Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

Mijn naam is Amethyst en ik ben een lurker. Maar wel een die zich netjes voorstelt

Ik ben 30 jaar en ik woon samen met mijn vriend, hond Dynas en 3 katten in de prachtige Waddenstad Harlingen. Ik woon in een klein wijkje met karakteristieke jaren 30 huisjes en bijbehorende ieniemienie tuintjes, zowel aan de voor als achter kant. Helaas kent deze stad geen volkstuinen, dus neem ik mijn toevlucht tot het kweken van groenten en kruiden in potten en kuipen. Binnenkort mag ik mij met dank aan de man van mijn beste vriendin ook de trotse eigenaresse noemen van een heuse tafeltuin van 60cm x 200 cm! Met de tafeltuin hoop ik mijn beperkte ruimte wat efficiënter te kunnen benutten.

Vorig jaar heb ik een dappere poging gedaan verschillende kruiden,aardbeien, kerstomaatjes, pepers en courgettes te kweken in de achtertuin. Helaas kwam ik er al snel achter dat daar te weinig zonlicht komt. De oogst bedroeg dus een door de katten aangeknabbelde aardbei, 3 hele kleine pepers die maar niet wilden rijpen, een handjevol courgettebloemen maar geen vruchten en 4 gele tomaatjes. Dit jaar dus een nieuwe poging in de voortuin waar meer en langer zonlicht is. De buurtkinderen vinden het maar wat fascinerend wat buurvrouw allemaal in de grond stopt en ze geloven nog niet helemaal dat daar straks dingen uit gaan komen die je op kunt eten. Tegen de tijd dat er rijpe aardbeien en tomaatjes aan de plantjes gaan komen vrees ik echter dat ik last ga krijgen van "hofkesjongers" ( Fries woord voor kinderen die de rijpe vruchten bij de buurman/-vrouw uit de tuin vissen )

Naast stadstuinierder ben ik zelfstandig ondernemer in de zakelijke dienstverlening, maak ik ambachtelijke zeep en huidverzorgingsproducten en heb ik een voorliefde voor vampierboeken en -series, Scandinavische krimi-boeken, Jan Wolkers, Jan Jacob Slauerhoff, kookboeken, Adèle, Waylon, Racoon, Tom Waits en the Doors.

Zoals ik al zei ben ik een lurker, iemand die dus het forum van a tot z leest, nog eens leest en daarna als digitaal naslagwerk hanteert. Ik post dus zelden, los mijn vragen en problemen vaak zelf op met hulp van de altijd dankbare zoekfunctie en bedenk pas na het oogsten dat het leuk was geweest als ik foto's had gemaakt. Mocht ik onverhoopt toch de onbedwingbare behoefte voelen om mijn zorgen of ervaringen met jullie te delen of kom ik iets tegen waar ik echt geen raad mee weet, dan zijn jullie de eerste die het weten!

En ik zal beloven te proberen zo nu en dan een foto te plaatsen van mijn stadstuintje als dank voor de schat aan informatie die op dit forum te vinden is.

* keert terug naar Lurker-modus*

In the practice of tolerance, one's enemy is the best teacher.

Posted

hallo en welkom!

Wel grappig, die tuinrovertjes die je gaat verwachten. Kunnen hun ouders zich bij je melden om nou eens te achterhalen hoe dat nou komt, dat dat gestolen goed zo heerlijk smaakt....

succes en foto's zijn altijd welkom. De passende topics heb je ongetwijfeld al gevonden!

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Posted

Welkom !

Lurken en laven. Veel plezier.

Een erg leuke wijze van jezelf voorstellen. De lurkmodus. Top !

Posted

Welkom Amethyst,

Leuk dat je jezelf even kwam voorstellen.

Mooie naam heb je trouwens, het is trouwens ook een hele mooie steen.

Die vind Erny volgens mij ook heel mooi.

Het lijkt me heel leuk om foto's van je tuintje te zien.

En als het kan ook van je hond en katten.

Groetjes,

Conny.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Posted

@Cyberpater ik heb idd alle seizoenen van True Blood al gezien Ben nu net begonnen in het laatste boek, Dead ever after. Maar om eerlijk te zijn ben ik wel een beetje klaar met Sookie Stackhouse... the Black Dagger Brotherhood van JR Ward is veel leuker!

Ik heb zojuist even een paar foto's van mijn tuintje gemaakt, dus bij deze!

Dit is mijn voortuintje, waar nu de container staat, komt straks mijn tafeltuin!

voortuin96601369856747.jpg

Mini-aubergines

aubergine79031369856808.jpg

Aubergine met aardbei op de achtergrond. Aardbei blijft maar rode stengels houden, weet nog niet wat er mis mee is...

aubergine-aardbei81731369856809.jpg

Courgette

courgette30881369856810.jpg

Pluksla en bosuitjes

sla-bosui24951369856811.jpg

Slungelige kerstomaat

tomaat49671369856812.jpg

Bolcourgette en kerstomaat

tomaat-courgette45821369856813.jpg

En speciaal voor Conny:

hond Dynas met Kjell

dynas-kjell49191369857106.jpg

Lars, de oudste en de baas in huis

lars75761369857107.jpg

In the practice of tolerance, one's enemy is the best teacher.

Posted

Hoi Amethyst,

Leuk die foto's van Dynas, Kjell en Lars.

Heb je de namen gekozen uit het Noors ?

Ik zal je mijn 3 katten ook even voorstellen.

Op deze link kan je ze vinden:

blog/Conny/even_de_katten_voorstellen_b-1067.html

Misschien heb je ze al wel eens gezien tijdens het lurken ?

Groetjes,

Conny.

P.S. Je hebt ook een leuke voortuin.

Wie weet gaan die tegels er nog wel eens uit.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans