Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Vakantie-Tuin-Tuin-Vakantie

Featured Replies

Geplaatst:

Ga je dit seizoen op vakantie ? Is de tuin jouw vakantie ?

Hoe doe je dat en waarom en hoeveel, wanneer, wat regel je, etcetera. Of moet je op vakantie en wil je eigenlijk helemaal niet ?

Geplaatst:

Ik heb maar een klein moestuintje, maar ik maak me wel zorgen om het water geven als ik straks op vakantie ga. Op de dag dat ik vertrek ga ik nog 1 x heel veel water geven. Verder laat ik een gieter vol met water achter, en dan vraag ik een van de buren om ze na een paar dagen water te geven.

Geplaatst:

Nee, geen zomervakantie voor ons. We (nou ja onze hondjes) verwachten puppies! Andere drukte dus

Maar.. we gaan wel in november naar Fuerteventura! Ik kijk er nu al enorm naar uit en dan is er niet zoveel te beleven in de tuin dus dat komt mooi uit!

Geplaatst:

We hebben net 3 weekjes vakantie er op zitten.De tuin staat er prachtig groen bij,en wat is het snel gegroeid zeg in die 3 weken tijd.

Onze dochter en zoon gieten alleen de planten als we weg zijn,onkruid wieden doe ik dan zelf weer als we thuis komen.Maar deze keer viel het erg mee.

Geplaatst:

Wat een vraag!

Ooit was mijn tuin hier vakantie..ondertussen is het gewoon werk geworden. Vakantie kan ik het niet noemen, maar het is wel leuk. En verslavend.

Ik kan het bijna niet missen, en als ik thuis ben gaat dat kriebelende gevoel alleen maar ( even ) over als ik in het tuintje daar wat doe.

Dat tuintje is natuurlijk ondertussen zwaar verwaarloosd, want krijgt bijna geen aandacht.

Ik neem me iedere zomer voor dat ik in de tuin ga zitten..om te lezen, of gewoon om te kijken...maar al gauw sta ik weer op om iets te knippen, uit te trekken, vast te binden enzovoort.

Misschien moet ik eens zo`n hangmat..een hele grote met hoge zijkanten waar vanuit je niets ziet van de tuin

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik ga naar mn tuin op vakantie dit jaar

naar côte du jardin

Geplaatst:

Hier ook een paar keer in de week met de fiets op vakantie naar de natuurtuinen alhier als vrijwillig medewerker. Als ik thuiskom van mijn werk voelt het weer een beetje als vakantie, pluk en snoepvakantie in mijn microvakantieoord, de huistuin en tuinkas. Uit eten uit eigen keuken in de achtertuin, slapen heerlijk in eigen nest en geen reisstress en geen zorgen om wie de planten water moet geven.

Geplaatst:

Voor mij is het de ultieme vakantie als 's omers tijdens de vakantie de stad tot rust komt door de velen mensen die op vakantie gaan. Heerlijk loom doe ik mijn ding in mijn tuin, bezoek een terrasje, ga wat trainen, pluk mijn paard uit de wei en ga het bos in en geniet vooral heel erg intens van een tamelijk ingeslapen Domstad!

Als ik zelf weg wil ga ik bij voorkeur in het late najaar, winter of vroege voorjaar. De tuin heb ik dan of nog niet opgebouwd, of inmiddels weer afgebouwd en ingepakt dus daar heb ik geen werk aan.

In het najaar maak ik namelijk op een zeil een hoop van de grond vermengd met koeienmestkorrels en dan weer afgedekt met zeil. Dan kan het lekker broeien en voedingsstoffen opnemen voor het weer opnieuw wordt gebruikt. De zakken en bakken gaan de schuur in en onder het afdak.

Als ik de tuin weer opbouw vul ik alles pot voor pot en zak voor zak met de grond van de hoop.

Geplaatst:
  • Auteur
Wat een vraag!

