Geplaatst: 11 april 201213 j Palamandelstrandje Ze moeten dringend verplant, maar vind dit wel grappig zo samen in dit bakje, heb er inmiddels zoveel dat ik niet meer weet waar ik ze laten moet.Misschien dat ik ze wel meeneem voor 20 mei? Ik heb dit leuke strandje nog even(met lichte jaloezie ) bekekenn, en zie dat de "noot" niet de eerste 2 blaadjes worden zoals je zou verwachten....dus dat wormpje wat zich nu bij mijn pitten is aan het vormen, worden de blaadjes????of kijk ik niet goed? Wil óók zo'n strandje mag er altijd een (of een paar ) voor mij meenemen hoor!
Geplaatst: 11 april 201213 j Daar waar de penwortel ontspruit zal ook het plantje ontwikkelen, de pit zal zich openspreiden, foto's zeggen meer dan duizend woorden mijn Surfplank amandel eigenlijk meer een Waterfiets (spring maar achterop) heb ik er ook maar opgezet, moet toch ergens mee proberen indruk te maken om een week foto te krijgen PS: moet ze nu dringend oppotten, ik ben ze een beetje aan het pesten op dat strand, ik zal er eentje voor je reserveren
Geplaatst: 11 april 201213 j Dat is bij mijn abrikoos anders ik heb daar de pit mee verspeend, is dit wel de bedoeling of maakt dat niks uit.Bij de Perzik heb ik de kiem opgepot neusje boven de grond zoals je met een ui doet Hoe verspeen jij ze Persica met die twee "lobbladeren"" onder de grond, heet vast niet zo hoor. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 11 april 201213 j De lobbladeren (voedselreserve) voor de jonge plant mag onder de aarde, in deze situatie lagen de pitten zowat aan de oppervlakte, is handig om ze in de gaten te houden, gedurende de kieming richten en drukken ze zichzelf naar boven, tijdens het oppotten gaan ze onder het zand geeft meer stevigheid. Je kunt die noten en pitten ook allemaal laten kiemen tussen vochtig keukenpapier, zand is niet eens nodig.
Geplaatst: 11 april 201213 j Helemaal duidelijk nu....wél apart om te zien hoor! en ik nomineer jouw surfplank-amandel bij deze voor de foto van de week Wanneer mogen die van mij uit de koelkast? Kan dat nu al?
Geplaatst: 11 april 201213 j Tnxxx voor de nominatie, Denk wel dat het kan, ze zijn al aan het kiemen? Dan willen ze maar één ding --Groeien, maak de overgang niet té groot, niet te warm.Hoop dat het lukt, straks kun je zelf nog gaan uitdelen Of je eigen Amandellaan creeëren
Geplaatst: 11 april 201213 j Bij mij is de eerste overleden door te grote overgang van koelkast en te warme ruimte denk ik. Maar goed we wachten op de volgende.
Geplaatst: 16 april 201213 j Een van m'n amandels heeft nu al een redelijk worteltje (de amandel zelf is nog niet aan het splijten). Is het de bedoeling dat ik die nu dan uit de koelkast haal en elke dag verplaats naar een iets warmere plek? En moet ik die dan bedekken met aarde? De andere 3 beginnen ook een worteltje te krijgen .
Geplaatst: 15 juni 201213 j Eindelijk lukt er een amandelpit. Welliswaar met wat hulp. De amandel lag, zoals in dit topic aanbevolen, in zand in de koelkast, groentelade. Zoals de foto laat zien , sinds de 23e februari !Eergisteren dacht ik dat ik de amandel maar iets moest helpen. Hij brak maar niet open. Wortel groeide wel , maar heel langzaam ( dooorzichtig bakje )Stukje van de amandel voorzichtig open gebroken , en afgebroken. Ik kon de groeipunt, heel bleek, zien zitten. Nu staat het bakje buiten in de schaduw en uit de wind.En eindelijk komt er iets te voorschijn, en het is groen ! hé hé.
Geplaatst: 18 juni 201213 j Paar dagen verder. Operatie amandel gelukt ! eindelijk. Ga ik van de winter ( wat eerder dan eind februari ) met nog een stel proberen, en een rijtje amandelen volgend jaar !
