Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik lees altijd over de enorme opbrengsten van komkommerplanten, maar dat wil bij nog steeds niet erg lukken. Dus ik doe vast nog iets fout.

Mijn komkommers staan per stuk in grote 20 liter bakken in een mengsel van compost en potgrond en worden regelmatig bijgemest. Ik leid ze rond een draad.

Nu lees ik echter steeds verschillende aanwijzingen over dal leiden en snoeien.

En ik heb dus nog een aantal vragen.

- is het nodig om de mannelijke bloemen weg te halen? ( het zijn gewone gladde komkommers)

- is het beter om kommers aan de zijscheuten te laten groeien dan aan de hoofdstam? Ik las ergens het advies om alle bloemen aan de hoofdstam weg te halen en de zijscheuten na een of twee komkommers af te knijpen.

- is het beter om de top er al na 6 bladeren uit te knijpen en een of twee zijscheuten verder omhoog te leiden, of dat pas te doen nadat het dak van de kas is bereikt?

Graag jullie ervaring, zodat ik dit jaar ook eens komkommers kan uitdelen.

Geplaatst:

Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden, want ik weet het ook niet. Het enige wat ik tot nog toe heb gedaan is maximaal één komkommer per bladoksel laten zitten. Waarom? Ik weet het niet. Het leek me dat het anders teveel zou worden voor de plant (mijn plant zit vol met bloemen en dus hele kleine komkommertjes, maar die kunnen volgens mij nooit allemaal groot worden).

• 1 year later...
Geplaatst:

Wij leiden ze omhoog en halen zoals bij tomaten de dieven er af, zo heet datniet bij komkommer maar is jullie dan vast en zeker wel duidelijk. Die dieven kun je ook planten en kan dan een zelfstandige komkommerplant worden. Aan de bloemen zelf doen we niets, de insekten en plant zelf doen hopelijk hun werk. Met het soort Delicateß hebben we kilowijze komkommers, die kunnen worden ingemaakt, voor de sla en voor koken kunnen worden gebruikt. Elk jaar heel veel planten uit eigen zaad en groeien als onkruid.

Geplaatst:

Leuk dat hier toch nog op gereageerd wordt.

Dit jaar heb ik melita F1 hybride zaden gezaaid in de hoop ook een keer een flinke hoeveelheid te kunnen oogsten.

Op het zakje stond dat ze naar 5 bladeren getopt moest worden. Dat heb ik gedaan.

Nu ontstaan er zijscheuten die flink groeien en er zitten ook veel kleine komkommertjes aan. Ik ben heel benieuwd of het dit jaar wel lukt.

Ik heb 2 planten.

Goed te lezen dat je die zijscheuten ook weer kunt stekken. Zet je ze dan eerst in water zodat ze wortels krijgen?

Geplaatst:

Komkommer moet juist niet bevrucht worden! Dan krijg je komkommers vol met zaden.

Ik heb de Diva en Marketmore. De Diva geeft alleen maar vrouwelijke bloemen wat handig is, maar de marketmore geeft ook mannelijke bloemen dus die haal ik altijd weg.

Geplaatst:

Geen bevruchting, geen zaden voor volgend jaar. En ik ga de bijen en hommels niet wegjagen of de kas dicht houden.

De zijscheuten haal ik er af, zodra ze groot genoeg zijn om te planten.

Over de oogst mogen wij niet klagen, veelzijdig te gebruiken en smaken goed. Dit jaar hebben we verschillende soorten, afwachten of die ook zullen bevallen.

Geplaatst:

In mijn kas had ik 4 F1 planten staan en ook één buitenplant, maar van deze laatste plant smaakte de eerste kkr wat bitter. Die heb ik eruit gehaald, omdat ik vreesde dat hij de andere komkommers ook zou bevruchten en deze kkrs ook bitter zouden gaan smaken. Ik haal ook steeds de mannelijke bloemen weg.

Ook heb tot nu toe de zijscheuten weggehaald, omdat ik graag één stam heb, die tot bovenin de kas gaat. De onderste komkommers hiervan ben ik al een week lang dagelijks aan het plukken, wat een zaligheid.

