Geplaatst: 12 juni 201312 j geweldiiig !!dit lijkt het topic "tuin en humor "wel .Ik heb trouwens nooit geweten dat er een verband is tussen autisme en eetgewoonten/eetgedrag is.Boeiend!Tja het is misschien wel off topic, maar Jootje neem dat dan maar even voor lief oke??
Geplaatst: 12 juni 201312 j @ Danuta PM maar een onderzoek naar dat volk in Tibet. Evt ook wat je kan vinden over die Inuit. Van alle onderzoeken die ik heb gelezen veroorzaakt te veel vetinname altijd hartziekten. Goede balans van omega3/omega6 voorkomt dit mogelijk, maar ik heb geen onderzoek gevonden die dit uitwijst. Cholesterol en andere bloedwaarden hoeven niet altijd een accuraat beeld te geven, bij bijvoorbeeld inname van olijfolie zijn de cholesterolwaardes verbeterd maar nog steeds met evenveel vooruitgang van hart en vaatziekten bij autopsie als boter en verzadigde dierlijke vetten. De Inuit leven veel korter, dus kunnen ze niet als goed voorbeeld dienen ook al hebben ze weinig tot geen hartziekten. Hart en vaatziekten komen over het algemeen voor op een leeftijd die slechts een klein deel van de Inuit haalt. Je kan net zo goed in Afrika op zoek gaan naar mensen met hartziekten en de conclusie trekken dat een dieet van 200g witte rijst gezond is omdat ze geen hart en vaatziekten hebben. De Okinawans zijn een veel beter voorbeeld, die ondanks een zwaar leven op het platteland en het ontbreken van moderne gezondheidszorg één van de langstlevende en gezondste volken ter wereld waren. Eeeeen... Dit is het laatste wat ik er in dit topic over zeg. Ik kan er niks aan doen, ik hijack altijd van alles .
Geplaatst: 12 juni 201312 j danuta denk je wel om die dosis fruit!!!!!!!2 stuks per dag,he dus als je fruit eet doe het dan goed en neem 2 aardbeien En toen lag ik ineens in een deuk.....dank je Greetje..... had ik net nodig... MVG Danuta MVG Danuta
Geplaatst: 12 juni 201312 j vraagje art....waar controleer jij beweringen, feiten en conclusies dan altijd, want daar ben ik wel nieuwsgierig naar of..is het jouw eigen studie/ervaring? Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 12 juni 201312 j Wordt aardig een topic over eten in het algemeen? Achja, dan voeg ik er nog maar iets aan toe Dat fruit gezond is, maar dat het belangrijkst in je eten toch echt variatie is. In fruit zit weer veel fructose, wat bij grote hoeveelheden ook ongezond kan zijn en kan leiden tot hart- en vaatziekten. Ik eet mijn appels in de vorm van appeltaart, cake, pie en crumble en dat voldoet voor mij prima Even als opmerking: Hoe je voedsel bereid heeft ook invloed op de voedingsstoffen. Weet niet of het zo bij appels is, maar olijfolie bijv;Bakt u bijvoorbeeld een vette vis, dan zal het vet van de vis smelten en een reactie veroorzaken die de kwaliteit van de olijfolie aantast.http://plusmagazine.knack.be/nl/011-2696-Mag-je-olijfolie-verwarmen.html Zelfde verhaal als voedsel in de magnetron etc. Je verhit het of laat het in aanraking komen met iets anders, waardoor er reacties kunnen plaats vinden en er dingen veranderen. Vetten die veranderen bijvoorbeeld. En daardoor kan voedsel veel ongezonder zijn dan je denkt. Eerst kopen we een tomaat die al vol zit met water en snel is opgekweekt, vervolgens doen we er iets mee waardoor de kwaliteit wellicht verder achteruit gaat en vervolgens denken we gezond groenten te eten.. (Ok, gezond leven is een illusie. Dat zal nooit iemand lukken voorlopig.. Voedsel en het lichaam: gigantisch ingewikkeld. Zoveel factoren.) Maar dat Autisme & Het wel of niet eten van voedsel.. Interessant maar niet raar denk ik. Heeft weer betrekking denk op het feit dat iets anders is dan normaal, en dat dat nou eenmaal niet altijd gemakkelijk is? Zelf was ik vroeger ook niet bepaald de makkelijkste eter, en dat autistische stukje van moeite hebben met nieuwe dingen herken ik wel bij mezelf (ok, tegenwoordig véél minder last van). > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 12 juni 201312 j Als je een beetje handig bent (vroeger was dat makkelijker, kon je in universiteiten en onderzoekscentra meestal virtueel binnenwandelen ) kun je over het gehele net onderzoeksresultaten vinden... Maar men moet altijd onthouden dat voedselopname slechts minder dan 15 % uitwerking heeft op bvb foute Cholesterollevels, voeding alleen is daar echt niet het probleem. Leeftijd, aanleg, genetica, stress, overgewicht en andere vaak onbekende factoren hebben daar een grotere rol in waar men nog altijd niet aan uit is... Vet is 'fout' in combinatie met koolhydraten bvb. vanuit de oertijd leeft de mens op een proteïne en vet based voedingspatroon, slechts in bepaalde periodes aangevuld met koolhydraten (vrouwen meer en vaker dan mannen, mannen benodigen dan ook meer proteïne dan vrouwen die het beter doen op een licht proteïne dieet met wat koolhydraten (gemiddeld, geen wet van meden en perzen)). Onze levenswijze met te veel koolhydraten toevoer het gehele jaar zorgt er voor dat er naast onze levenswijze (constant on the go in vergelijking met de oer/natuurmens) de zogenaamde westerse levenswijze een ongezonde is.... Rust roest is eigenlijk een zeer ongezond gezegde.... Bijna alle dieren zijn in rust als ze niet op zoek moeten naar voedsel of een veilig onderkomen of sex........ Er is niets tegen op 'piekstress' zoals die van de jacht, zoektocht naar voedsel, partner maar wel constante stress zoals wij die allemaal in meer of mindere mate beleven en ondergaan... Wat ik persoonlijk leuk vind is dat ik zie dat vrouwen vaker een voorkeur hebben voor zuur en zoet (fruit/groentes ed) , mannen meer in veel vlees (ook weer gemiddeld en geen wet van meden en perzen, ikzelf heb een partner die graag veel vlees eet maar ook dol is op zuur en zoet ) wat je zou kunnen herleiden op oerbehoeftes (vetopbouw vrouwen (verzamelaars)een must voor het krijgen en verzorgen van kinderen, spieropbouw mannen (jagers) voor het afleggen van grote afstanden op zoek naar voedsel en vrouwen om hun hoeveelheid kroost te vergroten )...en kom je al gauw aan de vraag nature or nurture......) Dus misschien is fruit/koolhydraten/groente/vitamines meer belangrijk voor vrouwelijke voeding en vlees en organen en de daarin vorkomende vitamines en sporenelementen meer voor mannen, vraag mij af of dat daar ooit een onderzoek naar is gedaan ) MVG Danuta (mijmert nog wat verder ) MVG Danuta
Geplaatst: 12 juni 201312 j dennis wat jij beweert over eten en autisme klopt niet het heeft meer temaken , met het feit dat een autist niet van "harde stukjes "en "vreemde structuren houdt in het eten , je bent nog niet een autist hoor als je lastig eet
Geplaatst: 12 juni 201312 j persoonlijk neem ik die internetonderzoeksfeiten neem een grote korrel zout en aangezien zout maar in mate gezond is voor de mens ga ik af op het simpele eten van vroeger, niks kant en klaar, alles heel gaar of rauw, [dus niks beetgaar!] fruit en groente van het seizoen en geen magnetron en sausjes e.d.op die manier is het voor mij het beste te "verteren"en gele boontjes, gele tomaten enz........no ach ieder mens is wel wat autistisch Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 12 juni 201312 j Hi Greetje, geen internetonderzoeksfeiten maar gewoon wetenschappelijke onderzoeken van universiteiten, klinieken, wetenschappers etc.......die, als je geluk hebt, soms op het internet te vinden zijn....... Gewoon eten, , genieten, niet te veel, niet te weinig, gevarieerd als je die mogelijkheid hebt...maar zo simpel is het helaas niet voor iedereen....medische problemen, armoede, onwetendheid, gemakzucht......... ik heb altijd gevonden dat bvb thuis en op school voedingskunde een item moet zijn waar meer aandacht aan besteed zou moeten worden..... Maar nu ga ik echt eens koken....krijg honger van al dat voedsel gepraat ) MVG Danuta MVG Danuta
Geplaatst: 12 juni 201312 j vraagje art....waar controleer jij beweringen, feiten en conclusies dan altijd, want daar ben ik wel nieuwsgierig naar of..is het jouw eigen studie/ervaring? Controleer? Ik controleer ze nooit. Ik trek slechts conclusies uit onderzoeken die ik lees. Ik ga niet met een idee op zoek naar onderzoek dat het ondersteunt, het is juist zo dat alle ideeën die ik had over eten helemaal niet bleken te kloppen. Verder ben ik altijd op zoek naar onderzoeken die mijn kennis verbeteren. Vroeger geloofde ik ook in dat hele "van koolhydraten wordt je dik" verhaal. En in het 6x per dag eten verhaal. En in het "vet is goed" verhaal. Er klopt allemaal niks van. Zowel op het gebied van onderzoek dat er is gedaan als wat ik persoonlijk heb ervaren met verschillende voeding. Het grootste probleem is dat veel onderzoek rotzooi is. Slecht uitgevoerd, verkeerde conclusies die getrokken zijn. Hoe meer onderzoeken ik lees hoe meer ik door heb dat onderzoekers net zo dom zijn als de gemiddelde consument. Onderzoeken die daadwerkelijk perfect zouden kunnen weergeven wat een voedingspatroon voor optimale lichaamssamenstelling is compleet verpest door een verdomde tanita weegschaal. Of "lol ga maar lekker naar huis en eet zoals wij gezegd hebben". Frustrerend, maar er zitten af en toe wel juweeltjes tussen die het een en ander duidelijk maken. Jammer genoeg zijn er voor mij nog veel onduidelijkheden (effect van veel vetinname op hart en vaatziekten bij optimale omega3/omega6 ratio, effect van methionine restrictie op levensverwachting, effect van 16-24 uur vasten met normale kcal inname op lichaamssamenstelling en levensverwachting, en nog een paar). Natuurlijk zijn dit net onderzoeken die gewoon onmogelijk uit te voeren zijn op mensen, maar het zou verdomd fijn zijn geweest als iemand 70 jaar geleden bedacht had om dit te doen. @dennisEn fructose veroorzaakt helemaal geen hart en vaatziekten. Fructose is zelfs misschien wel beter omdat het geen insulineafgifte stimuleert. En sucrose bestaat toch voor 50% uit fructose. En glucose is ook niet helemaal een lieverdje, dus ik snap het hele punt niet van dat fructose argument. @danutaHet probleem hiervan is dat vrouwen tijdens zwangerschap en lactatie juist behoefte hebben aan meer kcal en dan specifiek omega-3 vetten. Deze vetten alleen uit fruit en groenten halen is inefficiënt, en ik neem aan dat walnoten, chia zaadjes en lijnzaad geen magische ingrediënten in de evolutie van het menselijk brein zijn geweest. Verder zouden bij het traditionele beeld van "mannen jagen en vrouwen koken" mannen juist behoefte hebben aan glucose bij het jagen, dat hele man met de hamer geval. Niet slim om zonder carbload "vang de mammoet" te spelen. En het beste: met vers fruit hoef je niet te koken. Wel verdomd veel gesjouw. Vandaar dat ik de boel zelf ga kweken voor een deel. Altijd handig, en nog leuk ook. Behalve als al je zaailingen dood gaan .
