Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Oeh... wat gaat er zoal nog meer door die auberginesoep?

Staafmixer

Zonder gekheid, er zijn maar weinig soepen die ik volgens recept maak. Wat er precies in deze soep zat weet ik echt niet meer. De basis is meestal een of andere bouillon, de betreffende groente en dan allerlei toevoegingen net zolang tot ik het lekker vind.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Augurkensoep...hoe bedenk je het! Maar ja, dat is een stukje wat ik " mis" , ik kook lekker, gevarieeerd, enz. maar zelf iets bedenken is er niet echt bij, wat ik dan wel weer jammer vind! Maar wie weet als ik straks een overvolle tuin met allemaal lekkers heb!

Geplaatst:

Dat komt vanzelf Jootje..als je met een (te groot geworden) berg oogst staat en je niets wilt weggooien..komt je creativiteit helemaal los!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Augurkensoep...hoe bedenk je het!

Inderdaad, gewoon veel te veel van iets hebben en ik denk ook dat veel ervaring in de keuken een handje helpt. Zo werkt het bij mij tenminste, je kent de smaak en structuur van veel ingredienten en dan ga je daar op een gegeven moment vanzelf iets anders mee maken. Of als ik een ingredient voor iets mis, probeer ik te bedenken wat ik wel in huis heb waar het ook mee kan. Of zoiets.

Ook de augurkensoep is zonder specifiek recept gemaakt, maar ik weet vrijwel zeker dat je elk courgettesoep-recept er voor kunt gebruiken.

De soep had een frisse smaak, en ik denk zelfs dat ie koud geserveerd op een warme dag heeeeeerlijk is.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Brandnetelsoepje..eerst topjes afgeknipt voor de soep en daarna weer wortels met de riek eruit gehaald..ik heb nog voor 20 liter soep brandnetels staan

Vanavond salade met kervel en rucola en de eerste St. Antoine uit de kas, molsla en pimpernelblaadjes uit de tuin..en een appelwortelknol in dunne plakjes..ik kreeg hem van de week bij de plant cadeau...lekker knusperig!

Geplaatst:

Bieslook, bieslook en nog meer bieslook

En vanaf nu kunnen jullie er van uitgaan dat ik bijna iedere dag weer verse bieslook zal eten.

Zal de bieslook dan ook vanaf nu niet meer vermelden.

Geplaatst:
Bieslook, bieslook en nog meer bieslook

En vanaf nu kunnen jullie er van uitgaan dat ik bijna iedere dag weer verse bieslook zal eten.

Zal de bieslook dan ook vanaf nu niet meer vermelden.

Bieslook is ook ZO lekker! Ik eet het ook elke dag.

(En koriander, dat ga ik ook met bakken zaaien en eten.)

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

risotto met brandneteltopjes en geitenkaas (het was lekker Jorieke) salade en rucola uit de kas, met wat pimpernel, bieslook en daslook

Geplaatst:

img145131531333101325.JPG

Babyleaf domineerd hier de rauwkost. Het blad is ook niet zo ´baby´ meer.

De pas verplante bieslook groeit hier op de klei nog traag. Hindert niet, plukken we kraailook uit de berm.

Geplaatst:
risotto met brandneteltopjes

Dat is nog eens een idee! Risotto met asperge vindt ik erg smakelijk, maar dat is momenteel niet voorhanden.

Geplaatst:

Het idee is van Jorieke, Menno. Het is lekkerder dan je denkt..!

Gegeten: een proefportie Japanse duizendknoop.Het was niet vies, maar ook niet erg speciaal..vooral apart. Ik voel me nog steeds goed( ik ben nog bang dat ik het verkeerde plantje heb in de tuin... )

Geplaatst:

Fallopia japonica? Kun je dat eten?

Ja, waarom ook niet eigenlijk. In het kruidentopic maak ik reclame voor waterpeper, haha.

Eet je de nieuwe toppen?

Geplaatst:

De roze/rode toppen die net uit de grond komen piepen. Beetje uitgraven en afsnijden. Is dus gelijk ook de beste manier om ze te bestrijden. Heb gelezen dat je ze kan eten als rabarber... (of via alle lekkere recepten waar Jet mee aan gaat komen... )

Geplaatst:

Vooral dat laatste dan. Om hartig te eten vond ik in ieder geval niet bijzonder. In de Engelse recepten die ik gelezen heb worden de stengels vooral gebruikt als 10% toevoeging in compotes, jams, taart...En bij mij groeit die plant helemaal niet zo hard..Bit denkt dat dat komt door onze kalkrijke grond. Dus voorlopig weinig bier of wijn.

Maar iets anders. het schijnt dat je van de gewone (primula veris) of slanke sleutelbloem ook wijn kan maken. Ik heb ergens gelezen dat de plant in Engeland zelfs aan t verdwijnen is, of was, doordat de Engelsen deze wijn te veel maakten. Ik heb wat zitten koekelen, maar vind niets. Iemand een idee?

Geplaatst:

Verkoudheid aan het bestrijden met zelfgemaakt vlierbessensap! Vooral de gezoete variant vind ik heerlijk. De ongezoete maak ik op smaak met honing. Ga nog op zoek naar snor siroop want dat schijnt ook erg lekker te zijn. Iemand ervaring met het aanzoeten met ahornsiroop ipv suiker?

Geplaatst:

@Appelvrouw: Die heb ik al een paar keer gezaaid, vooral om de eetbare bloemen. Maar er komt 0,0 op.

@Jasmin: Valt mee hoor Maar we hebben een boekje met waar je allemaal wijn/bier van kan maken.

Ons 1e wijntje moeten we nog gaan proeven, nog lang niet klaar. En ik drink eigenlijk nooit alcohol. Ben een beetje bang dat we het brouwen leuker vinden dan het drinken.

Geplaatst:

Jorieke het bos staat er hier nu helemaal geel van.Vandaar dus mijn vraag! Het heet hier coucou..omdat het zo uit de grond "piept"..Ik heb wat planten uit het bos gehaald een paar jaar geleden, die doen het best aardig in mijn tuin, er is ook iets aanwas. Maar als ik er iets mee ga maken ga ik naar het bos om te plukken..

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...