Ik hoop echter dat ik de planten niet teveel afgezwakt heb door dit snoeien, misschien moet ik de volgende zijscheuten ook laten staan? Ik wil alleen geen bossige planten in de kas, simpelweg omdat het licht er dan niet meer doorheen komt.

Geplaatst:

Ik heb 6 Manny F1's in de platte bak liggen, doe ik helemaal niets aan en die geeft ook alleen vrouwelijke bloemen.

Dan heb ik nog een aantal soorten op de koude grond staan, Buurmans trots, Tanja, Marketmore, Gele tros en Improved Telegraph.

Ook hier doe ik helemaal niets aan als alleen naar boven leiden in rekken.

Bovendien geef ik niet zoveel om wat zaad, als ze maar niet bitter worden.

Geplaatst:

Hier laat ik de komkommers ook gewoon groeien hoe ze willen. Je ziet dat de plant ook zelf regelt dat er niet teveel komkommers aankomen. Sommige komkommers in wording ontwikkelen zich gewoon niet verder en verdrogen.

Geplaatst:

Hier hangt er geen enkele bloem/laat staan een komkommer in.de plant. Heb niets gesnoeid.of weggenomen, staan buiten in volle grond. Groeien goed. ik was van plan de hoofdstam gewoon te laten groeien en de scheuten te toppen na een paar vruchten.

Geplaatst:

Ik snoei mijn komkommerplantjes nooit maar ik dief ze wel zoals bij tomaten plantjes de zijscheuten weghalen. En ik heb altijd een redelijk goede oogst en ik leid mijn komkommerplanten eigenlijk niet. Maar laat ze gewoon over de grond kruipen, en leg er wat stro onder zodat de vruchten 'proper' blijven tot ze rijp zijn.. Hopelijk heb je wat aan mijn informatie.

Groetjes, Malus .

-Vele handen maken licht werk.-

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Omdat ik hier las dat je komkommerzijscheuten ook kon stekken, heb ik er twee op water gezet, maar er komen na een week of twee nog totaal geen wortels aan. Kan dat nog komen?

Geplaatst:

- is het nodig om de mannelijke bloemen weg te halen? ( het zijn gewone gladde komkommers)

Nee die kan je gewoon laten zitten.

- is het beter om kommers aan de zijscheuten te laten groeien dan aan de hoofdstam? Ik las ergens het advies om alle bloemen aan de hoofdstam weg te halen en de zijscheuten na een of twee komkommers af te knijpen.

Het is belangrijk dat de plant in het begin goed kan groeien en dan verwijder je alle komkommertjes. Als de plant goed aan de groei is kan je alle komkommertjes laten zitten en top je de zijscheuten dat ze niet te lang worden. De hoofdstengel top je eigenlijk nooit! (dan heb ik het hier over een plant die je langs een touwtje naar boven leid)

- is het beter om de top er al na 6 bladeren uit te knijpen en een of twee zijscheuten verder omhoog te leiden, of dat pas te doen nadat het dak van de kas is bereikt?

Het laatste dus.

Ik heb ook 2 stuks melita F1 in de kas en deze geven zeer veel komkommers, soms per dag wel 10 stuks in de piekperiode van 1 plant. Maar gemiddeld genomen wel enkele per dag.

• 4 years later...
Geplaatst:

Ik heb een vraag over komkommers, Ik heb één schutting scherm over (180 x 180). Hoeveel planten kan ik hiervoor zetten in pot en hoeveel komkommers kan ik ongeveer oogsten als het goed gaat?

Geplaatst:

Hangt erg af van het komkommerras. Zelf opgekweekt uit zaad of geënt en gekocht bij een kweker.

Bij de laatste (kweker A) had ik 2 jaar geleden ongeveer 100 komkommers per plant

Vorig jaar gaf een geënte komkommerplant van kweker B ongeveer 20 vruchten.

Dit jaar weer prachtige planten van kweker A kunnen bemachtigen, we zullen zien.

Je kan 2 planten plaatsen voor het scherm van 180 x 180. Bij snackkomkommers zou ik er ongeveer 4 tot 5 plaatsen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...