Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Meerdere vragen over een pruimenboom

dennislp

Recommended Posts

We hebben een pruimenboom welk sowieso al 25 jaar oud is. Ooit is er een flink stuk afgehaald, denk omdat het in de weg zat i.v.m. een groter wordende heg. (Ik was toen nog kleinnnn! )

Afgelopen jaar is de oude heg verwijderd op die plek, en vervangen. Het stukje stam heeft dus veel meer wind etc. gehad.. En toen ik hem laatst zag dacht ik eigenlijk: Dat ziet er slechter uit dan eerst..

Ik vraag me af, in hoeverre kan zo'n wond nog steeds schade aanrichten? Water wat er in komt, bevriest en uitzet bijv. ?

En als het wel een 'gevaar' op de lange termijn kan vormen.. Wat voor oplossingen zijn het beste?

Zou het zonden vinden als straks wel blijkt dat het nog steeds gevaren kan vormen Sorry als het een domme vraag is

dsc04751mg.jpg

dsc04754t.jpg

Maar daarnaast nog een raar mysterie! Op onderstaande foto zit onder een zijtak een rare grijze kauwgom? kit? achtige substantie als ik het zo zie. Het is ook vrij hard. Waardoor ontstaat dit? Wat is dit?

dsc0475079511369847756.JPG

raarpruim47901369848230.JPG

Alvast bedankt!

Oei. Die ziet er wel heel erg beroerd uit zeg !

Mag ook best gezegd worden dat een boom op die wijze verminken, ook wel een beetje eigen schuld dikke bult is hoor. Jeempie.

En misschien ooit, toen die afgezaagd werd, ook in het verkeerde jaargetijde ? ( dus loodglans besmetting )

Weghalen.

Of het loodglansschimmel is weet ik niet maar dat er schimmel in je pruimenboom zit is duidelijk te zien op de eerste en tweede foto. De wildgroei zou ook nog kanker kunnen zijn. En als je gaat zagen om te snoeien let dan op de hoek van de zaagsnede om het water er af te laten lopen e.d. en schimmels te voorkomen anders krijg je de problemen zoals op je foto's. En geen wondafdekmiddelen gebruiken. Dat bevorderd alleen maar schimmelvorming.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geen wondafdekmiddelen.. Dan kan je toch weer het zelfde verhaal krijgen?

Ik gok dat dit echt al met gemak 10 jaar terug is afgezaagd. Als ik google op die loodglansschimmel, dan zie ik vooral kenmerken

m.b.t. het blad, die herken ik niet. Als het een schimmel is, moet die er dus denk ik vrij recent ingekomen zijn, lijkt me stug dat er al 10 jaar een schimmel in kan zitten???

Wel vervelend sowieso. Zal nog even flink google'en, ookal vind ik daar niet zoveel.

Denk dan dat het er inderdaad sowieso af moet.. Balen! Hoop dan maar dat het niet terug zal keren. Zijn er nog tips om de kans op terug keren te verkleinen?

Zo ver ik weet, verspreidt zich de schimmel door de lucht, in het koudere jaargetijde, dat de boom geen blad heeft. In de vroegzomer ( juni ) of nazomer ( tot okt ) is er geen kans op besmetting.

Correct me if I'm wrong. Ik ben er niet erg bekend mee. Maar prunussen nooit in de winter snoeien. Bloeden doen prunussen dacht ik niet ( want zo ziet dit er ook uit ), daar dacht ik eerst aan.

