Annemie Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Hallo allemaal! Ik heb mijn courgette in huis voorgezaaid in turfpotjes. Nu zijn ze bezig met het vormen van hun tweede 'echte' blad. Wanneer kan ik ze in de volle grond uitplanten? Ik ben al begonnen met het afharden. Gisteren hingen ze alleen slap door de wind denk ik. Kan ik ze dieper uitplanten? Dan staan ze misschien wat steviger. Aangezien ze in turfpotjesstaan, kan ik ze dan ook daadwerkelijk met potje en al in de grond stoppen? Alle tips zijn welkom! Dit is namelijk de eerste keer dat ik echt iets ga uitplanten Vast bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 1 de grond los harken en gaatje maken 2 daar water in schenken 3 ik maak turfpotje voorzichtig iets kapot zonder de wortels te beschadigen maar dat hoeft niet 4 ingraven en weer water erop 5 Om evt te beschermen tegen wind én iets meer warmte vast te houden, knip ik de bodem uit een plantenpot en zet die er een week of zo overheen succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnnyQ1 Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Ik heb mijn courgetteplantjes ook uitgeplant en voor de eerste weken even vastgebonden aan een bamboestokje om ze te helpen tegen de wind. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Ik heb ze eergisteren uitgeplant.Ik heb ze wat dieper in de aarde gestoken zodat de stengel niet kan breken. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Kan ik ze dieper uitplanten? Dan staan ze misschien wat steviger.Courgettes mag je gerust een heel stuk dieper planten dan zoals ze in hun potjes stonden. Ik heb zojuist twee stuks in de vollegrond gezet waarvan je ziet dat de rechter door zijn lange stengel geen schoonheid is en gevoelig voor schade door de wind . Door dieper te planten staat hij er nu netjes bij zonder dat hij steun nodig heeft. Op de kale stengel die nu onder de grond zit zullen zich nieuwe extra wortels gaan vormen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annemie Posted June 2, 2013 Author Share Posted June 2, 2013 Fijn te horen dat ik hem dieper mag uitplanten! Ik zie wel dat jouw planten al een stukje groter zijn. Bij mij hebben ze nu twee echte bladeren. Kan ik ze dan gewoon al uitplanten? Bedankt voor alle tips! Morgen gaan ze (als dat kan) alle 3(!) de grond in. Nummer 4 geef ik weg. Anders is het echt te veel denk ik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mw vogel Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 hoi Annemie,Jonge courgetteplantjes zijn best kwetsbaar, dus ik zou nr.4 zeker nog een tijdje zelf houden. In een grotere pot overzetten, eventueel idd wat dieper. Zo kun je eerst afwachten of je drie uitgeplante courgettes het gaan doen (en niet omvallen, verdrogen, verdrinken of opgevreten worden door slakken) Succes ermee! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnnyQ1 Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Een van mijn 2 courgetteplanten is inmiddels geknakt door de wind. Ik heb hem verbonden maar vrees met grote vreze... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annemie Posted June 3, 2013 Author Share Posted June 3, 2013 Toch besloten om maar even te wachten zou het enorm jammer vinden als ze knakken of verdrogen, want verdrinken hier op de zandgrond doen ze niet snel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annemie Posted June 3, 2013 Author Share Posted June 3, 2013 Jouw planten zien er goed uit Frans! dat die van mij snel ook zo groot mogen worden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnnyQ1 Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Inmiddels lijken ze het toch te gaan redden. De op de zelfde dag uitgeplante tomaten en paprika's verwelken echter. Blad verliestkleur, wordt wit en verschrompeld... Iemand een idee hoe dit kan? Zaterdag geplant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annemie Posted June 5, 2013 Author Share Posted June 5, 2013 Wat jammer van je tomaten en paprika's! Wel fijn dat je courgette er beter uit ziet. Misschien kunnen andere forum leden je vraag wel beantwoorden als je een foto hebt? Ik zal het zelfs dan niet weten (groentje op moestuingebied) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Als het blad zijn kleur verliest en het verschrompelt dan lijkt het erop dat je de plantjes meteen vol in de zon hebt gezet. Ze krijgen dan veel te veel zon ineens, kunnen dat niet aan en sterven af. Ook qua zonlicht moet je zorgvuldig opgekweekte plantjes 'afharden' en beginnen met ze in de schaduw of halfschaduw buiten te zetten. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnnyQ1 Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Ik heb reserveplantjes gelukkig van de tomaat en paprika, dus ga voor poging 2. Dan maar afharden, maar ja ik werk door de week dus heb dan geen tijd om plantjes even een uurtje buiten te zetten... 1 cherrytomaat lijkt het te hebben overleefd, die stond in de halfschaduw. Nog nooit meegemaakt trouwens. Al doende leert men. Van de courgette geen reserve helaas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 8, 2013 Share Posted June 8, 2013 Voor nieuwe problemen (zoals de tomaten- en paprika plantjes) kan je beter een nieuw topic openen. Dan blijft alles overzichtelijk Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnnyQ1 Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Ik vroeg hier ook niet om advies maar meldde het slechts. Staat al in een ander forum. T is decwisseling van nat naar droog en veel te zonnig weer die de plantjes van tomaat en paprika parten speelt. De geknakte courgette heb ik dieper ingegraven tot na het zwakke punt. Het lijkt te helpen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Heb 3 soorten courgettes staan. Staan er al een tijdje in, maar je ziet nog goed de klap die ze gehad hebben na het uitplanten. Toch groeien ze er nu vlot doorheen hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annemie Posted June 13, 2013 Author Share Posted June 13, 2013 Die drie van mij gaan ook goed ze zijn alleen nog niet zo groot als die van jou bit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnnyQ1 Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 Inmiddels is mijn ene courgetteplant aan het groeien geslagen, de ander lijkt zich te herpakken maar of hij het dit jaar nog redt? Geen bloemen nog bij mij... Tomaten en paprika's hebben ook groeimoeite maar doen het nog wel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 Het is nog maar begin zomer, het komt vast helemaal goed! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts