bio-fee Geplaatst: 8 juli 2013 Geplaatst: 8 juli 2013 Ik heb al even zitten zoeken maar ik kan het nergens echt duidelijk vinden. Hoe kun je nu het beste je kruiden drogen?En hoe lang duurt het droogproces zo'n beetje? Het liefste gebruik ik geen electriciteit, dus geen oven oid. Ik had een paar bosjes kruiden opgehangen in de garage, maar nu heb ik het idee dat sommige (munt en citroenmelisse) er te lang gehangen hebben. Die waren nl. wel héél erg droog geworden. En sommige blaadjes waren wel erg donker (schimmel...???). De dille, die ik naar ik meen iets later heb opgehangen, was echter nog niet knisperig droog.Alles heeft er ik meen wel een week of 2, 3 gehangen. Iemand nog tips? Wat is jullie favoriete manier om kruiden te drogen en hoe lang duurt dat? Quote
Indy Geplaatst: 8 juli 2013 Geplaatst: 8 juli 2013 Ik gebruik zo'n wasdroogrekje,een ronde.Mn kruiden bind ik in bosjes,en dan hang ik ze aan het droogrekje op de veranda.Met een week of wat is het dan knisperend droog. Quote
speets Geplaatst: 8 juli 2013 Geplaatst: 8 juli 2013 Ik zou ze in elk geval buiten hangen, in de wind.En met deze temperaturen lukt het hier ook op zolder: boven de 30 graden. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
RvO Geplaatst: 8 juli 2013 Geplaatst: 8 juli 2013 Is een "zonnedroger" een idee, of had je dat al bedacht?Uit mijn bookmarks: http://www.wot.utwente.nl/nl/demonstratieterrein/zon/de-zonnedrogerMaar als je zoekt op 'solar dehydrator' vind je er eindeloos meer, in allerlei vormen en maten.Succes. Edit: volgens mij was er al ergens een draadje over zonnedrogers. Ha, gevonden: wie-heeft-ervaring-met-zelfgemaakte-zonnedroger-t7316.html Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 juli 2013 Geplaatst: 8 juli 2013 Ik hang ze op zolder met alle raampjes open. Als ze vrijwel droog zijn maar nog niet knisperen zet ik ze in een mand nog een a twee dagen overdag in de zon.Kleine topjes e.d. gaan op een dienblad of truidroger voor de raampjes.Tijd kan ik niet aangeven, maar met 3 week zouden de meeste kruiden wel droog moeten zijn. Ik denk niet dat dat zwart schimmel is, het heeft misschien iets te maken met te snel drogen? te licht? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
bio-fee Geplaatst: 8 juli 2013 Auteur Geplaatst: 8 juli 2013 Hmm te snel drogen kan ik me niet zo goed voorstellen, ze hingen in bosjes in de garage en daar is het donker...Maar sommigen van jullie drogen dus wel in het licht? Ik dacht juist dat het in het donker moest vanwege behoud van smaakstoffen... De donkere blaadjes heb ik voor de zekerheid maar weggegooid; de moederplanten hadden ook wat schimmel dus ik was bang dat dat het was. Uiteraard had ik geen beschimmelde takjes/blaadjes genomen om te drogen, maar ik vertrouwde het toch niet helemaal... Naar die zonnedrogers ga ik eens kijken! Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 juli 2013 Geplaatst: 8 juli 2013 Wel in het licht, maar niet in de zon..behalve op t laatst dan... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
HuubvG Geplaatst: 8 juli 2013 Geplaatst: 8 juli 2013 In een vroeger kruidenboek stonden m.i. goede richtlijnen voor het drogen van kruiden. Niet in de zon, niet in een te warme of te koude ruimte. Wel in een ruimte waar het donker is en goed luchtig, heel goed geventileerd, ongeveer 18 tot 20°C. In de zon en in een te warme ruimte drogen ze te snel uit, verdrogen ze, blijft er poeier van over zonder smaak. Te koud en te weinig ventilatie = schimmelen, rotten. Quote
bio-fee Geplaatst: 8 juli 2013 Auteur Geplaatst: 8 juli 2013 Lastig, om zo'n goede plek te vinden!Een (handig bereikbare) zolder heb ik ook al niet...Niet te warm, niet te koud, goed geventileerd, niet licht... Hmmmmmm.... Quote
HuubvG Geplaatst: 8 juli 2013 Geplaatst: 8 juli 2013 Wie wil er dan ook kruiden drogen? Ik doe het zelden, en ja waarom? Omdat ik die ideale ruimte ook niet heb... Quote
bio-fee Geplaatst: 8 juli 2013 Auteur Geplaatst: 8 juli 2013 Waarom? Om in de winter ook van een lekkere kruidenthee te kunnen genieten, en om mijn gerechten lekker te kunnen kruiden natuurlijk! Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 juli 2013 Geplaatst: 9 juli 2013 Hansm deed het altijd in de magnetron...het drogen. Ik ben bang dat er dan stoffen verloren gaan, maar het gaat wel super... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
aalterse-willy Geplaatst: 9 juli 2013 Geplaatst: 9 juli 2013 Gisteravond enkele bosjes kruiden in de kas opgehangen om te drogen, vlak bij de steeds openstaande deur, deze namiddag was het er 32° Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
geedee Geplaatst: 9 juli 2013 Geplaatst: 9 juli 2013 Ik droog achter in de auto....ideale droogmachine met dit weer...oregano 1 dag droog!!...heb n caddy en hang er een hor in met de kruiden erop en raampjes op ventilatie.... je kunt met dit warme weer ook een droogrekje buiten zetten en een tafellaken eroverheen of parasolletje tegen de zon De zaken die jij noemt zijn de optimale omstandigheden, maar zolang kruiden niet verbranden of te lang liggen en schimmelen, is gewoon ergens drogen ook goed. succes Quote