Haha. Jawel. Ik kwam op dit topic omdat het natuurlijk nu vakantietijd is of gaat worden Iemand in een ander topic, las ik gisteren, die liet zich ontvallen, dat ze helemaal geen zin had in weggaan, op vakantie gaan, maar wel moest. Het is erg ja. Maar als je een relatie hebt of een gezin, komt dat voor kennelijk en ook wel invoelbaar.

Vorig jaar voor mij voor het eerst geen vakantie, of wél; maar op de tuin dus. En dat is mij zó goed bevallen

Dit jaar geen vakantie buiten de deur. Wel eens een daggie weg, misschien nog even naar N-Fr ook wel, voor een wandeling. Maar nee. Heerlijk op de tuin deze zomer.

Echt hoogzomer; vakantietijd, is dat tóch net weer even anders vind ik. Veel mensen zijn weg. De buurtwinkels zijn lekker rustig hier. Vroege warmte en zwaluwen door de straten gierend.

Met het autootje naar de tuin, rustig op de weg. Lome warmte, wat klooien op de tuin; tuttelen, plannetjes maken, wat hangen in de hangstoel en zelfs even dutten in de schaduw.

Of héél vroeg naar de tuin. Camera mee. Genieten. Al een heel dagdeel achter de rug als de klok 08.00u aangeeft. De stilte !

Verder ben ik ook nog druk met al de tuinders die aan mij komen vragen of ik misschien hun kasje water kan geven voor een weekje, of 2 weken , of 3 . Ik zeg er wel nu steeds bij, dat ik geen onkruid ga trekken, wel de komkommers wil opbinden, maar niks wil oogsten of hoogstens een rijpe tomaat ( wat smaken die dingen beroerd zeg ( maar ik hou mn mond ) ( iedereen heeft 'moneymakers' enzo, waarom komt nou niemand es op het idee es een ándere tomaat uit te proberen ?? ))

Geplaatst:

Mijn tuin is mijn leven! Haast letterlijk, we moeten er van eten het hele jaar, dus dagelijks veel liefde en werk er in stoppen en een volle vriezer en weckpotten voor de winter er voor terug Dus nee, geen vakantie dit seizoen, dat kan echt niet. We wachten tot half september, dan is er niet meer dagelijks werk in de tuin en dan rijden we een paar daagjes naar Kroatië, eerder echt niet. Maar het is behalve het dagelijks werk ook best een beetje vakantie: 8 uur per dag een beetje in de zon in de tuin freubelen met een glaasje witte wijn met ijswater...geen straf! Mocht iemand zich geroepen voelen om te helpen: hier een tuin-vakantie!

Geplaatst:

Op dit moment ben ik op vakantie. We zitten nu een week op een boerderij in prachtig Groesbeek. Met een geweldig uitzicht, ik zou de vakantie niet willen missen. Bovendien heeft manlief vakantie NODIG! Ik heb altijd al vakantie! Maar ik vind het dus wel moeilijk om mijn tuintjes " los" te laten. Kan het eigenlijk niet uitstaan dat ik er niet ben nu mijn broccoli geoogst kan worden! Ik heb een lieve vriendin die dat voor me doet, ook nog eens foto's maakt voor me, en ik heb een zoon die thuis de planten en kipjes doet. Dus ik mag niet klagen, en dat doe ik ook niet. Maar toch zit ik te denken hoe ik dat volgend jaar ga doen.....wanneer we dan op vakantie gaan....welke tijd is het slimst om om vakantie te gaan ivm de tuin? Als iemand me drie jaar terug had verteld dat ik het moeilijk zou vinden om twee weken op vakantie te gaan vanwege de tuin, dan had ik ze volkomen voor gek verklaard! Maar goed, voor nu geniet ik van de vakantie, van prachtige wandelingen in een een prachtige omgeving, van veel taartjes eten, van laat naar bed, dutjes doen overdag, van gewoon niks moeten!

Geplaatst:

Wij gaan ook in onze vakantie naar onze tuin ,heerlijk 3 weken op de tuin genieten .

Geplaatst:

We zijn dus een paar dagen naar de Ardennen geweest, bij thuiskomst alle gezaaide kooltjes verbrand, niet verzorgd door de schoonbroer zoals ik gevraagd had.

Zal een beetje de rem zetten op het groente weggeven ook.

Einde van deze maand voor een week naar Bretagne, La Trinité sur Mer', beetje zwemmen en véél vis eten.

Anders regelmatig ook eens met de mobielhome op stap voor een paar dagen, grote reizen zie ik zo niet meer zitten alhoewel ik er toch al aan gedacht heb om eens de verder wonende tuinders te gaan opzoeken met de MH, heeft niemand last van ons, juist eens dag zeggen en weer weg, of op hun erf overnachten,, dromen

Bit, ooit al eens de bronnen van de Schelde in Gouy gezien en de vlak daarbij gelegen, 15km, bronnen van de Somme in Croix-Fonsomme???

Of vlak daarbij de kanaaltunnel in Riqueval op het kanaal van St. Quentin is het bezoeken waard vind ik, veel rustige prachtige natuur.

Noord Frankrijk zegt ge toch

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Ik heb in vroegere jaren veel gereisd, was altijd wel iets aan het plannen, veel keren per jaar, low budget, maar ook veel internationale vriendschappen, dus dat was nooit zo duur.

Sinds de komst van de kinderen werd het minder, soms kamperen, en later werd het werk zo druk, dat er vaker een jaar overgeslagen werd. Op dit moment geen geld, geen behoefte. Wat is het ei en wat is de kip? Geen idee. Ik geniet echt elke dag in de tuin, steek er veel tijd in, maar dat is ook veel keuteltijd. Gisteren was ik bijvoorbeeld met mijn moestuinbuurvrouw naar een mooi tuincentrum gereden. Ik hoorde haar bij veel planten zeggen: nee, dat is niet handig met de naderende vakantie... Het beperkt je wel.

Ik heb net als andere niet-vakantiegangers een paar tuintjes om een beetje bij te houden bij afwezigheid. Geen straf, al is het raar om in het tuintje van een ander te schoffelen. Voelt vreemd.

Geplaatst:

@jootje: gewoon lekker genieten! Er komt prachtig weer aan volgens mij en je broccoli loopt niet weg en is in goede handen bij je vriendin en zoon denk ik!

Geplaatst:

Ik ga juist wel op vakantie en heb dat ook echt nodig om bij te komen net als mijn lieftallige wederhelft! Wij gaan de eerste twee weken samen met de kinders naar Zuid Spanje. Vanuit daar neem ik dan wek weer een paar kilo knoflook mee en een heleboel nieuwe energie die ik vervolgens goed kan gebruiken want zoals het er nu uitziet zijn dan de meeste dingen klaar op de moestuin aan bonen, bieten etc.

Ik heb een vriendje van zoonlief gevraagd water te geven op de moestuin en hij mag oogsten wat klaar is. Doet hij waarschijnlijk toch niet want daar word je echt moe van

Bij huis doen mijn ouders het water geven en opeten als het goed is. Ik zorg dat er iig voor een aantal dagen in de druppelflessen zit zodat er maximaal een week geen water gegeven word in het slechtste geval. Eerst maar eens zien hoe het weer is tzt

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

vind je het dan niet jammer dat je een aantal dingen gezaaid hebt die je zelf niet kan oogsten? Of maakt dat niet uit?

fijne vakantie in elk geval, geniet ervan en van de knoflook

Geplaatst:

Het mooie weer is nu net een uurtje geleden begonnen. Voorlopig blijft het de eerste week prachtig! Nog even maaien zo, en wat zonnebloemen, andijvie, radijs en nog zowat zaaien. Dan laat ik tegen dat het minder warm wordt de tuin achter en ga een rondje van een km of 15 fietsen..doe/probeer ik te doen/ iedere dag..en dan de laatste twee uur van de dag wieden in het prachtige avondlicht..kan ik wel heel gelukkig van worden Dat boek doe ik wel in bed

Geplaatst:

klinkt heerlijk Appelvrouw! Geen heuvels daar? ik probeer ook soms te fietsen maar ik kom niet omhoog dan Naar beneden des te sneller natuurlijk..

edit ik word oud denk ik... ai ai

Geplaatst:

Ja, ik herken dat gevoel wel. Zelfs we nu de grote oceaan gaan oversteken, prachtige vakantie in het vooruitzicht, baal ik er een beetje van dat ik niet zelf de tuin kan bijhouden. En dan wordt het hier ook nog eens prachtig weer, dus degene die de tuin verzorgt moet flink aan de bak met water geven. Hoopte een klein beetje op regen als we weg zouden zijn haha

Maar goed, volgens mij komt dat wel goed, ik geloof niet dat het een tekort aan water zal krijgen. Maar ik doe het gewoon liever zelf

Geplaatst:

@piroska ja en nee, soms is het jammer maar mijn vriend kan lastig vrij krijgen dus voor ons is het niet anders. Ik heb met het zaaien rekening gehouden met de geschatte oogst tijden dus ik zou die twee weken relatief rust moeten hebben.

Waar ik wel elk jaar van baal is die enorme hoeveelheid onkruid die er dan gewied moet worden.

Die knoflook neem ik mee vanuit Spanje om hier dan in oktober te planten. Dat is allemaal lokaal spul dus hopelijk een betere opbrengst?

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:
  • Auteur

@aalterse-willy. Een beetje. Maar ik zit van u uit gezien wat meer naar links van Reims. Echt wel Ardennen. Daar ken ik het goed, en daar heb ik zo mijn wandelingen waar ik op planten en vlinderjacht ga ( ik moet toch écht hoognodig die betere camera ) Ach : jacht. Meer slenteren en dwalen door de heuvels, de bossen, de holle wegen: zinderende zon en krekel-koren

Het moet ook echt maar maximaal een dag of 3 zijn. Wil nu voor geen goud mijn tomaten missen en er zijn stekjes die ik heen en weer moet slepen. Ja. Slaaf van mijn eigen hobby; ik geef het toe.

Wieden in de avondzon ( Appelvrouw ): dat is een genot waar eigenlijk geen vakantie tegenop kan. Vakantie vier ik in mn hoofd. Dat zal ook de leeftijd zijn wellicht. Ik moet niet meer zo nodig.

Water geven en de tomaten opbinden in de vroege koele ochtendzon, is van een belofte waar niet veel aan kan tippen.

Geplaatst:
klinkt heerlijk Appelvrouw! Geen heuvels daar? ik probeer ook soms te fietsen maar ik kom niet omhoog dan Naar beneden des te sneller natuurlijk..edit ik word oud denk ik... ai ai

Dat werd ik ook( oud).We zitten op 220 meter, en de heuvels alleen al om ons dorp uit te komen zijn pittig. maar fk heb een hele mooie fiets geerfd: Met trapondersteuning...t-serie29851373055542.jpg

Geplaatst:

Mijn tuin is zeker geen vakantie, het is werk. Waar ik wel van geniet, maar toch. Ik ga er niet in mijn hangmat hangen o.i.d. We gaan nooit in de zomer weg, dan moet en mag er gewoon teveel gebeuren hier.

We gaan lekker in de winter, al zijn we de afgelopen 4 jaar niet weggeweest. Hopelijk dit jaar wel... Niet dat ik er aan toe ben, maar ik wil gewoon meer zien dan Zelhem

Geplaatst:

meer dan zelhem jorieke?????????

hier heb ik de schoonheid van lelystad voor je: incl.batavia-stad

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.