Geplaatst: 27 juni 201213 j Hoi, Ook ik ben aan het experimenteren met wat amandelpitten welke mijn moeder heeft meegebracht uit Cyprus... Nu liggen ze een kleine maand in de koelkast en heb vooralsnog geen vooruitgang geboekt. Ik heb voorafgaand de pitten 24 geweekt in een bakje water. Een aantal hiervan zijn uit de dop en een aantal er nog in (ik kreeg ze bijna met geen mogelijkheid opengebroken, maar nu las ik hier op het forum dat dit ook eigenlijk niet echt nodig is?...) Ze liggen in een bedje van aarde (zand had ik even niet. Is dit geen probleem? En kan het kloppen dat ik tot op heden nog geen veranderingen heb waargenomen? Oja, en moeten de pitten ook in de koelkast water krijgen? Ik heb dit slechts tot het minimum (geloof 1x of 2x een heel klein beetje) beperkt ivm mogelijke schimmelvorming. Wie kan mij wat verdere tips geven? Groetjes Angelique.
Geplaatst: 2 juli 201213 j @Persica, hoelang zet je het zand (zonder pitten) in de magnetron om de ziektekiemen te doden? 30sec op 700w? Ik heb 1 pit kunnen bemachtigen van abrikoos Bigred en 5 waarvan ik de naam nog niet gekregen heb en nog 2 platte, waarschijnlijk Saturne. Ook ben ik vollop perziken aan het eten speciaal voor de pit maar ik hou enkel de lekkerste over Het bakje met zand staat al klaar.... Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Geplaatst: 2 juli 201213 j In een bakje van de Chinees (eten) gaat het zand (licht vochtig) gedurende 10 min.bij 700 Watt in de Microwave. Dan pas zijn de meeste ziektekiemen dood.Deze bakjes kunnen deze hitte verdragen.
Geplaatst: 2 juli 201213 j Ja, heb het in een plastic doosje van de Chinees geplaatst met het wit zand. Toevallig eergisteren Chinees gaan halen Kwam net van pas Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Geplaatst: 16 juli 201213 j Mijn amandeltje inmiddels. ong. 20-30 cm hoog. Net aan het vertakken , maar de groei lijkt er toch wel uit nu ( weet niet zeker )
Geplaatst: 20 juli 201213 j Helaas zijn de kiemende pitten hier niet verder gegaan. Ik heb iets fout gedaan met buiten zetten, maar wat? Heb ze echt wel goed in de gaten gehouden, maar helaas. Mooi hoor Bit jouw boom!! Ik heb het gevoel dat je de top eruit moet halen om een mooi vertakt boompje te krijgen en dat er dan ook weer groei in komt. Heeft zo'n amandelboom een breed wortelgestel? Mogelijk een andere maat pot nemen?? Volle grond geen optie? (haal je gewoon nog wat stenen uit je terras )
Geplaatst: 21 juli 201213 j Die gaat uiteindelijk de volle grond in hoor. Jazeker. Maar de grotere pot ( grote maat rozenpot ) staat al klaar. Dit jaar nog in pot, en bij nog zo'n winter toch nog de winter op mijn balkon. Volgend jaar de tuin op. Nee. Toppen doe ik nog niet nee.
Geplaatst: 14 augustus 201213 j Toch is ie verder gaan groeien. Zet hem van de week in nog 1 maatje groter.
Geplaatst: 16 januari 201312 j Ik heb mijn amandelenpitten in een vochtig keukenpapier gelegd en in de koelkast gelegd. Nu zie ik een worteltje uitschieten Moet ik die dan even tot maart binnenhuis houden... ?
Geplaatst: 18 januari 201312 j bij mij rijst de vraag, hoeveel jaar duurd het eer er amandelen geoogst kan worden. las ergens 6 a 9 jaar. is dat zo? heb voor de gein 3 pitten weg gelegen, maar gezien mijn leeftijd, zou het fijn zijn als vruchten plukken wat sneller zal gaan
Geplaatst: 10 februari 201312 j Kan een amandelplant/boompje de eerste paar jaar in een grote pot staan? Wij hebben voorlopig nog geen kans om in de volle grond te planten aangezien de huizen verkoop tegenwoordig niet zo snel gaat. Dus kan dat? In zo'n 12 liter pot en moet die in de winter dan naar binnen?
Geplaatst: 25 februari 201312 j Zie eerder dit topic: Ja dat kan he ? En, nee, die hoeft niet naar binnen. Wel bij grote vorst ( wat is grote vorst ? : overdag lichte -matige vost , en snachts matige tot strenge , maar ook áánhoudende vorst en wind ) beschermen of naar binnen, maar dan koel ! Amandel is op zich goed winterhard, maar in vroege voorjaar ook erg vroeg met uitlopen , en bloeien. Die bloemen willen geen vorst Bij mij staat de huidige 1 jarige kleine zelfgezaaide amandel in pot in een koude kas. En langzaam toont zich al wat zwellen van de knoppen. Dit voorjaar gaat ie op de tuin.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.