Geplaatst: 12 juni 201312 j Ehmm Art. Jij had al gezegd dat je niets meer zou zeggen in dit topic he ? Een autist houdt zich graag aan zijn eigen afspraken Niets persoonlijks hoor Art Ik geniet wel van dit Babbeltopic Maar toch wel iets over het autisme en eetgewoonten. Autisme is een heel spectrum van stoornissen of 'afwijkingen' van het gemiddelde gedrag van Jan en Alleman. In dat spectrum kan iemand zich bevinden binnen wat men onder autisme schaart. Jawel.Het kan te maken hebben van een weerzin ( het gewoon niet kunnen eten van bepaalde stucturen enzo. Maar het kan zich ook zeker wel uiten in het patroon van gewoonten. Onbekend maakt onbemind, is welhaast een uitspraak wat op het lijf der autisten geschreven is.Iets moet zo en zo. En niet zus of zo.Tja Ben ik overigens wel beland bij de vraag: Zou het toeval zijn dat op fora ( internet ) zo'n hoog aandeel autisten meedoen/ aanwezig zijn ? ( Nee, nee. Ik beweer geen autist te zijn ( ik ben gewoon een aso )) 13 juni 201312 j aangepast door Gast
Geplaatst: 12 juni 201312 j je bedoelt auto-fora-tisten?of autofloratisten? maar het niet lusten van eten kan ook liggen in een onbewust afwijzen van iets omdat men er niet goed tegen kan!en DAT weet ik uit ervaring Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 12 juni 201312 j Ben ook steeds op zoek naar goede informatie over echte voeding. Helaas is er veel tegenstrijdige informatie hierover op internet.Een mooie, informatieve site over voeding en lichaam is chivo.nlEr wordt wetenschappelijke literatuur besproken, het gaat bv over fructose, vet, interval vasten maar ook over oefeningen.Sommige artikelen kun je echter alleen lezen als je een abonnement hebt.
Geplaatst: 12 juni 201312 j @dennisEn fructose veroorzaakt helemaal geen hart en vaatziekten. Fructose is zelfs misschien wel beter omdat het geen insulineafgifte stimuleert. En sucrose bestaat toch voor 50% uit fructose. En glucose is ook niet helemaal een lieverdje, dus ik snap het hele punt niet van dat fructose argument. http://www.gezondheidenco.nl/fructose-gevaarlijke-dikmaker/Zijn diverse dingen op internet te vinden over gevaren. Geen idee hoe betrouwbaar alles is, kan op www.scholar.google.com niet zo 1 2 3 veel vinden. Maar zoals elk stofje nadelen heeft, zal fructose ook wel iets hebben Uiteindelijk is alles slecht als je er te veel van hebt > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 13 juni 201312 j Autisten bestaan niet.... mensen met autisme wel. Toen ik je eerste bericht las kwam meteen de vraag bij me naar boven wat je niet lekker vind aan het fruit. De smaak zelf of de textuur?Als je dat weet kun je denk ik gerichter op zoek gaan naar wat je wel zal lusten. Groetjes,
Geplaatst: 13 juni 201312 j Vroeger geloofde ik ook in dat hele "van koolhydraten wordt je dik" verhaal. En in het 6x per dag eten verhaal. En in het "vet is goed" verhaal. Er klopt allemaal niks van. Zowel op het gebied van onderzoek dat er is gedaan als wat ik persoonlijk heb ervaren met verschillende voeding.(...)@dennisEn fructose veroorzaakt helemaal geen hart en vaatziekten. Fructose is zelfs misschien wel beter omdat het geen insulineafgifte stimuleert. En sucrose bestaat toch voor 50% uit fructose. En glucose is ook niet helemaal een lieverdje, dus ik snap het hele punt niet van dat fructose argument. Het is dus kennelijk maar net welk onderzoek je leest. Maar wat je hier zegt is natuurlijk ook eenzijdig. Van koolhydraten wordt je wel degelijk dik. Maar niet altijd. Dat heeft helemaal te maken met hoeveel je eet, en welke koolhydraten je tot je neemt. En hoeveel je beweegt. En hoe oud je bent. En van welk geslacht. En hoe je stofwisseling werkt. Kortom, voor iedereen verschillen de effecten. Wat uit alle onderzoeken wel duidelijk is: gevarieerd en matig eetgedrag is het beste voor de gezondheid. Maar het is verstandig altijd wantrouwig te zijn wanneer een onderzoek claimt dat product a zorgt voor een enorme afname van probleem b. Meer rozijnen eten zorgt er niet voor dat je slank blijft (oid). Het is ook verstandig heel kritisch te zijn bij de oermens-gedachte dat speciale oorspronkelijke volkeren zo enorm gezond zijn omdat ze alleen maar huppeldepup en geen hoppeldepop eten. De gemiddelde leeftijd ligt nimmer boven die van ons. Welbeschouwd zijn wij, als goeddoorvoedde mensen met toegankelijke gezondheidszorg, nog steeds een van de gezondste volkeren op aarde. Om terug on topic te komen: fruit eten helpt daarbij, omdat fruit naast benodigde suikers, een heel scala aan belangrijke voedingsstoffen bevat. Een aanzienlijk deel van wat wij dagelijks nodig hebben zelf, en nog in een handige verpakking ook. Het is daarom een van de belangrijkste natuurlijke voedingsmiddelen die er zijn. Dat geldt trouwens niet voor geperst vruchtensap, zolang niet de hele vrucht wordt meegeblenderd in de smoothie. Ik trek ook geen nieuwe fles wijn open "omdat ik even aan mijn fruitbehoefte moet voldoen."
Geplaatst: 13 juni 201312 j ***Ik trek ook geen nieuwe fles wijn open "omdat ik even aan mijn fruitbehoefte moet voldoen." *** Vind ik anders wel een goed idee.........zitten allemaal goede zaken (waaronder fruit in vloeibare vorm) in en 1 glas wijn per dag is gezond...en smakelijker dan fruit (mijn mening) Ik ga nog even 2 kersen eten en dat was het wel voor vandaag..........heb ik aan de druk van de maatschappij weer voldaan voor vandaag.... MVG Danuta MVG Danuta
Geplaatst: 13 juni 201312 j @dennisEn fructose veroorzaakt helemaal geen hart en vaatziekten. Fructose is zelfs misschien wel beter omdat het geen insulineafgifte stimuleert. En sucrose bestaat toch voor 50% uit fructose. En glucose is ook niet helemaal een lieverdje, dus ik snap het hele punt niet van dat fructose argument. http://www.gezondheidenco.nl/fructose-gevaarlijke-dikmaker/Zijn diverse dingen op internet te vinden over gevaren. Geen idee hoe betrouwbaar alles is, kan op http://www.scholar.google.com niet zo 1 2 3 veel vinden. Maar zoals elk stofje nadelen heeft, zal fructose ook wel iets hebben Uiteindelijk is alles slecht als je er te veel van hebt als je goed zoekt kan je inderdaad overal wel iets schadelijks van vinden. alles is in meer of mindere mate schadelijk. iets als teveel water drinken is schadelijk, maar helemaal geen water drinken ook.
Geplaatst: 13 juni 201312 j Ehmmmm...ik drink nooit water......ik geloof dat je hier beter 'vloeistof' van kunt maken.....Verder heb je helemaal gelijk ..... er zijn maar weinig zaken waar je te veel of te weinig van kunt hebben...... MVG Danuta MVG Danuta
Geplaatst: 13 juni 201312 j Kittens knuffelen...schadelijk? Een onderzoek heeft sterke correlatie gevonden tussen het knuffelen van kittens en schade aan het gezicht en ogen.De onderzoekers zeggen dat er nog meer onderzoek nodig is, maar zoals één wetenschapper het stelt: "Ik denk dat het naar aanleiding van dit onderzoek slim is om twijfels te trekken bij de veiligheid van het knuffelen van kittens aangezien er aanzienlijk veel bewijs is dat dit niet zo is."Of er een veilige dosering is voor het knuffelen van kittens is nog onbekend. Denk dat het mijn ideeën over dat je over alles wel wat schadelijks van kan vinden wel goed weergeeft. Wil je gaan kijken naar onderzoek dat groenten en fruit schadelijk zijn voor de gezondheid? En vervolgens kijken naar verzadigd vet? Zit nogal een verschil tussen. Je moet het wel realistisch houden en kijken naar goed uitgevoerde onderzoeken ipv iedere gek met een theorie te geloven. Er is geen enkel bewijs dat fructose of koolhydraten specifiek zorgen voor problemen, en al helemaal niet hart en vaatziekten. Vet hoef ik denk ik niet eens te noemen wat daarmee in verband is gebracht. Onderzoek wordt constant verdraaid om zuivel en vlees te verkopen, maar tot nu toe is het enige dierlijke product waar voordelen voor de gezondheid voor bewezen zijn vette vis. Fructose is gewoon weer het nieuwste stromannetje van de industrie, terwijl het probleem ligt bij gezoete frisdranken. Daar zit sucrose in wat voor 50% uit fructose bestaat (Of HFCS, wat ondanks zijn naam vrijwel altijd 55%/42% fructose bevat, soms iets meer, soms iets minder dan sucrose) terwijl er geen vezels inzitten dus een liter coca cola drinkt nogal makkelijk weg. En nog is het maar af te vragen of het wel werkelijk zo ongezond is aangezien ze gigantische hoeveelheden fructose moesten