten en bodem, ik heb mezelf gewoon een handboek aangeschaft! Veel beter, en je bent er zeker van ( neem ik aan ) dat je informatie klopt. Op Cosmox.nl vind je wel wat, ik bestel hier altijd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Een boek inderdaad. Het boekje van de laatste prijsvraag beschrijft e.a. redelijk helder, meest volledig is het VELT handboek ecologisch tuinieren. Hieronder in vogelvlucht even een korte uitleg, als je vragen hebt stel ze gerust!  Mulchen: Laag van (meestal organisisch) materiaal gebruikt om vocht vast te houden, langzaam voedsel af te geven en onkruid het licht te ontnemen. Ik gebruik zelf alleen compost en houtsnippers om te mulchen maar anderen gebruiken stro, fijngeknipt plantenafval, grasmaaisel, etc. Groenbemesting: planten die worden geteeld zonder te oogsten, maar met het doel om de bodem vruchtbaarder te maken. Er zijn vele soorten groenbemesters: lupinen, wikke en andere vlinderbloemigen, rogge, mosterd, bladrammanas etc, allen met verschillende eigenschappen. Ze maken de grond los met hun penwortels, slaan voedingstoffen op, zorgen voor stikstof, trekken bijen/insecten aan, houden de grond vast, zorgen er voor dat het bodemleven actief blijft, etc Hoe werkt dat tussen je groenten? Ik gebruik alleen compost (groencompost van de milieustraat) om te mulchen. Voornamelijk om het bodemleven zo actief als mogelijk te houden (toegeschreven positieve effect is dat schimmels, bacteriën en planten een ondergronds voedselweb vormen en evt de strijdt met elkaar en met slechte schimmels en bacterieen aangaan). Daarnaast houdt het de grond daaronder wat vochtiger. Dit even in vogelvlucht. Een groenbemester gebruik je meestal niet tussen je planten, tenminste ik niet. Wil je dat wel dan moet je maar eens googlen op permacultuur. Wordt het stro geen vieze troep bij regen?Nee, valt reuze mee. Ik kies zelf alleen voor stro tussen de aardbeien maar dat is niet vanwege het mulchen als hoofddoel. Is het geen broeiplaats voor slakken? Jawel, is een aandachtspuntje (vochtige omgeving) maar is ook weer niet zo'n heel groot probleem (dus broeiplaats is het niet helemaal) Welke voorbereiding voor je de grond afdekt?...het is mij allemaal nog niet zo duidelijk.Onkruidvrij maken, evt nog bemesting inwerken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Zoals Jorg beschreven heeft hierboven. Heel helder. Kan je nog toevoegen, dat het Mulchen eigenlijk gebruikt / ingezet wordt vanuit de kennis, dat de natuur altijd de neiging zal hebben, een grond te bedekken. Is het niet met het 1 , dan wel met iets anders ( kale grond zal dichtgroeien met onkruid/ gras / mos ) De mulch-laag die aangebracht wordt op een tuin, kan je vergelijken met de strooisellaag in het bos. En jawel. Het kan een uitwijkplek zijn voor slakken. Maar eigenlijk heb ik daar niet eens zoveel last van ( ik strooi wel af en toe op zeer speciale plekken wat slakkenkorrels ).Ik tuinier ook niet zo super netjes geloof ik. Er is bij mij op de grond zat te eten, en dat doen de slakken dan ook. Maar niet speciaal mijn sla plantjes  Mulchen vind ik echt hét ding in de strijd met het onkruid. De losse laag laat het onkruid weliswaar wel kiemen, maar in de lossere laag. Je haalt het makkelijker weg.Wormen zijn dol op de laag, ik heb echt veel wormen in de tuin. Dat is toch wel lekker met de afwatering enzo ( ik zit op klei ) Groenbemester kan je ook inzetten op stukken die je een jaar braak wil laten liggen , of een deel van het seizoen.Ik gebruik overigens wél wat groenbemester tussen de teelt, maar dat is meer toeval ( zaad van vorig jaar ) maar het werkt wel heb ik zelf het idee. Ik trek het om , en leg het weer neer als een laag tussen de teelt. Zo bedek je ook de grond.Daarnaast is een bedekte grond beter dan een kale. Gewoon kwa temperatuur- regulatie in de zomer. en ook het vocht ( zei Jorg al ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marijke Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Bedankt voor jullie duidelijke reacties. Zo kan ik weer verder .De sites heb ik bezocht en het boek van Velt heb ik gisteravond nog bij de bieb besteld. Het was voorradig, dus met een paar dagen hoop ik te gaan lezen.Bij eventuele vragen meld ik me weer ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marijke Posted May 30, 2013 Author Share Posted May 30, 2013 Inmiddels heb ik het boekje 'Ecologisch tuinieren voor beginners' (Velt) van de bieb gehaald en gelezen...PRIMA. Wat een duidelijke uitleg, mooie illustraties die voor zich spreken en een heel praktisch overzicht van maand tot maand. Een echte aanrader Nogmaals bedankt voor jullie reacties op mijn vraag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dabar Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Hallo MArijke,Ik worstelde met dezelfde vraag, maar durfde hem niet zo te stellen... Ik was toevallig gisteren begonnen aan mijn 1e tuinexperiment nl. het maken van brandnetelgier. Hier had ik foto's van gemaakt en geplaatst op facebook. Vervolgens reageerde een collega met een link van een website wat ik misschien wel interessant zou vinden. Nou ik heb met open mond genoten van de docufilm: back to the garden of Eden.Nu begrijp ik hoe de natuur bedoeld is en wat mulchen en groenbemesting tot stand kan brengen.Voor mij echt een eye opener! Misschien vind jij dat ook dus ik stuur je hierbij de link ervan.http://backtoedenfilm.com/Groetjes Dabar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stephanie777 Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Wat een prachtige en inspirerende film! Thanks Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Inmiddels heb ik het boekje 'Ecologisch tuinieren voor beginners' (Velt) van de bieb gehaald en gelezen...PRIMA. Wat een duidelijke uitleg, mooie illustraties die voor zich spreken en een heel praktisch overzicht van maand tot maand. Een echte aanrader Nogmaals bedankt voor jullie reacties op mijn vraag Jaa dat is een geweldig boek waar echt alles maar dan ook alles heeel duidelijk uitgelegd wordt.Helaas is het een nogal duur boek om aan te schaffen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 In de nieuwste aflevering van het tijdschrift Landleven staat een heel duidelijke omschrijving van brandnetelgier trouwens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 ( wat overigens niets met groenbemesting te maken heeft ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MoesBijenTuin Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Ik heb onlangs een mulch laag weggehaald, merels waren druk aan het spitten en gooiden het over mijn jongen broccoli plantjes heen.Gras maaisel is sowieso geen ideale mulch laag Quote Less is more Link to comment Share on other sites More sharing options...
sammetje Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Back to Eden is inderdaad een geweldige documentaire.Voor de Nederlandse vertaling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts