Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo,ik ben opzoek naar de beste fruitrassen(appel,peer,kers,perzik,nectarine,abrikoos,...,maar geen pruimen want dat lust ik niet)voor in men fruittuin te planten in komend najaar

graag wil ik jullie ervaring horen van welke rassen heel goed zijn mijn idee voor de fruittuin is om het af te bakenen met leiappels en leiperen en in het midden enkele laagstam bomen en kleinfruit

ernaast zou ik dan een tunnelserre zetten met perzikken en abrikozen erin(vanwege krulziekte)

Geplaatst:

We kunnen onze favorieten wel opnoemen, maar dat zegt natuurlijk niets over wat jíj lekker vind. Als mensen mij in de winkel vragen welke appel lekker is (héle slechte vraag ) vraag ik ze altijd wat voor appel ze in de winkel halen. Daarna laat ik wat rassen zien die daar kwa smaak op lijken maar bijv. een oud ras zijn, of een nieuw resistent ras, precies waar ze naar op zoeken. Dus, bij deze; wat vind je lekker uit de winkel?

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

lust eigenlijk alles buiten wrange appels,ik vind jonagold en gala echt niet lekker maar voor de rest alles,vooral golden en pink lady eet ik graag,granny smith eet ik ook graag

ik zou ook liever de speciale onbekende rassen planten,niet bevoorbeeld elstar die je bijna overal vind in tuinen

Geplaatst:

Je houd dus van wat knapperige zoete tot friszure appels, en niet van zoete, zachte appels maar ook niet superzure als granny smith?

Voor moderne rassen zou ik dan gaan voor Rajka, Topaz en Rubinette. Oude appelrassen kan ik zo snel niet verzinnen, maar nu je weet wat je lekker vind kun je zelf wel even googlen. Leuke site is trouwens ook orangepipping.com

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Persoonlijk vind ik dat je zelf het fruit moet proeven en dan zeggen deze wel of niet.

Want smaken verschillen!

Kwekers willen graag verkopen.

Helaas kun je denk ik niet aan al de fruit soorten komen op het moment maar nu kun je denk ik ook niet aan nieuwe bomen komen waarschijnlijk wel bestellen voor de herfst.

peren zou ik kiezen: conferance

doyenne de comice

kunt ook een kers kiesen nu het seizoen om kersen te eten

Iets voor in de tunnel serre geen last van de regen en afte sluiten tegen de vogels.

Let op hoe het zit met de bestuiving!

Kunt ook informatie vinden op de site van "de batterijen " een boom kweker.

Het zou verstandig zijn om ivm dezelfde grond een boomkweker uit jouw eigen buurt te kiezen.

Ik zeg niet dat deze boomkweker de juiste of goede bomen levert.

Als je ze besteld kun je vaak niet kiezen hoeveel takken er aan zitten.

terwijl als je ze past koopt als je ze ziet kun je zien of de boom genoeg takken heeft en in jouw ogen de juiste vorm.

Of het soort klopt kom je toch pas later achter

Geplaatst:

ik zou denk ik ook een stoofpeer kiezen.

Deze kun je makkelijker langere tijd bewaren .

Ook iets om rekening mee te houden!! Oogst spreiding en wanneer het opgegeten moet zijn of verwerkt

Geplaatst:

@ spike voor appels heb ik court pendu rosat en alkmene op het oog,zijn dit lekkere appels volgens jullie

voor peren inderdaad doyenne du comice en dan nog Jules d’Airolles

voor kers liefst een gele kers en dan nog een rode

Geplaatst:
niemand anders?ik weet het echt niet meer,er zijn zoveel rassen en ze zeggen allemaal dat ze goed smaken

Kijk es aan. Op 3 uur tijd van "ik weet het echt niet meer" naar "ik heb het een en ander op het oog "

Geplaatst:

ik heb nog een leuke peer gevonden:de dubbele flup,is toch een beetje van mijn streek namenlijk de kempen en is ook erg lekker als ik calle plant mag geloven

Geplaatst:

Jens, ken je de Princesse Noble? (Heb je d'r weer...) Hij lijkt sterk op de Notarisappel. Beide soorten zijn al wat ouder, geen algemeen bekende soorten, maar ik vind ze persoonlijk erg lekker.