voeren in de onderzoeken die er wel gedaan zijn voordat ze resultaat kregen. Als je diezelfde hoeveelheden vet of eiwit gebruikt krijg je een resultaat wat even erg of nog erger is. En ook al...dit geldt voor ratten. Al dit onderzoek, al dit gezeur en de discussies om iets te bewijzen wat we al lang weten, namelijk dat het niet slim is om achterlijke hoeveelheden suiker via frisdrank naar binnen te werken. En dan nog is het maar de vraag of het wel aan de suiker ligt, als diezelfde hoeveelheden suiker via fruit wel gezond is, dan ligt het eerder aan het feit dat frisdrank verwerkte troep is en dat dat ongezond is, net zoals alle verwerkte troep. En Okinawans rond 1949 leefden gemiddeld langer dan welke bevolking ooit, dus ook op dit moment. En dat dus zonder moderne gezondheidszorg, puur door dieet en levensstijl. En ik heb dus geantwoord omdat iemand mij specifiek iets vroeg en dan kan ik me gewoon niet inhouden. En trouwens aso om geen antwoord te geven . Toen dacht ik, kan ik net zo goed de rest er ook bijgooien. En nu zitten we dus finaal offtopic.
Geplaatst: 17 juni 201312 j Nou ben ik toch eigenlijk wel benieuwd of (en wat) Ken al nieuwe fruitsoorten heeft geprobeerd.
Geplaatst: 17 juni 201312 j Auteur kiwi was geen nee, dus probeer ik opnieuw. De kiwi was volgens mijn moeder niet goed rijp.zongerijpte kersen was ook een redelijk succes.Lychee kon ik niet krijgen in de winkel en ik heb een perzik klaar liggen voor het volgende experiment. Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.
Geplaatst: 17 juni 201312 j Ik vind zelf ook dat de kiwi's uit de winkel altijd erg lang moeten narijpen.Perzik moet ook goed rijp zijn, hmmm, lekker!
Geplaatst: 18 juni 201312 j Wat een uitleg hier allemaal, jammer dat er zoveel tussen zit wat mekaar tegenspreekt, enfin, elk zijn meug zei de zeug....Als kind, onder de oorlog en kort erna hadden wij geen keus, verwennerij bestond gewoon niet want er was niets om ons mee te verwennen.Eten wat de pot kookt was normaal en als ge uw eten niet wilde opeten da ging uw bord de kelder in tot de volgende maaltijd, en zo tot ge het van de grote honger wel op at.Moet wel zeggen dat ik uit een groot gezin kom, de duitsers onze paarden afgenomen hadden en er dus maar weinig 'commercie' was. Met de steekkar (handkar) of hondekar vervoert ge nu eenmaal niet veel tegelijk. Maar als er niets anders is???Fruit mochten we eten zoveel we wilden, wat thuis groeide toch of anders wat onverkoopbaar geworden was zoals half bevroren bananen, mens waren die lekker!Ook appels en peren welke nog nier rot, maar wel doodrijp waren.Als we kersen of pruimen moesten gaan trekken dan waren we verplicht te fluiten of te zingen, om toch maar niets in uw mond te kunnen steken.En toch,,,, mijn ouders zijn oud geworden, 89 en 95 (die hebben wel twee oorlogen meegemaakt), en ik ben er ook nog en met mij nog velen die die slechte tijd als kind meegemaakt hebben.Alleen, ik eet ongeveer alles wat er op tafel komt, niets geen verwennerij gekend ook en als de kleindochter komt gelden dezelfde regels, alles eten wat op tafel komt, soms met lange tanden ja maar de volgende keer is het dan wel weer lekker, kinderen..... Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 18 juni 201312 j Auteur Van een gesprek over fruitsmaken, naar de wereldoorlogen. Het bewijs dat het kan binnen 9 pagina's. Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.