Piroska Geplaatst: 9 juli 2013 Geplaatst: 9 juli 2013 Ik droog onder de overkapping buiten. Dit is uit de zon, in het licht en in de wind. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik ook niet precies weet hoe lang alles drogen moet. Het liefst heb ik de kruiden nog groen maar wel gedroogd en dat is de ene keer wel het geval en de andere keer niet. Als het heel donker wordt denk ik altijd dat het te lang gedroogd is, maar het hangt ook van het kruid af. Citroenmelisse was na een week mooi droog en nog groen, munt was na week mooi droog en bijna zwart (?).. Dit onder dezelfde omstandigheden, dus ik weet niet waar het aan ligt. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
bio-fee Geplaatst: 9 juli 2013 Auteur Geplaatst: 9 juli 2013 In de magnetron, oh nee, dat nooit!!! Een magnetron is niet geschikt om voedsel in te stoppen, alle levenskracht gaat erdoor verloren. Het enige wat ik er nog in doe, is het opwarmen van mijn kersenpitkussentje. Inmiddels heb ik een goede manier gevonden, als het tenminste van dit weer is (warm, zon en droog): ik heb een theedoek op het terras gelegd, kruiden erop uitgespreid, een tweede theedoek eroverheen en dan de hele dag in de zon laten liggen. Binnen 2 dagen waren de kruiden mooi droog. Dus dat is lekker snel! Achterin de auto is ook een goede! Jammer alleen dat mijn Polo maar weinig ruimte heeft. Om kruiden in het licht te drogen (zoals Willy in z'n kas) ben ik toch wat huiverig, volgens mij draagt het licht niet bij aan een goed behoud van smaakstoffen. Leuk, dit experimenteren en uitwisselen van ervaringen! Piroska, smaken die zwart geworden kruiden nog gewoon goed? Of heb je dat nog niet geprobeerd? Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 juli 2013 Geplaatst: 9 juli 2013 Ik heb een paar grote bossen citroenmelisse opgehangen onder de walnoot..daar is altijd schaduw. In tegenstelling tot de citroenm die ik op zolder had opgehangen werd deze wel snel droog, maar ook zwart... Daar ben ik toch niet blij mee. Die theedoektip ga ik morgen eens proberen...ik heb nog een berg munt te doen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Piroska Geplaatst: 9 juli 2013 Geplaatst: 9 juli 2013 opvallend die verschillende ervaringen, bij mij melisse groen, bij Appelvrouw juist zwart, interessant wel! Mijn "zwarte" munt heb ik niet geproefd nog, maar hij rook nog erg goed dus ik heb hem wel gewoon in een pot gedaan. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
bio-fee Geplaatst: 9 juli 2013 Auteur Geplaatst: 9 juli 2013 Hmmm ik vraag me nog steeds wel af, waarom het soms zwart wordt... En of het een teken van bederf oid is, of niet... Het ziet er zo vies uit in elk geval! Quote
jasmin Geplaatst: 9 juli 2013 Geplaatst: 9 juli 2013 Ik heb mijn calendulablaadjes lekker in de zon in de vensterbank te drogen. Ik heb een hele grote platte vijzel van donkergrijze natuursteen. Daar droogt het super op, aangezien de warmte dan van boven én onder komt. Andere kruiden hangen in kleine bosjes in de keuken. Ik heb aan een kastdeur een los kapstokrekje hangen van de Blokker, hardstikke handig om normaal gesproken de gekste dingen even aan op te hangen, en momenteel dus de kruiden. Gaat vrij vlot, niks wordt zwart. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Indy Geplaatst: 10 juli 2013 Geplaatst: 10 juli 2013 In de keuken heb ik een aardbeienschaal(zo één met gaatjes onderin) boven op de vriezer staan. Deze staat mooi donker,en doordat de deur meestal in de zomer open staat ,goed ventilerend.Daar gooi ik ook regelmatig wat kruiden in die ik teveel heb geplukt.In deze schaal droogt het ook erg goed.Zo maak ik elk jaar mn mediteraane kruidenmix(tijm,oregano,rozemarijn)De pepermunt die ik er vorig jaar in gedroogd heb was nog redelijk groen,niet zwart. Quote
geedee Geplaatst: 10 juli 2013 Geplaatst: 10 juli 2013 Leuk filmpje over drogen: met droogmachine Quote
bio-fee Geplaatst: 10 juli 2013 Auteur Geplaatst: 10 juli 2013 Idd een leuk filmpje, dank voor de tip! Quote
bio-fee Geplaatst: 10 juli 2013 Auteur Geplaatst: 10 juli 2013 Ik vond nog dat zwart geworden kruiden idd niet meer bruikbaar zijn: "De kruiden moeten binnen twee dagen gedroogd zijn, anders gaan de kracht, het aroma en de werking verloren.Bij bladeren die een donkerbruine of zwarte kleur gekregen hebben en tekenen van schimmel vertonen, gaat het drogingproces te langzaam – ze zijn onbruikbaar geworden" Bron: http://barf-natuurlijk.nl/kruiden/kruiden_drogen_bewaren.html Quote
Stef1 Geplaatst: 28 augustus 2013 Geplaatst: 28 augustus 2013 Ik las dat je geen elektriciteit wil gebruiken, tis ander erg makkelijk om kruiden in de microgolf oven te drogen.Gewoon een paar minuutjes tussen twee vellen keuken papier. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.