De Princesse Noble wordt eind september geoogst, je kunt ze vaak redelijk goed bewaren tot ver in november (wordt de schil wel dik en geel -> schillen voor het eten, maar de smaak is nog altijd best goed), en het is zowel een kookappel als een handappel. Mijn ouders hadden hem vroeger op een hoogstam in de tuin, tegenwoordig hebben zowel mijn ouders als ik een halfstam staan. Ik wil niet meer zonder!

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

@roosmarij bedankt voor je antwoord die appel ken ik wel maar is niet te koop bij de kwekerij waar ik langs wou gaan(calle plant)ze hebben hem echter wel op fruittuin.com dus ik zal nog zien

Geplaatst:

momenteel staan deze bomen op mijn verlanglijstje

peren:doyenne du comice,josephine de malines(inheemser kan niet,woon in mechelen),dubbele flup,jules d'airolles en le lectier

appels:alkmene,court pendu rosat,ingrid marie,la paix,reinette de chenée,goldpearmain,stark's earliest en winterbanana

kersen:donissens gelbe knorpelkirsche en dan nog een rode zodat ze elkaar bestuiven iemand een suggestie?

perzik:benedicte

nectarine:nectared

abrikoos:abricot de nancy

zure kers:noordkriek

en dan het kleinfruit

poolbraam,kruisbessen op stam en dan nog aardbeien lambada

vinden jullie deze soorten ok of zijn er soorten die jullie echt afradenen zijn er nog soorten die jullie aanraden

Geplaatst:

Appelsbomen heb ik niet zoveel verstand van appels koop ik altijd bij de appelboer.

Welke boom soorten wil je hebben ?

Laagstam, halfstam of hoogstam of zoals tegen woordig de appelbomen bij de appelboeren .

De nieuwe kersen soorten staan ook meer aan draden en worden op een hoogte van zo'n 3,5 meter gehouden dit zijn meer struiken.

Nieuwe kersen soorten geven veel grotere kersen .scheelt veel met plukken.

Zoek het gewichts verschil maar uit!

rode kersen zou ik vroege duitse kiezen erg lekker maar zijn vroeg meer kans op slecht weer bevriesen van bloesen.

Ga je tegen minillia spuiten ?

Je krijgt een hoop werk en afhankelijk van productie weet je al wat je hier mee gaat doen?

Kunt makkelijker meer klein fruit kiezen om dat dit minder kost en minder werk is en minder plaats in beslag neemt.

Ik zou ook elsanta aardbeien zetten en niet alleen lambada.

Aardbeiplantje kost afhankelijk waar je ze koopt misschien maar 35cent.

Misschien kun je wel stekken krijgen?

Klein beginnen en groot eindigen

Het kost allemaal tijd.

Geplaatst:

@spike ik ga spilbomen in een fruithaag zetten spuiten ga ik ook niet doen

klein fruit is wel leuk maar ik hou toch meer van fruitbomen

Geplaatst:

ik heb de website van de nationale boomgaardstichting mechelen eens opgezocht en zo ben ik te weten gekomen dat men vroeger hier heel veel perenrassen kweekte dus door zelf te kruisen en ik heb een lijst gevonden met fruitrassen uit deze streek,die ga ik toch proberen te planten helaas zijn veel waardevolle soorten verloren gegaan maar elk jaar is hier in mechelen in het park tivoli enthout en onderstammen te koop,dus dan ga ik eens kijken

Geplaatst:

ik heb u een kwekerij vlakbij mechelen gevonden namenlijk boomkwekerij van deyk mark ik heb een mailtje gestuurt zodat ik kan weten welke rassen ze er hebben

• 5 weeks later...
Geplaatst:

ik heb gezien dat er ook fruitbomen zijn die in ruitvorm geleid worden op die manier kun je veel meer soorten planten maar mijn vraag is geeft dit ook goeie opbrengsten

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...