Jump to content

Hoeveel aardbeien pluk je ongeveer per m2..?

meekje

Recommended Posts

Verleden jaar heb ik aardbei stekken bij een beroepsteler gekocht.

Ik verbaas me over de opbrengst!

Ik pluk sinds 7 dagen aardbeien en heb al 17 kilo aardbeien geoogst van iets meer dan 4 m2

Een diepvriesla vol, limonadesiroop, jam, saus gemaakt, nu ben ik aan het weggeven dat is natuurlijk ook leuk!

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Opbrengst is rasafhankelijk en volgens dikte rhizoom plant, Lambada geeft minste opbrengst en Elsanta 1 van de meeste opbrengst per plant.

En natuurlijk de plantafstand, niet te dicht maar ook weer niet te ver, als ik me niet vergis is 10 à 12 planten per m² ideaal, dan zijn de gangen ertussen meegerekend!

Voeding en waterhuishouding spelen ook een rol. En de standplaats natuurlijk in volle zon.

Neem iets van min 250 gr per plant voor een Lambada tot min 650 gr per plant voor een Elsanta.

De overige rassen zitten ertussen eerder richting Elsanta.

Vorig jaar bijna 1kg elsanta per plant gehad.

Dit jaar zijn ze tot nu toe een stuk minder dik geweest , door het slechte weer neem ik aan , maar gelukkig is de oogst nog maar in het begin en komt er nu een heel mooie periode aan.

Ik geef 2 foto's, van vroeg dit jaar, toen ik de bedden heb gemaakt, en de situatie kort voor de 1e oogsten. Inmiddels is mijn oogsten op z'n hoogtepunt denk ik.

De Lambada geeft inderdaad niet zo veel ( wel erg lekker ! ) en mijn Elsanta's zijn maar kleine vruchten vind ik ( wel veel ) De Gariguette zijn én groot en erg lekker, de Elianny zijn gróót ! Zelfs de Frau Mieze Schindlers zijn groot.

Zoals de foto's tonen, moet de opbrengst / oppervlakte bij mij wel bedroevend laag zijn Maar lekker zijn ze.. En ze moeten nóg een seizoen op deze bedden blijven he ? ( 2 seizoenen is zat vind ik )

Maar goed; nooit over opbrengst nagedacht eigenlijk

Begin april 2013:

dscn50651634136544794996401372956132.JPG

Nu. ( 2 a 3 weken terug )

dscn478540131371657631.JPG

'k Weet niet eens welke soorten ik heb er zijn wel drie verschillende, dat zie ik aan de verschillen in aardbeien...

Hele grote, tussenmaat en kleintjes die wel heerlijk zoet zijn.

Ook verschil in kleur van oranjerood naar heel donkerrood.

001-(11)81041369507819.JPG

Groetjes! Meekje

Potten en flessen zijn aardig gevuld, vandaag weer wat ingemaakt en aardbeien uitgedeeld aan oma en haar buurvrouw

'k Hoop dat jullie allemaal ook een goede oogst krijgen..

Groetjes! Meekje

Ik heb 9 plantjes op 1m2, stekjes die ik vorig jaar gekregen heb, geen idee welke soort of eenmaal of doorbloeiend. Tot nu toe precies 13 aardbeien gegeten en er zitten nog 2 groene aan. De vogels hebben voordat ik een net had ook wel 5 aardbeien opgegeten. Vandaag heb ik maar weer aardbeien gekocht , volgend jaar verwacht ik toch meer aardbeien