Dennis ik gaf ook aan dat het kanker kan zijn. De schimmel in je boom welke ik 100% zeker zie zitten is inderdaad van de laatste jaren maar gaat zeker ook de rest van je boom aantasten als je niets doet. De boom is echter zoals Bit ook al zei heel fout gesnoeid en heeft zich niet kunnen herstellen en heeft daar door een schimmelinfectie opgelopen.Het maakt ook niet uit of het wit of bruinrot is het is zonde. Maar goed dat is gebeurd. Ik zie ook dat je boom een rechter tak heeft met goed uitziende bladeren. Als je zeker bent dat het geen loodglans is zou ik tot het najaar wachten met het weg zagen van de linker arm van je boom. Als je gaat verjongen : zaag niet op halve taken en haal dus weg tot vlak tegen de stam. Gaat niet op voor die linker arm.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Kwam wel net nog deze aantastingen op de stam tegen. Tweede lijkt me gewoon een beschadiging ofzo, maar de 1e? Hmm.

dsc0493511911369855714.JPG

dsc0493737221369855764.JPG

(Ja, de hedera is er ondertussen alweer uit, dat is natuurlijk helemaal funest voor je boom gok ik. Houd vocht vast + zet wortels vast aan je stam?)

Er is inderdaad nog een rechter tak, zelfs 4 flinke Zal afwachten tot ik kan bepalen aan de hand van het blad, of er loodglans is of niet. Loodglans direct weghalen, kanker niet? Wachten tot het einde van de zomer kan geen kwaad i.v.m. verdere verspreiding binnen in de boom? (Sorry, ben totaal een leek wat dit betreft!)

Oja, voordat ik het vergeet. Dat grijze dingetje voelt hard aan, maar de bovenste milimeter (ofzo) is wel zacht. Maakt dat iets duidelijker?

1ste foto is een beetje uit een rare hoek maar lijkt een plakoksel. En zou op den duur kunnen uitscheuren. Maar ik kan het niet super zien laat eens iets meer van de boom zien. Van uit de positie van foto 1.

Denk niet dat de 'scheur' en de vergroeiing erg slecht zijn ( niet zo als de 1e foto-serie ) en zou ik maar zo laten. De Hedera wat inperken is niet slecht. Maar is een wijdverbreid misverstand dat die Hedera per definitie slecht zou zijn voor een boom. Het is echt géén parasiet. Alleen maar een hechter. Wordt het echt te veel. Wat weghalen.

Het is aan de andere kant ook vaak een grote verrijking voor de micro-klimaat - habitat van een tuin. Leven giga veel insekten en vogels van en in.

Té veel vocht op de stam van een vruchtboom , is echter ook niet goed nee. Maar de sierwaarde wil ook wat. En is de pruim nog echt erg productief ?

Hebben velen vierkante meters hedera, die paar takjes van de boom afhalen zal geen groot verschil maken

Productief? Dat zeker wel. Afgelopen jaar met gemak 150 a 200 pruimen. Dit jaar minder.

Foto van dat mogelijke plakoksel.. Zal er morgen een maken, en morgen even verder speuren naar dingen die kunnen wijzen op loodglans. Hopelijk kan ik dat dan juist bevestigen, of uitsluiten. Maar het feit dat de bovenkant wel ietsje zacht was.. Lijkt me dat schimmels eerder zacht zijn dan kanker?

volgens mij zie je loodglans alleen aan de bladeren.

zwam /schimmel is niet mooi om te zien en niet heel goed voor de boom

afgestorven tak ja verpulvert natuurlijk helemaal afzagen kan tot in het levende hout

25 Jaar is echt al behoorlijk oud voor een pruimenboom

Geadviseerd wordt om pruimen zo min mogelijk te snoeien i.v.m. grote kans op infecties die de ondergang van de boom in kunnen leiden. Grote snoeiwonden zoals zichtbaar bij uw boom zijn absoluut te vermijden. Dus als er gesnoeid moet worden, dan liefst snoeien zolang de takjes nog dun zijn om de kans op infectie te minimaliseren.

U mag zich gelukkig prijzen dat deze boom nog leeft! Gewoon uit belangstelling: weet u wat voor soort pruim het is?

• 1 month later...

door alle drukte niet meer aan de pruimenboom gedacht, zal nog een foto maken binnenkort. Maar...

raarpruim47901369848230.JPG

Op deze oude foto aan het begin van het topic is de schimmel grijs met bruine randjes. Nu is hij geheel bruin. Er zijn geen beschadigde bladeren ofzo in de omgeving van de schimmel.. Is de schimmel misschien nu beter te identificeren?