Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Raamdecoratie om botsingen van vliegers te voorkomen?

HuubvG

Recommended Posts

Wat zal ik doen om mijn ramen van achtervenster en kas veiliger te maken voor alles wat vliegt?

1) twee duiven vlogen zich dood tegen mijn doorzon achterraam (daarom geef ik geen strooivoer meer).

2) uitvliegend meesje vloog meermalen tegen achterraam en ramen van kas aan.

3) een hommel vliegt momenteel herhaaldelijk met een harde tik tegen het achterraam.

4) mijn zusje liep eens knalhard tegen een glazen schuifdeur aan, dacht dat ie open stond.

Zelf wel eens tegen een lantaarnpaal aangelopen, maar dat is een ander verhaal, al deed het ook erg pijn.

Zijn er creatieve decoratieve mogelijkheden om dit kleine leed wat te beperken? Netten spannen, vitrage misschien (ik hoop het niet), beschilderen, beplakken?

idd stickers plakken (of op google kijken op afbeeldingen en dat na knippen) of een leuke raamhanger maken

kom op de (creatieve ) handjes uit de mouwen.!!

Zou trouwens een reep van dat plakplastic niet helpen?( wat je vaak op ramen vlak aan de straat ziet om inkijk te voorkomen )

Alles wat er voor zorgt dat het opvalt dat ze er niet doorheen kunnen zal helpen lijkt me.

Nu zien ze niks, denken ze dat ze op die tomatenplant kunnen afvliegen (bijvoorbeeld) en dan is het bam.

Ik heb er weinig verstand van, eigenlijk geen.. Maar je hebt toch ook wit kalk spul voor op kassen? Misschien eventueel een idee om daar een paar enkele strepen van aan te brengen.

Bedankt voor de reacties. Ik zal er zelf verder op door blijven broeden. Wit kalken is geen optie in de kas bij huis, in de sier/moestuin. Ik kijk er dagelijks tegenaan. Nu denk ik aan het spannen van net, groen of zwart, strak voor de ramen langs.

Wit kalken is geen optie, oké. Maar enkele dunne strepen met een penseel, netjes misschien zelfs met afplakband heel mooi raster erop gezet ? Schuine ruitvormen heb ik es gezien, Was echt niet lelijk, wel wat druk , maar je kan ook cirkels of golfjes , of stippen maken. ? Hoeft niet veel te zijn denk ik.

Wel aan zulks gedacht, maar het wordt me denk ik toch te druk.

Laat ik eerst eens de ruiten een tijd niet lappen. Dan spiegelt het al gauw niet meer zo en de kasruiten krijgen dan een groene aanslag. Mooi natuurlijke afweer. Zorgt ook nog voor wat schaduw. En komt mij mooi van pas: ik hoef er niets voor te doen, alleen maar te laten. Een nobele reden om onder de huishoudelijke taken uit te komen...

Als je je ramen wat sneller wil laten "veralgen" zou je kunnen overwegen om ze met karnemelk te besproeien.

Je kunt er ook planten heel dichtbij zetten of aan de buitenkant ervoor. Vogels moeten het gevoel krijgen dat ze er niet meer doorheen kunnen vliegen, dus niet lappen is een hele goeie.

Je kunt er netten voor spannen, maar om de vogels niet tegen de ruit te laten vliegen moet dat toch wel op enige afstand lijkt me, een centimeter of 5 minimaal, al zal een duif daar alsnog doorheen vliegen. Je kunt natuurlijk ook die netten laten begroeien door (sier)erwtjes ed.

Je kunt ook iets van repen aluminiumfolie voor de ramen hangen, die bewegen in de wind, totdat de ruiten dof/ondoorzichtig zijn. Niet de meest mooie methode, maar wel effectief denk ik.

Zelf houd ik de niet-lappen methode aan, en onze katten helpen me ook een handje

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Kijk aan!

Voor het achterraam vind ik klimmende bloemen/planten een goed idee, nog kijken waarlangs ik ze zal gaan leiden. Misschien is rijshout of dunne bamboestokken wat.

En voor de kas zal ik de karnemelk eens proberen, hoewel ik die methode op steen al wel kende en toepaste. Zou schoonmaakazijn niet een optie zijn? Dat is ook nog doorzichtig, karnemelk op glas lijkt me ook een minder fraai gezicht. Maar goed, dat spoelt er wel af met de regen.

Bedankt!

Bij ons vliegen de vogels gemakkelijk tegen de ramen van het woonhuis.

Niet tegen de ramen van de kas, ondanks dat die even groot zijn. Dat komt omdat de ramen van het woonhuis tuin en lucht weerspiegelen, en de vogels dus denken dat ze door kunnen vliegen. Bij de kas kijken ze er gewoon doorheen( er vliegt wel steeds een hele mussenfamilie door het open raam de kas in om muggen en vliegen boven uit de kas te happen, maar dat is een ander verhaal) en de ramen zijn altijd een beetje vuilig en dus zien ze dat ze moeten stoppen.

Om de vogels ervan te weerhouden tegen de ramen te vliegen hadden we bij de vogelbescherming raamstickers gekocht..zwarte.

Die hebben het probleem niet opgelost.

Toen kwam ik aan de informatie dat, als in je ramen je tuin weerspiegeld je witte stickers moet nemen, en, als de lucht wordt weerspiegeld zwarte.

Ik heb er nu witte vogelstickers naast, en meteen stukken minder "aanvlucht"..

Nooit gemerkt dat er maar 1 vogel minder in de tuin komt trouwens...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