Itoero Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Heeft er iemand ervaring met Kiwano's (hoornmeloen)?Klopt het dat er vrouwelijke bloemen aan de hoofdstengel groeien?Er zijn verschillende zijscheuten maar daar groeien nog geen bloemen aan. Hij heeft lang niet gegroeid, maar de laatste 2 week is hij fel de hoogte ingeschoten en is nu al bijna 2 meter.Hij groeit enorm snel. De plant is veel groter dan m'n andere meloenen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Nancy Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Hier heb ik nog nooit van gehoord, wat een mooie plant zeg! Net even gegoogled en die vruchtjes komen me wel bekend voor.Zijn die lekker? Quote Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin.
Valerie Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 Hebben inmiddels meer mensen ervaring? De kiwano meloenpeer heeft een friszoete smaak en lijkt op een combinatie van citroen en banaan. Het vruchtvlees wordt gebruikt in fruitsalades en nagerechten. Ze klinken erg lekker namelijk. Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
ferdinand Geplaatst: 15 februari 2014 Geplaatst: 15 februari 2014 Ik heb het afgelopen zomer in mijn kas geprobeerd.Ik had wel een paar vruchtbeginsels, maar die werden nooit groter. Waarschijnlijk niet goed bevrucht. Je moet ze snoeien zoals een meloen lijkt me. Op een gegeven moment had ik wel mannelijke en vrouwelijk bloemen. Handmatig bevrucht, insecten er bij. Maar er kwamen geen vruchten.Hij groeide wel hard en had nare stekeltjes. Ik ga het nog wel een keer proberen deze zomer. Het zijn trouwens geen meloenperen. Quote
Missmass Geplaatst: 15 februari 2014 Geplaatst: 15 februari 2014 Ik heb hier ook zaden van binnen en ga deze komende zomer voor het eerst proberen! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Itoero Geplaatst: 15 februari 2014 Auteur Geplaatst: 15 februari 2014 Ik had verschillende vruchten, een stuk of 6, maar ze waren niet veel groter dan mijn vuist. Ik bevrucht meloenen handmatig met oorstokjes, zo vaak mogelijk, zolang de vrouwelijke bloem open blijft.Het duurde lang voor ze rijp werden.Het vruchtvlees heeft een fletse, komkommerachtige smaak Het is vind ik geen aangename plant om te kweken.Hij heeft minuscule stekeltjes en groeit enorm snel. De vrucht is vind ik alleen geschikt als siervrucht.kiwano = hoornmeloenpepino = meloenpeer Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
ADOPEG Geplaatst: 31 oktober 2018 Geplaatst: 31 oktober 2018 Het is me gelukt. En niet eens echt in een kas, maar gewoon in een pot in de koude bak, waar de plant uitgroeide. En behoorlijk smaak. Friszure banaan, dus in dat citroen-banaan kan ik me wel herkennen. Quote ~ Vita rosa est ~
mastert Geplaatst: 7 november 2018 Geplaatst: 7 november 2018 Grappig, mijn moestuin buurvrouw had er best wel veel, maar helaas niet rijp genoeg.Buiten in de kouwe grond, maar wel met deze superzomer. Dus bevruchting moet wel lukken, dan nog een koude kas. Quote
Erny Geplaatst: 10 november 2018 Geplaatst: 10 november 2018 Mooi Adopeg, en inderdaad, de lange warme zomer heb je geluk mee gehad. Was het ook een flinke woekerende plant geworden? Quote
ADOPEG Geplaatst: 10 november 2018 Geplaatst: 10 november 2018 Viel wel mee eigenlijk. Uiteindelijk had het wel zo'n beetje de druif overgenomen die om de bak heen staat, maar daar bleef het ook wel bij. Voordeel van deze constructie is dat het hart van de plant warm staat, maar de lange uitlopers hebben het kouder. Maar voor een meter-moestuin is deze plant niet geschikt, vergeleken met de pompoenen valt het wel weer heel erg mee. Het is wel een vervelende plant om mee te werken, de haartjes zijn veel venijniger dan die van komkommer of pompoen. Quote ~ Vita rosa est ~
Elmigo Geplaatst: 12 maart 2019 Geplaatst: 12 maart 2019 Inmiddels nog meer mensen succes gehad met de Kiwano, Cucumis metuliferus? Ik was bang dat ik te laat zou zijn dus ik heb al enkele zaden laten ontkiemen. Eerste keer voor mij. Misschien later nog een paar zaaien want het kan blijkbaar makkelijk ietsjes later. En zo zien de Kiwano zaailingen er bij mij ongeveer uit: Oh ja, voor wie het leuk lijkt kan ik nog wel enkele zaden missen. Kiwano is niet vaak tekoop in de winkel. Quote
