breede Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 In mijn fruitbomen zit een soort spinrag oid, waar van ik denk dat er rupsen oid in zitten.Is dit schadelijk, en wat kan ik er tegen doen? Quote
spike Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Schadelijk ? licht er aan wat je wil? Een foto zegt veel meer ! Bomen hebben niet voor niets bladvertel ook even wat voor bomen het zijn Quote
breede Geplaatst: 20 juni 2013 Auteur Geplaatst: 20 juni 2013 het betreft mijn appelbomen, in de perenbomen die er naast staan, en ook de pruimenbomen zijn er geen te vinden Quote
spike Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 ik denk haast dat het de rupsen van de stippelmot zijn (Kleine nacht vlinders witte motjes met zwarte stippen) Pakken helebomen in met spinsel vreten de bomen helemaaL KAAL. Later krijgen de bomen wel weer blad. Maar wil je productie van je bomen hebben dan zou ik ze verwijderen! Quote
Frank Houweling Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Je moet de webben met eitjes en al inderdaad nu verwijderen, daarmee voorkom je problemen in de toekomst. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
breede Geplaatst: 20 juni 2013 Auteur Geplaatst: 20 juni 2013 Het zijn er enorm veel. Ennook hoog in de bomen. Hoe kan ik ze bestrijden? Quote
Frank Houweling Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Je kunt met de hand de webben uit de boom halen, en je kunt natuurlijk een bestrijdingsmiddel gebruiken. Maar ik weet tbh niet of dat ook op de eitjes werkt... kan iemand mij hierop aanvullen? Veel verkocht middeltje is Pyrethrum. Is "biologisch", maar zoals sommige mensen op het forum weten vind ik dat bullshit. Bij "biologisch" verwachten mensen iets wat goed is voor de natuur, niet iets wat alles dood maakt maar van een "natuurlijke bron" komt. Maja, genoeg daarover Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
breede Geplaatst: 21 juni 2013 Auteur Geplaatst: 21 juni 2013 ik kom niet verder dan ze chemisch te bestrijden met pyrethrum vloeibaar. Tenminste voor zo ver ik nu weet, of zijn er nog andere optie's? Quote
Berry Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 Gewoon er uit halen. Ladder? Ik heb ze hier ook gehad vorige week. Ze vreten echt alles kaal. Quote http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl
Bit Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 Hoge trap. Slang. Gericht spuiten met een echt forse straal van onderaf. Delen haal je daar wel mee weg. Zelf heb ik meerdere beginnende aantastingen in mijn rijtje fruitboompjes weggeplukt. Maar ja, dat zijn boompjes tot max 1.80.Van de week zag ik in de grotere vruchtbomen op ons moestuincomplex forse nesten en spinsel-pakketten hangen. De aantastingen zijn wel fors dit jaar lijkt het. Appel, peer en pruim. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 ik kom niet verder dan ze chemisch te bestrijden met pyrethrum vloeibaar. Tenminste voor zo ver ik nu weet, of zijn er nog andere optie's?Biologisch te bestrijden met pyrethrum bedoel je dus Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Limoncello Geplaatst: 22 juni 2013 Geplaatst: 22 juni 2013 Hier ook 3 nesten uit de bomen gehaald. Gewoon met de hand dus niets spuiten. Ben sindsdien niet meer gaan kijken. Morgen dus Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
dennislp Geplaatst: 22 juni 2013 Geplaatst: 22 juni 2013 ik kom niet verder dan ze chemisch te bestrijden met pyrethrum vloeibaar. Tenminste voor zo ver ik nu weet, of zijn er nog andere optie's? Pyrethrum is biologisch. Komt uit een margriet-soort. Ok, of het daarmee geheel een vriendelijk spulletje is? Je hebt ook spulletjes uit planten die niet zo gezellig zijn gok ik. Maar pyrethrum werkt wel erg goed. Gebruik het zelf ook als ik echt geen andere oplossingen meer zie. Ook als ik op (nog niet bloeiende) eenjarige sierplantjes luizen heb.. Werkt direct en goed. Zelf gemaakte mengseltjes heb ik mindere ervaringen mee, dan blijf ik altijd bezig heb ik 't idee. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Noompi Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 Volgens mij klopt het wel dat de plaag dit jaar flink is. Hier hebben we er ook last van. Bij ons zitten ze in de kersen, appel en pruim boom. Lastig te verwijderen vind ik maar. Quote http://noompisbm.blogspot.nl/
zoniet Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 pyrethrinen werken erg goed tegen veel insecten, vooral wanneer er een synergist als piperonylbutoxine is toegevoeg, een soort katalisator.het nadeel, of voordeel in veel gevallen is dat het geen nawerking heeft, het werkt dus maar even en het werk niet tegen de eitjes, je zal de behandeling dus moeten herhalen tot alle eitjes uitgekomen zijnowjah niet alle pyretrhinen zij van biologische oorsprong, de middelen waarvan de werkzame stof eindigt op `trhin` zij synthetisch en dus chemisch Quote
powerlite Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 Pyrethrum is biologisch. Komt uit een margriet-soort. Ok, of het daarmee geheel een vriendelijk spulletje is? Je hebt ook spulletjes uit planten die niet zo gezellig zijn gok ik. Klopt , Pyrethrum komt idd uit een margrietachtige. Milieuvriendelijk is het zeker niet , u gokt goed. Het dood ALLES wat koudbloedig is , ook de nuttige insecten. Let er dus mee op. Zoals wel meerdere BIO producten is het daarom niet minder schadelijk voor het eco-systeem. Quote
Fidel1be Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Inderdaad spinselmot. Had er ook last van. Mijn 'biologische' aanpak: aangetaste takken weggehaald en integraal (takken met spinrag, rupsen en eitjes) bij kippen in ren gegooid. Voor de takken hoog in de bomen heb ik een uitschuifbare stokzaag gebruikt. Die kippen weten er wel weg mee. Quote E fructu arbor cognoscitur - aan de vruchten herkent men de boom
speets Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Als ik de foto's zo bekijk dan zijn de rupsen al lang weg en is er geen kans op verdere schade Ik zie tenminste geen rupsjes meer! Wel zie ik geloof ik nog poppen hangen. De rupsjes verpoppen zich in die spinsels en uit die popjes komen de motjes. Die vliegen dan gewoon weer weg. Die nesten blijven achter, maar die verdwijnen vanzelf. Laat je niet bang maken, kijk even goed of er überhaupt nog rupsjes aanwezig zijn voordat je met gif aan de gang gaat!Als je geen rupsjes meer ziet: gewoon niets doen, zou ik zeggen. Die rupsjes en motjes zijn prima vogel- en vleermuisvoer. Hoort mijns inziens gewoon bij de ecologische kringloop. Maar goed, dat is natuurlijk persoonlijk... Het is trouwens helemaal niet gezegd dat ze altijd de hele boom/struik kaal vreten hoor Overigens eten die rupsjes alleen van het blad; niet van de vruchten. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.