Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Brandnetels plukken zonder jeuk

Featured Replies

Geplaatst:

Ik hoorde vanmiddag toch iets heel vreemds.

Als je brandnetels plukt met de hand (zonder handschoenen) en je houdt je adem in, dan zou het niet prikken.

Uiteraard heb ik het meteen geprobeerd, en inderdaad.... niets geen geprik.... Het kan natuurlijk toeval zijn, want dit lijkt me zo onwaarschijnlijk....

Heeft iemand hier ervaring mee???

Geplaatst:

Nee nooit van gehoord en ik ga het maar niet proberen, ik reageer altijd nogal heftig en heb er nog dagen lang last van. Maar misschien zijn er andere vrijwilligers

Geplaatst:

ik heb het idd wel vaker gehoord o.a. van scouts

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Er bestaat ook een andere manier om brandnetels te plukken zonder het te laten prikken (en dan niet door middel van adem in houden)

Geplaatst:

Haha, de scouts, die zou ik in deze niet vertrouwen Ik gebruik gewoon een plastic handschoen, geeft geen geprik en zeker ook meer werkcomfort dan werken met ingehouden adem.

Geplaatst:

ja werkt gedeeltelijk! maar niet helemaal

Als je de brandharen allemaal een kant op hebt staan.

Kun je de plant gewoon aaien met met de haren mee strijken zonder je te prikken.

( Het is wel lastig om ze allemaal een kant op te hebben staan)

Geplaatst:

Ik pak ze bij de onderkant van de stengel vast en trek ze dan recht omhoog.

Maar wel héél voorzichtig.

Leef je leven dag voor dag.

Geplaatst:

Ik pak ze gewoon met de handschoenen aan haha. Waag me er niet aan zonder!

Dat mogen andere vrijwilligers wel uitproberen

Geplaatst:
Ik hoorde vanmiddag toch iets heel vreemds.

Als je brandnetels plukt met de hand (zonder handschoenen) en je houdt je adem in, dan zou het niet prikken.

vraagje: hoe lang houd je je adem in?

Geplaatst:
  • Auteur

Tot je er bij neervalt

Alleen op het moment van vastpakken. Maar ik kan me dus niet voorstellen dat dat effect heeft.

Geplaatst:

Ik denk toch wel, dat meerderen die dit topic gelezen hebben, het ook uitgeprobeerd hebben inmiddels ? Ja toch zeker ?

En ?

Geplaatst:

Ik niet, ik durf niet

Geplaatst:

Ik wel, en ik prikte me niet....ik moet er wel bij zeggen dat ik het heel snel deed, met één stengeltje, en heel voorzichtig )

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Als ik ooit nog eens van mijn fiets afval en in een greppel brandnetels terechtkom... zal ik mijn adem inhouden en verslag doen.... Verder niet zo'n lust tot experiment.

Echter... je kan ook calendulazalf na afloop smeren, ben je ook van de jeuk af...

Geplaatst:

ik wrijf me dan in met weegbree/ fijngemalen blad ter plekke. Helpt ook ( ik heb weegbree-planten staan speciaal daarvoor, op de tuin )

Geplaatst:

Misschien heeft Bit wel een Weegbree outfit achter de hand voor noodgevallen.

Geplaatst:

Schooltuin alhier heeft nogal wat brandnetels. Eén van de kinderen wilde alle brandnetels van de hele wereld vernietigen, want kan niet tegen pijn, onrecht.

We hebben vier planten in de buurt groeien die de kinderen helpen de brand te blussen: brede weegbree, veldzuring, paardenbloem (de stengel, het witte sap) en hondsdraf. Alle vier helpen ze erg snel!

In het vervolg zal ik voorstellen om voordat ze/we de schooltuin ingaan de adem in te houden en na het tuinieren weer te gaan ademen. Na afloop zal ik vertellen hoe het afliep!

Wat niet helpt zijn de vinyl wegwerphandschoenen, de brandnetels schieten hun brandende pijlen er dwars doorheen. Wel keukenhandschoenen, waar de kinderen dan ook dankbaar gebruik van maken. Maatje S is nog wel groot, maar dat mag de pret niet drukken.

Geplaatst:

@ Jasmijn: hoe maak je weegbree zalf ???

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

een watje met wat water helpt ook goed

wat dat plukken betreft: ik ben stoer, ik pluk nijn brandnetels rauw...

(trouwens, dat prikspul helpt ook tegen reuma geloof ik, lekker laten prikken dan maar )

Geplaatst:

Ja Rob, dat is heel duidelijk te zien dat de suggestie ook helpt. Ook ik ga de brandnetels met blote handen te lijf. Ik heb reuma, artrose maar durf nog niet mezelf te slaan met bosjes brandnetels. Ze zeggen dat reuma erdoor vermindert, verdwijnt. Ik wil eerst eens harde bewijzen zien voordat ik mezelf dat aan ga doen.

Geplaatst:

De ene keer met handschoenen de andere keer met blote handen .

Geplaatst:
wat dat plukken betreft: ik ben stoer, ik pluk nijn brandnetels rauw...

Ik ben benieuwd wie ze dan "gekookt" plukt.

Sorry ik kon het niet laten.

Geplaatst:

Bedoelt Rob niet dat hij zelf rauw is?

Geplaatst:
@ Jasmijn: hoe maak je weegbree zalf ???

Ik had het op dezelfde manier gedaan als calendulazalf, op vaseline basis.

Smalle weegbree voor de bloei geplukt (vorig jaar al, de pot is al een jaar oud). Het blad een paar dagen laten verwelken, het eerste vocht laten verdwijnen. Fijn snijden en net zoveel bij vaseline toevoegen dat er een verzadigde drap ontstaat. Au bain marie verwarmen, afkoelen, weer opwarmen... paar keer herhalen over twee, drie dagen heen. Dan krijg je een groene zalf. Zeven. Ik had er voor de geur en conservering e.o. geranium bij gedaan.

In de praktijk smeert die wel lekker, maar heb nog geen toepassing kunnen vinden die niet óók door calendulazalf wordt verholpen. Alles wat met jeuk of irritatie of insectenpijn te maken heeft, is zo verholpen door calendulazalf. Toen ik een splinter in mijn vinger had, probeerde ik of de weegbreezalf ook als trekzalf kon dienen: nope! Door de werkzame stoffen trok het kleine wondje snel dicht, zodat binnen ontsteking kwam. Nee, geen ramp, het ging om een mini-gevalletje. Geneest dus wel snel de kapotte huid.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.