fryge Geplaatst: 13 maart 2019 Geplaatst: 13 maart 2019 ik heb vorig jaar kiwano geprobeerd, ik kreeg ze ongeveer zo ver als op de foto in de post hierboven, maar daarna ging het mis. bij het opkweken van de zaailingen merkte ik al dat ze zonlicht slecht verdroegen, dus hield ik ze maar op een plekje uit de directe zon op m'n kamer. op zich niet zo vreemd voor jonge zaailingen, al waren ze wel gevoeliger ervoor dan ik gewend ben van andere zaailingen. maar toen ze wat groter waren en ik ze toch langzaamaan aan iets meer zon wou laten wennen verbrandden ze alleen maar. elk klein beetje meer licht wat ik probeerde te geven was gelijk teveel, uiteindelijk zijn alleen 2 plantjes langer blijven leven die op een van de meer beschaduwde plekjes in m'n kamer stonden, maar daar zat dan weer nauwelijks groei in omdat ze niet veel licht hadden om van te groeien. dus uiteindelijk niks geworden, blijf het wel vreemd vinden dat ze een beetje meer licht zo slecht verdroegen, vooral omdat ik 'm nooit echt als schaduwplant genoemd heb zien worden, terwijl het bij mij wel duidelijk een plant was die het alleen in de schaduw binnen overleefde(herinner het me niet meer precies, maar ik geloof dat in de schaduw buiten ook al verbranding opleverde). Quote
Elmigo Geplaatst: 14 maart 2019 Geplaatst: 14 maart 2019 Goh, dat is ook vreemd als je nagaat dat deze vrucht oorspronkelijk uit Kalahari komt waar een gloeiendhete zon schijnt? Of misschien groeit die juist wel beter in de schaduw, ik weet het niet. Kiwano houdt volgens mij wel van beschutting, weinig wind en af en toe droge grond. Toch maar blijven proberen! Leuke uitdaging. Quote
ADOPEG Geplaatst: 14 maart 2019 Geplaatst: 14 maart 2019 Ik herken dat ook niet zo. Bij mij waren veel wel verbrand, maar ik had ze niet echt laten afharden, en dan is de volle zon wel even wennen. Uiteindelijk komen ze er dan wel bovenop en zijn ze niet meer te houden. Quote ~ Vita rosa est ~
Jorieke123 Geplaatst: 2 augustus 2021 Geplaatst: 2 augustus 2021 Ik kreeg zaadjes van @jootje en na een wat moeilijke start met het koude weer (ook al staan ze in een kas) gaan ze nu al even helemaal los. Ik heb al vele meters weggeknipt omdat ze alle kanten op gingen en ik nou ook weer niet zoveel kiwano's wil oogsten straks op 21 juni stonden ze er zo bij: (helemaal links) Nu zo: En ik zag maar geen bloemetjes maar nu beginnen die toch te komen. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 28 augustus 2021 Geplaatst: 28 augustus 2021 Ze nemen bijna de hele kas over als ik niet regelmatig snoei: Vanuit de hoek, boven de deur langs, ook over de 'vijver', en nu willen ze nog verder. Er hangen ook al leuk wat van die ballen: 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 28 augustus 2021 Geplaatst: 28 augustus 2021 Ook hier van die vrolijke dingen. Onder een afdak.,,en ja,,ze nemen de hele toko over. Al veel slierten weggehaald. ze moeten voor het oogsten nog oranje/ geel worden had ik begrepen. 2 Quote
Swa Geplaatst: 29 augustus 2021 Geplaatst: 29 augustus 2021 Hier hetzelfde jungle verhaal. Ik heb ze voor het eerst gezet want eerder hadden we geen kas. Weet iemand tegen wanneer die normaal gezien oranje/rijp zouden gaan worden? Als ze allemaal afrijpen gaat het wel een mooie oogst betekenen want er hangen er veel aan. Quote
Erny Geplaatst: 29 augustus 2021 Geplaatst: 29 augustus 2021 Haha, net als toen bij @Piroska en haar Kiwano jungle in de kas. Geen doorkomen aan met al dat gestekel. Je hoeft niet te wachten tot ze oranje gaan worden. Je kunt ze ook groen oogsten, dan smaken ze eigenlijk net zo als komkommer. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 september 2021 Geplaatst: 8 september 2021 Afgelopen weekend hebben we er 1 geplukt om eens te proeven, en ze smaken inderdaad wel naar komkommer ja. Maar dan met een heleboel pitjes (alleen maar pitjes, eigenlijk) die je uiteraard gewoon kunt eten maar niet echt lekker kauwen. Door bijv. een salade zou dat minder opvallen. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 8 september 2021 Geplaatst: 8 september 2021 Nah..klinkt niet echt lekker! Maar ja…wie gaat er dan ook kiwano kweken? 😂 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 september 2021 Geplaatst: 8 september 2021 Ik vond het wel een lollige vrucht maar zou mijn kasregister er niet voor opgeven. Zouden ze narijpen? De vrucht die Jorieke me gegeven heeft wil ik eigenlijk bewaren tot aan de tuinclub bbq de 18e.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jootje Geplaatst: 8 september 2021 Geplaatst: 8 september 2021 Volgens mij moeten ze oranje worden? Geen idee…maar zou het gewoon proberen….dat laten liggen! 1 Quote
ADOPEG Geplaatst: 13 september 2021 Geplaatst: 13 september 2021 Naar wat ik me herinner is het vooral een vrucht om te slurpen. Je eet vooral de slijmkwabjes om de pitjes heen. (Lekker smakelijk woord, slijmkwabjes.) De smaak was ook veel meer dan komkommer alleen, maar ik at ze altijd rijp. 1 Quote ~ Vita rosa est ~
jootje Geplaatst: 13 september 2021 Geplaatst: 13 september 2021 ADOPEG……fijne omschrijving! 😂🤢krijg er gelijk zin in, hihihi! 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.